طبق گزارش انجمن خودروسازان آلمان، تولید خودرو‌های الکتریکی می‌تواند تا سال ۲۰۳۵ حدود ۱۸۶ هزار شغل را در صنعت خودروسازی آلمان از بین ببرد.

به گزارش درآمد نیوز طبق گزارش انجمن خودروسازان آلمان، تولید خودرو‌های الکتریکی می‌تواند تا سال ۲۰۳۵ حدود ۱۸۶ هزار شغل را در صنعت خودروسازی آلمان از بین ببرد.م

به گزارش خبرنگار بین الملل درآمد نیوز و به نقل از یورونیوز، گزارش جدیدی که به سفارش انجمن خودروسازان آلمان (VDA) تهیه شده، نشان می‌دهد که تغییر صنعت خودروسازی آلمان برای تولید خودرو‌های الکتریکی ممکن است تا سال ۲۰۳۵ حدود ۱۸۶،۰۰۰ شغل را از بین ببرد، زیرا تولید خودرو‌های الکتریکی به نیروی کار کمتری نسبت به گذشته نیاز دارد. این گزارش اشاره می‌کند که یک‌چهارم از این مشاغل تاکنون از دست رفته‌اند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که صنعت خودروسازی اروپا به دلیل شرایط شدیداً متغیر بازار، دچار بحران شده است. فشار برای تغییر به سمت خودرو‌های الکتریکی به تحولاتی منجر شده که قبلاً تأثیرات زیادی بر شرکت‌ها داشته، از جمله خودروسازی فولکس‌واگن در آلمان؛ این شرکت اخیراً کاهش هزینه‌های چشمگیری را انجام داده و روز دوشنبه اعلام کرده است که قصد دارد سه کارخانه را در بزرگترین اقتصاد اروپا تعطیل کند.

گزارش «چشم‌انداز‌های اشتغال در صنعت خودروسازی» از موسسه پژوهشی Prognos نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۹ تاکنون، ۷۵۰۰۰ شغل در این صنعت از دست رفته است و حدود ۸۹۰۰ مورد از این اخراج‌ها در مشاغل فلزکاری بوده‌اند.

این کاهش شغل با افزایش ۲۹۰۰۰ استخدام جدید جبران شد که بیش از ۱۰۰۰۰ موقعیت جدید در حوزه مهندسی خودرو ایجاد شده و در نهایت، منجر به کاهش خالص ۴۶۰۰۰ شغل در صنعت خودروسازی شده است.

در ادامه گزارش آمده است که تعداد نیروی کار ماهر و چارچوب‌های سیاسی که می‌تواند تشویق‌کننده یا بازدارنده سرمایه‌گذاری‌های جدید باشد، می‌تواند در تعداد نهایی مشاغل تأثیرگذار باشد.

کدام مشاغل بیشتر در معرض خطر هستند؟

از سال ۲۰۱۹، شغل‌های مرتبط با مهندسی خودرو، پژوهش و توسعه فنی و همچنین علوم کامپیوتر، مهندسی برق و توسعه نرم‌افزار افزایش یافته‌اند.

به‌عنوان مثال، اشتغال در شغل‌های فناوری اطلاعات در صنعت خودرو از سال ۲۰۱۹ حدود یک‌چهارم افزایش یافته و از سال ۲۰۱۳ تا به حال، ۸۵ درصد افزایش یافته است.

در آینده، شغل‌های مربوط به علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات و ارتباطات، همچنین مشاغل مرتبط با مکانیک، انرژی و برق اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

در مقابل، مشاغل مرتبط با ساخت و ساز فلزی و فناوری جوشکاری یا پردازش فلز به طور فزاینده‌ای اهمیت کمتری پیدا کرده و تعداد کارگران آن‌ها کمتر می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود که در مشاغل مدیریت کسب‌وکار و اداری، تعداد کارگران بیش از نیاز باشد و این مشاغل اهمیت کمتری داشته باشند.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که جذب نیروی کار ماهر در حوزه‌های مورد نیاز، چالش‌برانگیز خواهد بود و پیشنهاد می‌کند که دوره‌های آموزشی درون شرکت‌ها برگزار شود.

این گزارش با یک چشم‌انداز نگران‌کننده به پایان می‌رسد و بیان می‌کند که بررسی‌های منظم VDA در میان اعضای بخش خودروسازی متوسط نشان می‌دهد که تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌ها (۸۲ درصد) سرمایه‌گذاری‌هایی که قرار بود در آلمان انجام شود را به تعویق انداخته، منتقل یا کاملاً لغو کرده‌اند. بیش از یک‌سوم شرکت‌ها (۳۷ درصد) قصد دارند سرمایه‌گذاری‌ها را به خارج از کشور منتقل کنند.

این مطالعه از سیاست‌گذاران در اروپا و آلمان درخواست می‌کند تا رقابت‌پذیری را با مقابله با قیمت‌های انرژی، کاهش بوروکراسی، ارائه یک سیستم مالیاتی رقابتی و عقد توافقات تجاری آزاد بیشتر، بهبود بخشند.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها