درآمد نیوز – وضع عوارض صادراتی بدون توجه به تعریف درست از ماده خام معدنی،اتفاقی است که میتواند بخش معدن را درگیر مشکلات بسیاری کند.احمد مشکانی عضو هیأت مدیره انجمن مس ایران معتقد است چنین نگاهی میتواند به تعطیلی معادن کوچک و متوسط بیانجامد.

درآمدزایی معادن

درآمد نیوز – وضع عوارض صادراتی بدون توجه به تعریف درست از ماده خام معدنی،اتفاقی است که میتواند بخش معدن را درگیر مشکلات بسیاری کند.احمد مشکانی عضو هیأت مدیره انجمن مس ایران معتقد است چنین نگاهی میتواند به تعطیلی معادن کوچک و متوسط بیانجامد.

درآمد نیوز – حسین قیدر/در حال حاضر بخش معدن بشدت آسیب میبیند و تصمیماتی نادرست در این بخش گرفته میشود.خیلی از این چالش ها و مشکلاتی که بخش مواجه است به دلیل عدم اجرای درست قوانین و مقررات،عدم تعریف درست از یک سری مباحث و موضوعات و استفاده از آنها در وزارت صنعت معدن و تجارت که به عنوان متولی بخش معدن میگیرد و بدون اخذ نظر کارشناسی از تشکل های معدنی و فعالان پخش خصوصی که گرفته میشود و در نهایت شاهد هستیم که تعداد معادن غیرفعال افزایش پیدا میکند در حالیکه وزارت سمت در تلاش است هزار معدن غیرفعال را یکبار دیگر به چرخه تولید اضافه کند.

یکی از موضوعاتی که همیشه چالش اصلی بین بخش معدن و فعالان این بخش و وزارت سمت و مجلس است زیرا در یک سری از قوانین و مقررات شاهد هستیم که لحاظ میشود،بحث تعریف درست از ماده خام است که میتواند در مواردی مانند وضع عوارض صادراتی خودش را بیشتر نشان دهد.

خام فروشی

در حالیکه بسیاری از افراد نمیدانند تعریف ماده خام چیست در تعریفی ساده هر آن چیزی که از زمین بدست می آید ماده خام است.ماده خام در ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید پذیر و ارتقای نظام مالی کشور بدین صورت آمده که ماده خام ماده ایست که پس از استخراج و یا     تغییری در کیفیت فیزیکی و شیمیایی مایع و نوع آن ایجاده نشده باشد.اگر دولتمردان ما در هر دوره ای قانون را درک کرده و به آن عمل نمایند ما دیگر در هیچ زمینه ای دچار مشکل نمی شویم.

اصل قانون معادن در قانون اساسی برای معادین بزرگ است که این موضوع یک چالش بزرگ است چون بیشتر معادن ما در بخش خصوصی معادن کوچک و متوسط است.حجم عظیمی از معدن در دست دولت است که برای اینکه بتواند پیشران خود که معدن است به جلو ببرد و خودش را ارتقا کند میتواند قوانین را برای خود تغییر دهد اما نه برای بخش خصوصی که خود سرمایه گذاشته اکتشاف کرده و حقوق دولتی و مالیات و گاهی وقتها ارزش افزوده را می دهد و بعد قیمت دستوری به آن می گویند.اگر این قشر از بین رود ضرر بسیار بزرگی به کشور وارد می شود و پراکندگی این معادن باعث توزیع بیشتر هم می شود.تنها شغلی در ایران است که صنایع زیر دستی آن از نظر تعداد رتبه یک را دارا هستند بدین معنی که صنایع دستی پتروشیمی که رتبه دوم را داراست ۳۷ مورد است در حالیکه صنایع دستی معدن ۷۰ مورد است و اگر بخواهیم کاری در کشور انجام دهیم بعد از نفت،معدن مهم ترین مسئله است.برای بخش دولتی میتوانند سختگیرانه عمل نمایند اما برای بخش خصوصی که توان مالی اندک دارد این عمل غیرممکن است و به زودی معادن کوچک ایران به دلیل اینکه نمی توانند کاری کنند غیرفعال میشوند.

درامدزایی از طریق معادن

بیشترین بخشی که در حال حاضر در کشورمان درآمد زایی میکنیم و اقتصادمان به آن مرتبط است،نفت است اما چرا نفت را خام فروشی میکنیم؟زیرا صنایع زیردستی آن را توسعه ندادیم.چرا پتروشیمی هایمان را تقویت نمی کنیم که نفتمان ارزش افزوده بیشتری داشته باشد؟مایی که ۸۰ درصد از توان مالیمان در این بخش است.هیچوقت معدن جایگزین نفت نیست اما میتوان به موازات هم بسترهای آنها فراهم شود.

در حالیکه عموم بر این باورند بعد از نفت صنایع معدن مهم ترند اما با اینحال اینطور فکر نمیکنیم زیرا بخش معادن کوچک و بزرگ درصد زیادی از سهم gpt مارا به خود اختصاص نمیدهند در همین راستا نیاز به تشویق شدند دارند تا بتوان بهره وری لازم را در سهم بزرگتری از gpt را در خود جای دهند.بعد از موضوع تشویق میتوان قوانینی وضع کرد که دولت به راحتی بتواند از آن درآمدزایی داشته باشد.بر اساس قانون معادن،زمانیکه تولید یک معدن افزایش یابد و استخراج از آن بیشتر میشود باید حقوق دولتی بیشتری پرداخت شود.زمانیکه ما مازاد تولید داریم،نیاز داخلی وجود ندار، توجیه اقتصادی دارد که صادرات انجام دهیم اما در همین مرحله بحث عوراض صادراتی است که وزارت سمت اعلام کرده که امسال به آن عمل خواهد کرد در حالیکه در سال ۱۴۰۱ به این موضوع عمل نکرده است.درحالیکه در برنامه بودجه ۱۴۰۰ عدد عوراض ۰ تا ۵/۰ است،در حال حاضر این عدد برای تمامی بخش ها ۲۰ درصد شده است.

شعارهای اقتصادی

در سالهای گذشته شعارهای اقتصادی فراوانی اعلام شده است اما زمانیکه اعلام میشود یک صنعت تا چه اندازه مهم است نیاز است که به همان اندازه حمایت شود.این چه قانونی است که تولید کننده باید مجازات شود؟طبق قانون هر چه ارزش افزوده بیشتری تولید شود باید عوارض صادراتی کمتر شود اما مشاهده می کنیم که این مسئله به هیچ عنوان اتفاق نمیافتد.توجیه وزارت سمت این است که عوارضی که در حال حاضر گرفته میشود در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بوده است که در سال ۱۴۰۱ انجمن ها شکایت کرده و وزارت سمت این عوارض را نگرفته است که در حال حاضر در سال ۱۴۰۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ را دارا هستیم.

در تمامی دولت ها نظام حاکمیتی است.در سالی که بازار سنگ ساختمانی بسیار داغ بود در همان سال قانونی وضع شد که ما بازار را از دست دهیم و تولیدات کشور ما با عنوان کشورهای دیگر به فروش رسد.اگر در خارج از کشور تحریم هستیم چرا و چگونه باید در داخل کشور هم خودمان،خودمان را تحریم نماییم؟

جایگاه ما در جهان در رابطه با بازار مس به نسبت خوب است و باید آن را تقویت نماییم.مس ما در جهان مرغوبیت بالایی دارد و از جایگاه بالایی برخوردار است.در آینده به مس در تولید ماشین های برقی،انرژی های پاکی که در تولیدات آنها از مس استفاده میشود بسیار نیاز است بدین صورت ایران پتانسیل خوبی برای بازار مس در آینده دارد و لازم است در این مورد برنامه ریزی شود.