تهران- درآمد نیوز- معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: حمایت از بومی‌سازی و ساخت داخل حدود ۱۴۰ گروه کالایی در دستور کار این معاونت قرار دارد.

به گزارش روز سه شنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، «مهدی صادقی نیارکی» در نشست هم‌اندیشی با رییس جهاد دانشگاهی، با اعلام آمادگی برای حمایت از فعالیت‌های فناورانه این نهاد افزود: سیاست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، حمایت از ساخت داخل و بومی‌سازی محصولات و تجهیزات مورد نیاز کشور است.
وی ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت جهاد دانشگاهی برای ساخت داخل واگن مترو، به لزوم بومی‌سازی فناوری مونولیت سرامیک کاتالیست خودرو به علت نیاز آتی کشور اشاره و بر حمایت کامل از جهاد دانشگاهی در این زمینه تاکید کرد.
صادقی‌نیارکی گفت: وزارت صنعت مخالف واردات محصولات پیش‌ساخته (CBU) است، بلکه با استفاده از ظرفیت فناورانه جهاد دانشگاهی و مشارکت سرمایه‌گذاران، کسب‌وکارهای فناورانه با ارزش اقتصادی بالا در کشور را می توان راه‌اندازی کرد.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، در زمینه خرید خارجی نیز به ضرورت انتقال و بومی‌سازی فناوری اشاره و  اعلام آمادگی کرد تا جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد فناور در کنار وزارت صنعت، انتقال و بومی‌سازی فناوری را انجام دهد.
بهره‌برداری از واگن ملی مترو، تا بهمن‌ماه
در این نشست، «حمیدرضا طیبی» رییس جهاد دانشگاهی نیز بر استفاده از توانمندی‌های فناورانه جهاد دانشگاهی برای حل مشکلات و نیازهای اساسی جامعه تاکید کرد.
وی گفت: جهاد دانشگاهی با برنامه‌ریزی و حمایت دولت، چندین طرح فناورانه با رویکرد رفع برخی مشکلات صنعت کشور را  در دست اجرا دارد.
طیبی، بر ضرورت حمایت از محصولات فناورانه جهاد دانشگاهی در داخل کشور تاکید کرد و افزود: با وجود ساخت تجهیزات زیادی توسط جهاد دانشگاهی، اکنون مشابه این تجهیزات از شرکت‌های خارجی خریداری می‌شود.
وی تاکید کرد: با توجه به فناور بودن جهاد دانشگاهی، این نهاد در زمینه‌ تامین مواد اولیه و تجهیزات خاص نیازمند حمایت بیشتر است.
طیبی، به اجرای پروژه‌های کاتالیست خودرو و سیستم رانش واگن مترو توسط جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: پروژه واگن ملی مترو تا بهمن‌ماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی خاطرنشان‌کرد: برای تامین واگن‌های مورد نیاز خطوط متروی تهران، می‌توان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخل کشور و جهاد دانشگاهی استفاده کرد.
به گزارش ایرنا، وزارت صنعت برای تحقق اهداف برنامه تعمیق ساخت داخل، در مجموع برای سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ دستیابی به هدف ۱۰ میلیارد دلاری داخلی‌سازی انواع اقلام کالایی وارداتی را به عنوان برنامه محوری خود تعیین کرده است.