دولت چهاردهم رسما درخواست بررسی دوباره پرونده fatf در مجمع را داده است. اما نکته‌ای که در این میان کمتر به آن توجه شده، آمادگی برخی پیش‌زمینه‌های اجرای fatf و لواح مقابله با پولشویی در شرکت‌ها و ساختارهای اقتصادی و اداری است.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از اقتصاددان مهرداد حاجی‌زاده‌فلاح عضو شورای سردبیری اقتصاددان در مصاحبه با تعادل گفت : دولت چهاردهم رسما درخواست بررسی دوباره پرونده fatf در مجمع را داده است. اما نکته‌ای که در این میان کمتر به آن توجه شده، آمادگی برخی پیش‌زمینه‌های اجرای fatf و لواح مقابله با پولشویی در شرکت‌ها و ساختارهای اقتصادی و اداری است. برای اجرای موفقیت‌آمیز رویه‌های مبارزه با پولشویی (AML) و جلوگیری از پولشویی، شرکت‌ها به یک برنامه انطباق موثر نیاز دارند . دستیابی به این امر آسان نیست و نیازمند برنامه‌ریزی و اجرای تیم ریسک و انطباق است. برنامه انطباق با مبارزه با پولشویی مجموعه‌ای از خط‌مشی‌ها و رویه‌هایی است که زیرساخت عملیات انطباق شرکت‌ها با قوانین و آیین‌نامه‌های مبارزه با پولشویی را ایجاد می‌کند. این برنامه‌ها دستورالعمل‌هایی را برای تیم‌های ریسک و انطباق تنظیم کرده و چگونگی شناسایی و مبارزه موسسات مالی با پولشویی را مشخص می‌کنند. با توجه به تغییر مداوم قوانین و مقررات، حفظ برنامه انطباق یک چالش مداوم است. برنامه انطباق باید متناسب با نیازهای تجاری موسسه و ماهیت خدمات، محصول و مشتریان باشد. نمی‌تواند یک اندازه باشد. برنامه انطباق جنبه مهمی از چارچوب انطباق سازمان است. درک سیاست‌ها، رویه‌ها و مقررات ضد پولشویی ضروری است تا بتوانیم یک برنامه سازگار با AML قوی برای مشاغل ایجاد کنیم. از آنجایی که یک برنامه انطباق، رویه‌ها و دستورالعمل‌هایی را که یک سازمان باید در مورد سیاست‌های مبارزه با پولشویی دنبال کند، ایجاد می‌کند، اطمینان از پایبندی سازمان‌ها به الزامات AML ضروری است. راهنمایی‌های لازم را در مورد اینکه چگونه متخصصان ریسک و انطباق باید وظایف خود را برای کاهش خطر انجام دهند و اطمینان حاصل شود که با هر گونه مقررات مطابقت دارد، ارایه می‌دهد. عدم رعایت الزامات انطباق می‌تواند منجر به جریمه‌ها و مجازات‌های قابل توجهی برای سازمان شود. داشتن یک خط‌مشی جامع که اعضای تیم می‌توانند به راحتی به آن مراجعه کنند، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا از مسوولیت در برابر عدم رعایت استانداردهای انطباق اجتناب کنند. این جریمه‌ها و مجازات‌ها می‌تواند قابل توجه باشد.

تنظیم برنامه مبارزه با پولشویی در سازمان‌ها و شرکت‌ها

هر برنامه AML باید یک مسوول انطباق، منابع اختصاص داده شده به انطباق، سیاست‌های انطباق، کنترل‌ها و رویه‌های کلیدی، ابزارهای موثر و یک چارچوب انطباق قوی در یک سازمان داشته باشد. قانون رازداری بانکی یک قانون ایالات متحده است که بر کشف و پیشگیری از پولشویی در صنعت مالی متمرکز است. قانون مجموعه‌ای از مقررات را تعیین می‌کند که موسسات را ملزم می‌کند تا معاملات نقدی را ثبت کنند و معاملاتی را که از حد معینی فراتر می‌رود یا ماهیت مشکوک دارند، گزارش دهند. ۵ رکن انطباق عبارتند از:
۱) تعیین یک افسر انطباق یا مسوول ارشد مبارزه با پولشویی: اولین قدم تعیین یک افسر انطباق برای مدیریت عملیات AML است. با توجه به ماهیت حساس این عملیات، سرمایه‌گذاری روی یک افسر مجرب و با تجربه برای مدیریت برنامه بسیار مهم است. این فرد به عنوان یک نقطه کانونی برای تمام فعالیت‌های مربوط به پولشویی و جرایم مالی در یک موسسه عمل می‌کند و باید به عنوان واسطه بین بخش انطباق و تیم مدیریت ارشد عمل کند. آنها یک عنصر اصلی در محافظت از سازمان در برابر نقص، نقض و سایر جریمه‌ها یا مجازات‌ها هستند. در حوزه‌های قضایی خاص، آنها اغلب به عنوان افسر گزارش پولشویی (MLRO) نامیده می‌شوند. یک افسر انطباق، صرف‌نظر از اینکه چه نامیده می‌شود و حوزه قضایی، مسوولیت‌های مهمی دارد که شامل موارد زیر است: دریافت و ارزیابی گزارش‌های تراکنش/فعالیت مشکوک (STR/SAR)، اتخاذ تصمیمات لازم در مورد STR/SAR، رهبری عملکرد انطباق AML/CFT، نظارت بر استراتژی‌های مدیریت ریسک، گزارش امور به مدیریت ارشد و مقامات نظارتی، به عنوان نقطه اصلی تماس بین شرکت و تنظیم‌کننده‌ها عمل می‌کند، اطمینان از وجود فرهنگ پیروی در سازمان، داشتن دانش نظارتی کافی و به روز ماندن با تغییرات مربوطه، انجام کلیه مسوولیت‌ها بدون غرض‌ورزی با رعایت اخلاق و صداقت، برقراری ارتباط موثر با بخش انطباق و مدیریت ارشد.

۲) توسعه کنترل‌های داخلی: حصول اطمینان از اینکه کنترل‌ها و رویه‌های داخلی به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که با نظارت و مبارزه با آنها به شناسایی هرگونه فعالیت مشکوک کمک کند، حیاتی است . ایجاد یک چارچوب علمی و متین برای شناسایی مشتری KYC قوی در طول ورود به مشتری برای درک مشتری، ماهیت کسب و کار، دارایی‌ها و مشتری‌ها بسیار مهم است. نظارت مستمر بخش مهم دیگری از یک برنامه موفق انطباق AML است که اطمینان حاصل می‌کند مشتریان و فعالیت‌های آنها در طول چرخه عمر مشتری (و نه فقط در هنگام ورود) نظارت می‌شوند. کنترل‌های کلیدی مانند حاکمیت شرکتی، ارزیابی ریسک، مسوولیت مدیریت ارشد، آموزش، ارتباطات داخلی و خارجی، حسابرسی، غربالگری PEP/تحریم‌ها، رویه‌های تشدید و کاهش ریسک، برخی از عناصر حیاتی یک سیستم انطباق کارآمد هستند. همه این اجزا باید در یک خط‌مشی انطباق گنجانده شوند. مطالعات موردی نشان می‌دهد که فقدان این کنترل‌ها اغلب منجر به نقض مقررات و در نتیجه عدم انطباق می‌شود. عدم اجرای سیاست‌ها و کنترل‌های کافی می‌تواند منجر به جریمه‌های سنگین از سوی دولت و از دست دادن شهرت شرکت شود. عدم اجرای کنترل‌هایی مانند فرآیندهای غربالگری، مشارکت مدیریت ارشد، تضمین مستقل و تشدید رویه‌های مربوط به مدیریت تخلفات وجود داشت.

۳) ایجاد یک برنامه آموزشی: یکی از ضروری‌ترین گام‌ها برای اجرای یک برنامه انطباق موفق، ایجاد آموزش و توسعه مناسب است. برای انجام این کار، باید مستندات روشنی در مورد سیاست‌ها و رویه‌هایی که باید دنبال شوند و همچنین آموزش کافی برای اعضای تیم جهت انجام وظایف خود با شایستگی وجود داشته باشد. هیچ استثنایی برای عدم رعایت استانداردهای انطباق وجود ندارد و سازمان‌ها همچنان می‌توانند در قبال سهل‌انگاری یا بی‌کفایتی پاسخگو باشند. ضروری است که متخصصان ریسک و انطباق آموزش کافی دریافت کنند و به اسناد پشتیبانی برای هدایت کار خود دسترسی داشته باشند. بسیار مهم است که سازمان‌ها یک برنامه آموزشی برای انطباق ایجاد کنند و این آموزش برای همه اعضای تیم اجرا شود. یکی از چالش‌های کلیدی که بسیاری از متخصصان انطباق با آن مواجه هستند، گسترش آگاهی و تلاش برای وادار کردن اعضای تیم‌ها یا بخش‌های دیگر، در تمام سطوح، درک این موضوع است که چرا سازمان به برنامه‌های انطباق نیاز دارد. آموزش سایر اعضای تیم در مورد اینکه چرا رعایت الزامات ضروری است، عواقب عدم انطباق و آنچه از آنها با سناریوها و نمونه‌های واقعی انتظار می‌رود، ضروری است. این مورد تضمین می‌کند که آنها رعایت را در اولویت قرار می‌دهند، هر گونه فعالیت مشکوک را گزارش می‌دهند و از یک کد رفتار پیروی می‌کنند.
۴) حسابرسی و بررسی مستقل: حسابرسی مستقل به شرکت کمک می‌کند تا میزان اثربخشی برنامه انطباق خود را ارزیابی کند. این باید توسط شخصی انجام شود که به سازمان وابسته نیست یا در روند توسعه طرح انطباق دخالت ندارد. این یک راه عالی برای نظارت بر وضعیت فعلی سازمان، تشخیص ناسازگاری‌ها و اثربخشی سیاست‌ها و رویه‌های جاری است. «ادامه دارد…»