شهرکرد- درآمد نیوز- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از رشد قابل توجه فعالیت‌های معدنی در این استان در سال‌های پس از انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: معادن استان از ۲ به ۱۰۰ واحد افزایش یافته است.

سجاد رستمی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش از انقلاب ۲ معدن خاک‌نسوز و سنگ‌های تزیینی در استان فعال بود اما در حال حاضر ۱۰۰ معدن با تولید سالانه پنج میلیون تن ماده معدنی بهره‌برداری می‌شود.

وی تصریح کرد: این معادن برای بیش از یک هزار نفر در استان اشتغالزایی کرده است.

رستمی با بیان اینکه هشت نوع ماده معدنی از معادن استان استخراج می‌شود، اظهار داشت: سنگ لاشه، مرمریت، خاک‌نسوز، مواد اولیه سیمان، گچ و آهک از جمله این مواد معدنی به شمار می‌رود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به شناسایی ذخیره‌گاه‌های دارای مواد معدنی قیمتی در استان، خاطرنشان کرد: در سالجاری عملیات اکتشاف پنج محدوده معدنی استان در حال انجام است که سه محدوده در شهرستان سامان، یک محدوده در شهرستان کیار و یک محدوده در شهرستان لردگان قرار دارد.

رستمی خاطرنشان کرد: این معادن دارای پتانسیل مولتی‌متال هستند به این صورت که با اکتشاف این محدوده‌ها ،می‌توان فلزات مس، کبالت، روی و آهن استخراج کرد.

وی، دولومیت را از دیگر مواد معدنی موجود در استان عنوان کرد و گفت: یک واحد صنعتی در شهرک صنعتی سفیددشت در حال احداث است که می‌تواند از ماده معدنی دولومیت، منیزیت استحصال کند که کاربردهای صنعتی دارد و تعداد مواد معدنی استخراج شده در استان را به ۹ ماده افزایش می‌دهد.

به گزارش ایرنا،معادن به عنوان پیشران اقتصادی در هر کشوری مطرح است و با توجه به گستردگی مواد معدنی و وجود ذخایر با ارزش در سطح استان، سرمایه‌گذاری در این بخش طی سال‌های آینده رشد اقتصادی درخشانی را برای استان خواهد داشت.

صنایع تبدیلی این استان تنها در بخش‌های فرآوری و استحصال سنگ تزیینی، تولید سیمان، آهک و گچ فعال است.

امسال تاکنون چهار میلیون و ۱۰ هزار تن مواد معدنی در استان استخراج شده  است و توسعه، بهره‌برداری و فعال‌سازی معادن غیرفعال و اعطای تسهیلات بانکی، موجب افزایش حدود ۳۰ درصدی استخراج مواد معدنی این استان شد.

میزان درآمد سالانه دولت از بخش معادن این استان هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد می شود که این میزان در دولت تدبیر و امید به طور متوسط به بیش از ۱۲ میلیارد ریال رسیده است. 

به گزارش ایرنا، ۱۶۴ معدن و غیر فعال  با ۶۷۱ میلیارد ریال سرمایه گذاری در استان وجود دارد که برای حدود یکهزار و۵۳۳ نفر اشتغال ایجاد کرده است. 

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۷۹ هزار نفر است.