یک مقام مسئول گفت: در سال‌های گذشته میزان هدررفت آب در شبکه توزیع کشور ۳۰ درصد بوده که اکنون ۱۳ درصد است.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از وزارت نیرو، علی سیدزاده، مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در کارگروه بررسی آب امید و مدیریت مصرف، هدررفت آب را به صورت واقعی و ظاهری تقسیم بندی کرد و گفت: در حال حاضر در بیش از ۱۱۰۰ شهر منطبق بر سند آب کشور، میزان آب توزیعی در شبکه رصد می‌شود.

در سال ۹۸ از مجموع ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب تولیدی در شبکه آب شهری یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب برای شرکت آب و فاضلاب درآمدی نداشته است.

وی ادامه داد: در سال ۹۸، ۲۵.۴ درصد آب در شبکه توزیع هدر رفته که ۱۳ درصد آن در بخش واقعی بوده است.

میزان ۴۰ و ۵۰ درصدی هدررفت آب آمار غیر واقعی است. در سال‌های گذشته میزان هدررفت آب ۳۰ درصد بوده که اکنون ۱۳ درصد است. این مقام مسئول با بیان اینکه به دلیل شرایط فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی بخشی از مردم به سمت انشعاب‌های غیر مجاز می‌روند، افزود: بخشی از درآمدها به دلیل این انشعاب‌ها از دست می‌رود.

این انشعاب‌ها اجازه نمی‌دهند که میزان رصد دقیق و واقعی باشد و منجر به هدررفت واقعی آب می‌شود. سیدزاده بیشترین میزان هدررفت آب در شبکه‌های توزیع را علاوه بر تهران مربوط به خوزستان و شهرهایی اعم از اهواز و مازندران و کمترین میزان را در شهرهایی اعم از مشهد، یزد، اصفهان و خراسان جنوبی اعلام کرد. سیدزاده درباره طرح آب امید هم گفت: در هیأت وزیران پیشنهاد وزیر نیرو در خصوص طرح امید مطرح و مصوب شد که بر اساس آن، هر مشترکی یک سوم الگو، مصرف داشته باشد از پرداخت آب بها معاف است. این طرح که در آن مشترکان به خوش مصرف‌ها، کم مصرف‌ها و پرمصرف‌ها دسته بندی شده‌اند، برای فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش در خصوص منابع ارزشمند آبی است. سه میلیون و ۹۰۰ هزار خانوار مشمول معافیت در پرداخت آب بها در قالب طرح آب امید هستند.