جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که در ۵ ماهه اول امسال حدود ۳۱ درصد از کل ثبت نام کنندگان دریافت تسهیلات رونق تولید دریافت کرده اند.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، بر اساس این آمار در پنج ماهه اول امسال بیش از ۲,۷۷۱ میلیارد تومان در قالب ۱۲۵۲ فقره تسهیلات برای تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد، در راستای اقتصاد مقاومتی و بیش از ۲,۷۴۶ میلیارد تومان تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) در قالب ۴۶۳ فقره به استان‌های مختلف پرداخت شده است.
در این مدت ۴۰۴۴ مورد ثبت نام برای استفاده از تسهیلات رونق تولید انجام شده که ۲۲۷۲ مورد برای دریافت بیش از ۷,۱۱۵ میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند و در نهایت ۱۲۵۲ فقره تسهیلات به ارزش بیش از ۲,۷۷۱ میلیارد تومان پرداخت شده است؛ یعنی حدود ۳۱ درصد از کل ثبت نام کنندگان موفق به دریافت این تسهیلات شدند.
همچنین در پنج ماهه اول امسال ۱۶۵۹ مورد ثبت نام برای استفاده از تسهیلات برنامه تولید و اشتغال انجام شده که ۸۶۷ مورد برای دریافت تسهیلات ۶۵۲۱ میلیارد تومانی به بانک معرفی شده اند. در نهایت ۴۶۳ مورد پرداخت تسهیلات به ارزش ۲,۷۴۶ میلیارد تومان صورت گرفته است؛ یعنی حدود ۲۸ درصد از کل ثبت نام کنندگان موفق به دریافت این تسهیلات شدند.
در این میان بیشترین پرداختی تسهیلات رونق تولید مربوط به استان سمنان با مبلغ نزدیک به ۵۴۷ میلیارد تومان، گیلان با ۳۸۰ میلیارد تومان و همدان با ۲۴۷ میلیارد تومان بوده است. بیشترین تسهیلات تولید و اشتغال نیز به قم، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی پرداخت شده؛ به‌طوری که مبلغ پرداختی به این استان‌ها به ترتیب ۲۸۷ میلیارد تومان، ۲۶۶ میلیارد تومان و ۲۲۹ میلیارد تومان بوده است.
کدام استان‌ها کمترین تسهیلات را گرفتند؟
البته در پنج ماهه اول امسال از استان‌های سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان هیچ ثبت نامی برای دریافت تسهیلات رونق تولید انجام نشده و استان‌های کرمانشاه و کهگیلویه و بویر احمد با وجود داشتن دو و ۱۵ ثبت نام در بخش تسهیلات رونق تولید، هیچ مبلغی دریافت نکردند. استان ایلام نیز کمترین تسهیلات رونق تولید، معادل ۷۰ میلیون تومان را به خود اختصاص داده است.
در زمینه تسهیلات تولید و اشتغال نیز در پنج ماهه اول امسال استان‌های جنوب کرمان، هرمزگان و کرمان با دریافت یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، ۱۳ و ۱۵ میلیارد تومان کمترین تسهیلات تولید و اشتغال را در پنج ماهه اول امسال دریافت کرده‌اند.
لازم به یادآوری است که تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه با بهره ۱۴ درصد پرداخت می‌شود که متقاضیان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه بهین یاب از این ظرفیت در راستای تأمین سرمایه در گردش، نوسازی و بازسازی و یا تکمیل واحدهای تولیدی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی استفاده کنند.