در پی مکاتبه اخیر گمرک درباره کامیون‌های رسوبی در گمرک، قائم مقام سازمان راهدرای و حمل‌ونقل جاده‌ای عامل اصلی ترخیص نشدن این کامیون‌ها را در شفاف‌نبودن منشاء ارزی شرکت‌های واردکننده کامیون‌ و صادر نشدن کد ساتا از سوی بانک مرکزی د

درآمد نیوزدر پی مکاتبه اخیر گمرک درباره کامیون‌های رسوبی در گمرک، قائم مقام سازمان راهدرای و حمل‌ونقل جاده‌ای عامل اصلی ترخیص نشدن این کامیون‌ها را در شفاف‌نبودن منشاء ارزی شرکت‌های واردکننده کامیون‌ و صادر نشدن کد ساتا از سوی بانک مرکزی دانست.

به نظر می‌رسد واردکنندگان نمی‌توانند ثابت منشاء ارزی‌شان چیست و کجاست؟ بر این اساس باید روال‌ها را عوض کنیم و به شرکت‌های بزرگتر و معتبرتر این کار را واگذار کنیم چرا که بسیاری از این شرکت‌ها کامیون‌های  وارداتی رسوبی را مردم و کامیون‌داران پیش‌فروش کردند و هم اکنون هم پاسخگو نیستند.

نگرانی از عقب ماندگی در جهان

پیرامون کریدوهای ترانزیتی مراتب زیر به آگاهی می رساند: نگرانی بیهوده ای که همیشه دهن برخی از مسوولان و کارشناسان محترم را به خود معطوف داشته ترس و هراس از پیشرفت دیگر کشورها در ایجاد کریدورهای ترانزیتی می باشد.

جلو پیشرفت کشورما را نمی توان گرفت و نیازی هم به این کارنیست مابایستی از موهبت الهی که سالیان سال به میهن کهنسالان خطا نموده استفاده و قدردان آن باشیم، موقعیت جغرافیائی ما در امر ترانزیت بی نظیر است چرا؟یجای جذب ترانزیت کنندگان آنها را از مسیرهای ترانزیتی کشورمان، اتخاذ تصمیمات نادرست فراری می دهیم ترانزیت یک مقوله بین المللی است از مقررات و رفتارمان پیرامون آن می بایشت پا مقررات و رفتارهای بین المللی هماهنگی و همسانی داشته ابشد که عملا برعکس آن عمل می نمائیم نه تنها بین المللی و ملی نیستیم بلکه عملکردمان در ارتباط با ترانزیت جزیره ای می باشد آنهم ویژه های متحد که به هرکدام فراتر از هفت خوان رستم می باشد، ستادی بنام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به غلط ایجاد کرده ایم که به گفته مسولیتش آمار قاچاق کالا و ارز روز به روز افزایش یافته و آمار قاچاق پشت به زمانی که این ستاد وجود نداشت چندین برابر شده است و هیچ گونه کارائی در مقابل قاچاقچیان ندارد دو حرفا فراهم تجارت رسمی و ترانزیت از قلمرو کشور است و دیگر سازمانها هم عمدتا عضو این ستاد هستند از جمله گمرک، از ترس اینکه مبادله را به آنها وصله ای به چسبانند جرات اجرای قانون مربوط به خود را هم ندارند و یا دهها موارد دیگر به امان ترانزیت کنندگان را بریده و انها را به مسیرهای رقیب سوق میدهند بنابراین بجای نگرانی از پیشرفت دیگر کشورها می بایست با رفع موانع موجود در راه ترانزیت و خدمات سازمان های … حال کشور یا جلوگیری از دخالت آنها در امور ترانزیت موجب تسهیل در امر ترانزیت و تجارت و بازرگانی بین المللی گردیده و از منافع سرشار آن بهره مند گردیم.

کامیون ها برای مسیرهای داخلی هم مناسب نیستند چه برسد به ترانزیت

پیرامون کامیونهای موجود در کشور فعال در مسیرهای داخلی و بین المللی موارد زیر را به آگاهی میرساند:

نه تنها کامیون بلکه هر وسیله ای که ساخته میشود یک عمر مفید دارد و پس از آن فرسوده و زیان آور میگردد

کامیونهای موجود در کشورنیز علیرغم پیگیری های مستمرسازان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور پیرامون نوسازی و به روز رساندن آنها قدرت رقابت آنها با کامیونهای کشورهای اروپایی و حتی برخی از کشورهای همسایه ضعیف میباشد.

یکی از علل این عقب ماندگی ورود کامیونهای بی کیفیت چینی توسط شرکتهای تولیدکنندگان کامیون در کشور می باشد.

با توجه به تحریم ها یکی از راه های نوسازی کامیونها و ورود کامیونهای با کیفیت استفاده از پتانسیل بند«ِث»ماده (۳۰)قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور میباشد که اجازه داده می شود با تائید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ؛ کامیونهای مورد نیاز که استانداردهای روز را دارا بوده و عمر کمتر از سه سال دارا باشند را وارد کشور نمود.

آئین اجرای بند مذکور و دسورالعمل مربوطه به چهار گروه اجازه واردات کامیون میدهد.

۵-۱ شرکت های تولید کننده داخلی خودروهای سنگین

۵-۲ شرکتهای حمل و نقل توانمند دارای مجوز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای

۵-۳ شرکتهای واردکننده کامیونهای سنگین دارای مجوز از وزارت صمت

۵-۴ مالکین حقیقی و حقوقی کامیونهای فرسوده واجد شرایط و متقاضی واردات

با نوجه به تحریم ها عملآ شرکتهای تولیدکننده داخلی خودروهای سنگین از جمله سایپا دیزل و ایران خودرو دیزل امکان واردات کامیونهای اروپائی و دیگر کامیونهای دارای کیفیت و استانداردهای لازم را ندارند.

سه گروه دیگر به ویژه گروهای ۲-۵ و ۳-۵ از سال ۱۳۹۹ مبادرت به ورود کامیونهای اروپائی  دارای استانداردهای روز از جمله رنو، داف،ولوو و غیره نموده که برخی ترخیص و شماره گذاری شده و برخی نیز در گمرکات کشور به دنبال طی تشریفات ترخیص می باشند.

بایستی اذعان داشت واردکنندگان با مشکلات عدیده روبرو هستند و لازم است که هر چه سریعتر مشکلات مربوطه از جمله:

۸-۱ پروسه ثبت سفارش

۸-۲ پروسه اسقاط یک کامیون فرسوده در مقابل ورود یک کامیون

۸-۳ پروسه اخذ استاندارد از سازمان ملی استاندارد

۸-۴ پروسه اخذ مجوز از سازمان محیط زیست

۸-۵ پروسه اخذ مجوز خدمات پس از فروش از شرکت یا کارخانه دارای حق قانونی ارائه خدمات پس از فروش

۸-۶ پروسه شماره گذاری کامیونهای ترخیص شده

۸-۷ پروسه حمل کامیوهای وارده از گمرکات مرزی به گمرک تهران با کامیونهای حمل کامیون

برطرف گردد. عدم حل مشکلات فوق الذکر باعث گردیده که طبق اعلام معتون فنی گمرک ایران ۳۶۴۳دستگاه کامیون وارداتی از حمل بند «ث» ماده (۳۰) قانون فوق الذکر عملآ در گمرک رسوب نموده و نه تنها سرمایه گذارن با ضرر و زیان خواب سرمایه مواجه گردند بلکه قدرت رقابت شرکتهای حمب به ویژه شرکتهای حمل و نقل  بین المللی ایران در مقابل رقبای خود کم گردد.