بازاریابی اینفلوئنسری که به عنوان پدیده ای نو ظهور درآمدمیلیاردی برای صاحبانش ایجاد کرده، توسط مجلس مشمول مالیات شد تا میلیاردرهای اینستاگرامی هم مانند کارگران و کارمندان مالیات پردخت کنند.

به گزارش درآمد نیوز ، با پیشرفت فناوری و رشد روزافزون فعالیت‌ها بر بستر فضای مجازی، کسب‌وکارهای جدیدی در این بستر ایجاد شدند. بازاریابی اینفلوئنسری یکی از این پدیده‌های نوظهور است که درآمد بسیاری برای کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربرمحور ایجاد کرده است. آن‌ها با تولید محتوای حرفه‌ای در فضای مجازی و انجام تبلیغات تجاری در قالب‌های مختلف رسانه‌ای این درآمد را کسب می‌کنند. از این رو بسیاری از کشورها با در نظر گرفتن بازاریابی اینفلوئنسری به عنوان یک شغل، علاوه بر نظارت بر تبلیغاتی که منتشر می‌کنند، در زمینه مالیات نیز مانند سایر مشاغل با آن‌ها برخورد می‌کنند و از درآمد حاصل از تبلیغات آن‌ها، مالیات دریافت می‌کنند. از جمله این کشورها می‌توان به ترکیه، استرالیا، سوئد، نروژ، فنلاند، دانمارک، آمریکا، انگلیس، عربستان، مالزی و … اشاره کرد.

در ایران نیز چند سالی هست که پدیده‌ی تبلیغات اینفلوئنسری رونق گرفته و گزارش‌هایی از درآمدهای نجومی اینفلوئنسرها از محل تبلیغات منتشر شده است. اطلاعات منتشرشده از سایت Heepsy که یک ابزار جستجو در حوزه بازاریابی در اینستاگرام است، از وجود حدود ۳۵۰ اینفلوئنسر ایرانی (فعال در داخل کشور) با بیش از یک میلیون دنبال‌کننده و همچنین ۹۳۵ کاربر حرفه‌ای با ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دنبال‌کننده در کشور حکایت دارد. بر اساس برخی از تخمین‌ها گردش مالی فعلی این شغل در کشور در حدود ده هزار میلیارد ریال است که با توجه به روند سال‌های اخیر، همچنان در حال افزایش است.

عدالت مالیاتی؟

در شرایطی که اقشار مختلف مردم طبق قانون در عناوین مختلفی از جمله قانون مالیات بر درآمد مشمول مالیات می‌شوند و حتی مالیات به طور مستقیم از حقوق کارمندان و کارگرانی که درآمد بالای پنج میلیون تومان دارند، کسر می‌شود، اینفلوئنسرها با درآمدهای نجومی تاکنون هیچ مالیاتی نپرداخته‌اند.

اما مجلس شورای اسلامی در طی بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی، دریافت مالیات از کاربرانی که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده دارند را تصویب کرد تا این قشر نیز که اتفاقاً درآمدهای میلیاردی در سال دارند مانند کارگران و کارمندان، مالیات پرداخت کنند تا نظام مالیاتی یک گام دیگر به عدالت مالیاتی نزدیک شود. این تصمیم بدون شک مقاومت ذینفعان را به همراه خواهد داشت به ویژه به دلیل اینکه در انتخابات‌های ریاست جمهوری معمولاً سهم به سزایی در اخذ آرا مردمی برای کاندیدای خاص دارند. باید دید که آیا مقاومت آنان شکسته خواهد شد و دولت می‌تواند از آنها مالیات در یافت کند؟