بندرعباس – درآمد نیوز – معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: به طور متوسط فرار مالیاتی در جهان حدود ۱۵ درصد است اما فرار مالیاتی در ایران بسیار بیشتر و بین ۲۵ تا ۳۰ درصد برآورد شده که براساس برآوردهای ریالی می‌توان گفت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی در ایران وجود دارد.

محمد مسیحی روز پنجشنبه در نشست شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در هرمزگان افزود: چیزی که نظام مالیاتی را متأثر می‌سازد و فرار مالیاتی را اشاعه می‌دهد حجم معافیت های مالیاتی است، چیزی حدود ۶۰ درصد اقتصاد کشور از معافیت یا شبه معافیت برخوردار است.
وی ادامه داد: شبه معافیت یعنی جاهایی که مالیات ها مؤثر نبوده و یا پایه‌های مالیاتی واقعی نیست که وجود این میزان معافیت و شبه معافیت موجب می‌شود کسانی که مالیات می‌پردازند احساس نابرابری کرده و به سمت فرار مالیاتی هم سوق داده شوند.
وی یاد آور شد: درحال حاضر صرفاً کمتر از ۵۰ درصد از هزینه‌های جاری کشور از محل مالیات تأمین می‌شود که امیدوارم با تحولاتی که در نظام مالیاتی ایجاد می‌شود مانند هوشمندسازی نظام مالیاتی و اجرای ماده ۹۷ و تمرکز بر پرونده های مهم، مقابله با فرار مالیاتی و در عین حال حمایت از بخش تولید و واقعی و شناس‌نامه دار اقتصاد بتوان ضریب پوشش هزینه‌های کشور از محل مالیات را به میانگین جهانی نزدیک کرد.
۷۰ شرکت مالیات های خود را خارج هرمزگان پرداخت می‌کنند
معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی درادامه در این نشست اظهار داشت: نشستی در خصوص مالیات استانی از نفت ستاره خلیج فارس در تهران برگزار و موضوع بررسی می‌شود ضمن اینکه قانون این اجازه را به سازمان داده که پرونده های بزرگ را به صورت متمرکز رسیدگی کند و هم عواید را به استان‌ها برگرداند.
 مسیحی یاد آور شد: هرمزگان در خصوص چند بنگاه اقتصادی بزرگ دیگر هم با استان‌های همجوار اختلاف‌هایی دارد که تلاش می‌کنیم آنها را برطرف سازیم، در حال حاضر محل فعالیت حدود ۷۰ شرکت در هرمزگان است که مالیات خود را در سایراستان‌ها و تهران پرداخت می‌کنند.
شرکت‌های مستقر در هرمزگان باید مالیات خود را استان بپردازند
 استاندار هرمزگان نیز دراین نشست گفت: براساس قانون شرکت هایی که محل فعالیت‌شان در این استان است بایستی مالیات خود را در همین جا بپردازند و در همین راستاشرکت هایی مانند ستاره خلیج فارس و نزدیک به هفتاد شرکت دیگر مالیات شان را در سایر استان ها و یا پایتخت پرداخت می‌کنند.
فریدون همتی اظهار داشت: زمانی که این شرکت‌ها دچار مشکل می‌شوند از مسوولان اُستان تقاضای کمک دارند که اُستان نیز از آن‌ها تقاضای پرداخت مالیات در همین استان را دارد و مالیات یکی از ابزار مدیریت و ایجاد هماهنگی محسوب می‌شود.
رییس شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در هرمزگان اضافه کرد: پرداخت این مالیات‌ها در هرمزگان دارای مزایای فراوانی برای هرمزگان بوده و می‌تواند مشکل‌های بسیاری از مردم این استان را برطرف سازد و کشور اکنون با درآمدهای مالیات اداره می‌شود و نباید چیزی را فراتر از قانون تفسیر کرد و یا برای قانون وضع شده و استثناء قرار داد.
وی بیان داشت: هیچ‌گاه راضی نیستیم یک ریالی از کسی به نفع دولت اضافه گرفته شود اما آنچه قانون معین کرده باید دقیق اجرا شود، هفته آینده نشست‌هایی برای حل مشکل‌های فعالان اقتصادی بین اداره‌کل امور مالیاتی با نمایندگان بخش‌های خصوصی برگزار می‌شود.
رییس شورای اداری هرمزگان خاطر نشان کرد: برای پرداخت مالیات بنگاه هایی که خارج از این استان مالیات خود را پرداخت می‌کنند مانند ستاره خلیج فارس مستندها و مدارک لازم جمع اوری در مرکز سیاسی اداری کشور موضوع پیگیری می‌شود.
همتی افزود: اداره کل امور مالیاتی هرمزگان توانایی بالایی برای رسیدگی به پرونده‌ها و مالیات ستانی دارد و تهران هم ادعا دارد زمانی که اداره کل واحدهای بزرگ در آنجا متمرکز است در تهران کارهای مالیات ستانی و رسیدگی به پرونده انجام شود که این مطلوب این استان نیست.
وی افزود: معتقدیم باید طبق قانون کارها انجام شود و قانون تأکید دارد واحدها و بنگاه های اقتصادی در محل فعالیت مالیات خود را بپردازند، بنابراین به دنبال تحقق این حُکم قانونی بوده و تفسیرهای متفاوتی که از قانون وجود دارد باید به تبدیل به تفسیر واحد شده تا به یک تصمیم مناسب برسیم.
مردم و مسوولان هرمزگان خواستار اجرای تمام مفاد قانون مالیات هستند
نماینده مردم بندرعباس، قشم ، حاجی آباد و بوموسی در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست اظهار داشت: مردم و مسوولان هرمزگان هم چیزی فراتر از اجرای قانون نمی‌خواهند و اکنون این استان به دلیل اجرا نشدن همین قانون زیان می بینند و اگر این قانون اجرا شود مشکل های فراوانی در بخش بهداشت و درمان و آموزش و پرورش حل می‌شود.
احمد مرادی افزود:شرکت‌هایی که محل فعالیت آن‌ها در استانی بوده و در استان دیگری مالیات پراخت می‌پردازند باید در محل فعالیت مالیات بپردازند که نزدیک به ۷۰ شرکت در هرمزگان مشمول می‌شوند.
وی ادامه داد: در راستای اجرای جز۲ تبصره ۶ بند دال که محل پرداخت مالیات هر شرکت محل فعالیت از وزیر اقتصاد سؤال پرسیدم که چرا این قانون اجرا نشده است و وزیر اقتصاد هم پذیرفت ساز و کار این اقدام اجرا شود.