درآمد نیوز – رئیس سازمان برنامه و بودجه از مجلس خواست که اجازه دهد با حذف یارانه ارزی نهاده‌های دامی پول حاصل از آن را به محرومین و اقشار آسیب‌پذیر اختصاص دهند.

درآمد نیوز – رئیس سازمان برنامه و بودجه از مجلس خواست که اجازه دهد با حذف یارانه ارزی نهاده‌های دامی پول حاصل از آن را به محرومین و اقشار آسیب‌پذیر اختصاص دهند.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از ایسنا، سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه  در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی در خصوص دو فوریت لایحه تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر گفت: هنگامی که به دولت تحویل داده شد ما در خصوص کالاهای اساسی دو مشکل داشتیم متاسفانه به دلیل خشکسالی، میزان برداشت در گندم و نهاده‌های دامی به شدت کاهش پیدا کرده بود. برهمین اساس میزانی که ما برای واردات این کالاها نیز نیاز داشتیم را به مراتب افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: برای مثال قرار بود در بحث گندم ۱۱.۵ میلیون تن از داخل خریداری شود که چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن خریداری شد و نیاز بود که مابقی آن را وارد کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: از سوی دیگر قیمت‌های جهانی کالاهایی همچون دانه‌های روغنی و کنجاله نیز افزایش پیدا کرده بود. با وجود این موارد برای تحقق اهداف وزارت جهاد کشاورزی، بهداشت و صنعت، معدن و تجارت در بودجه به ۱۸ میلیارد دلار ارز نیاز بود.

میرکاظمی اظهار کرد: برهمین اساس ما پیشنهاد می‌دهیم که مجلس شورای اسلامی موافقت کند میزان یارانه بی‌اثری که امروز وجود دارد مستقیم به مردم و اقشار مختلف داده شود. در واقع این نوع یارانه دادن‌ها در بازار اثربخشی زیادی ندارد.

وی گفت: ما قصد داریم از مجلس شورای اسلامی اجازه بگیریم که ارز ترجیحی برای تجهیزات مصرفی بهداشتی و دارو و برای گندم تا پایان سال ادامه پیدا کند ولی برای نهاده‌های دامی ما یارانه را به صورت مستقیم به خود محرومین بدهیم.