کرمان – درآمد نیوز – توجه دولت به حوزه گاز رسانی استان کرمان بویژه در بخش روستایی نتایج بسیار درخشانی داشته است، بطوریکه طی هفت سال گذشته تعداد انشعابات روستایی با عدد خیره کننده رشد ۱۵۲ درصدی نسبت به ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم بوده است.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از ایرنا، وجود ظرفیت ها و پتانسیل های فراوان صنعتی، معدنی، کشاورزی و غیره در استان کرمان، توجه و تقویت زیرساخت ها را بیش از پیش ضروری می سازد تا چرخ های توسعه و پیشرفت در این استان از حرکت باز نایستد.
گاز به عنوان سوخت ارزان و پاک ضمن ایجاد رفاه برای خانوارها، در حوزه های صنعتی و کشاورزی کارآیی بسیار زیادی دارد و با گسترش خدمات رسانی گاز و اتصال اغلب نقاط استان کرمان به شبکه اصلی گاز کشور، این نعمت خدادادی هر چه بیشتر در دسترس مردم قرار گرفته است.
گاز رسانی به روستاهای استان کرمان علاوه بر سهولت در زندگی روزمره ساکنان، نوید بخش توسعه صنایع کوچک همچون گلخانه ها، کارگاه ها و غیره است که بخش اشتغال و تولید را رونق می بخشد و باعث ماندگاری روستاییان می شود.
استان کرمان از سال ۷۲ به شبکه سراسری گاز کشور متصل شده است و پس از ۲۷ سال، بیش از ۹۳ درصد جمعیت شهری و ۶۶ درصد جمعیت روستایی استان از این نعمت برخوردار شده اند.
در طول دوران فعالیت دولت تدبیر و امید به گاز رسانی در استان کرمان توجه ویژه ای شده است و به رغم همه مشکلات و محدودیت ها عملیات گاز رسانی به دیار کریمان با سرعت خوبی انجام و استمرار داشته است.
تدبیر دولت، هر هفته گاز رسانی به ۵۰ روستا

در آخرین تحولات حوزه گاز رسانی استان کرمان، چهاردهم مهرماه جاری شهر شهداد میزبان معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان بود که با دستور رئیس جمهوری و از طریق ویدیو کنفرانس ۳۰۱ طرح گازرسانی به مناطق شهری، روستایی و صنعتی استان با اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت گاز با بیان اینکه گازرسانی به روستاها از مشخصه‌های دولت تدبیر و امید است گفت: در طول فعالیت این دولت ۳۲ هزار روستای کشور به شبکه گازرسانی متصل شد .
حسن منتظرتربتی در این آیین افزود: در ابتدای دولت تدبیر و امید تعداد ۱۴ هزار روستا به شبکه گاز وصل بود که ۳۲ هزار روستا در این دولت از نعمت برخوردار شد و عملیات گازرسانی به چهار هزار و ۳۰۰ روستا نیز در دست اجراست.
وی اظهار داشت: برای گازرسانی به روستاها ۲۹ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده و هشت هزار میلیارد تومان نیز وسط مردم در این بخش هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت گاز تاکید کرد: قول می‌دهیم تا پایان دولت دوازدهم  ۳۵ هزار روستا گازدار شود و عملیات گازرسانی به ۲۱ هزار روستا نیز در دست اجرا داریم که می‌توان گفت در این دولت، هر هفته به ۵۰ روستا گازرسانی شده است.
وی اظهار داشت: گازرسانی رونق مربوط به صنایع را در پی دارد و ۴۰ هزار میلیارد تومان از جایگزینی گاز به جای سوخت های دیگر درآمدزایی برای دولت داشته است.
منتظرتربتی با بیان اینکه یکی از مشکلات مردم روستایی ما حمل کپسول گاز توسط زنان و مردان بوده است تصریح کرد: تقریبا بیش از پنج میلیارد لیتر فرآورده جایگزین شده و حدود روزی یک میلیون کپسول از دوش مردم برداشتیم.
پوشش گاز برای خانوارهای روستایی کرمان ۸۸ درصد رشد دارد

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان گفت: از سه هزار و ۳۳۴ روستای دارای شرایط گازرسانی در کرمان تعداد یک هزار و ۳۳۷ روستا گاز رسانی شده و عملیات گازرسانی به ۳۵۰ روستا نیز در دست اجرا است که پس از اتمام این طرح ها ۷۵ درصد روستاهای این استان به شبکه گاز وصل می شوند.
منوچهر فلاح افزود: تعداد روستاهای گازدار شده از ۴۴۹ مورد در سال ۹۲  با رشد ۱۹۸ درصدی به یک هزار و ۳۳۷ روستا رسیده و شبکه گذاری روستایی نیز یا ۱۳۸  درصد رشد، از چهار هزار و ۳۰۹ کلومتر به ۱۰ هزار ۲۶۱ کیلومتر رسیده است.
وی اظهار داشت: کل انشعابات روستایی در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ۵۴ هزار و ۳۵۶ مورد بود،  که با رشد ۱۵۲ درصدی به ۱۲۹ هزار و ۷۳۷ رسید و درصد خانوارهای تحت پوشش روستایی با رشد ۸۸ درصدی، از ۲۵ درصد از ابتدای دولت یازدهم به ۴۷ درصدافزایش پیدا کرد.
مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان تصریح کرد: در سال جاری گازرسانی به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته استان یعنی شهرها و روستاهای جنوب و شرق استان شتاب بیشتری گرفته است و در هفته دولت امسال تعداد ۱۱۳ روستای استان با هزینه ۴۴۷ میلیارد ریال  در شهرستان های سیرجان، انار، بافت، کرمان، نرماشیر، جیرفت، رودبار جنوب و بم از نعمت گاز برخوردار شدند.
فلاح تاکید کرد: برنامه امسال شرکت گاز افزایش درصد بهره مندی شهری و روستایی کرمان به ۸۲ درصد است، ضمن اینکه طراحی کل این استان امسال تمام می شود و برای انتخاب پیمانکار آماده است.
وی افزود:  گازرسانی به ۱۴ شهر جنوبی، هزار و ۳۱۲ روستا در دست اجراست و گلخانه های جنوب را نیز امسال به گاز می رسانیم که ۱۴ میلیون لیتر صرفه جویی در سوخت را خواهیم داشت.
استاندار کرمان نیز با قدردانی از تلاش‌ و اقدامات شرکت گاز استان کرمان به دلیل پیشبرد پروژه های گازرسانی و پوشش ۷۵ درصدی گازرسانی به استان گفت: به رغم تلاش شرکت گاز طی سال گذشته، اما در برخی مناطق این استان مشکلاتی وجود داشت و از برنامه های گازرسانی عقب هستیم که باید این مشکلات سریع رفع مانع شود تا گازرسانی به مناطق سردسیری که نیاز مبرم به گاز دارند در کوتاه ترین زمان اجرایی شود.
محمد جواد فدایی از مسئولان محلی، فرمانداران و شهرداران خواست با همکاری و همراهی بیشتر، زمان اجرای پروژه‌های گازرسانی را کاهش دهند.
وی  تاکید کرد: هرچه پروژه سریع تر اجرا شود به نفع مردم، شهرداری و اشتغال شهر خواهد بود و در نهایت کسی متضرر نمی شود.