خدایی، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان، عنوان کرد که شیوع بیماری کرونا، باعث شده است صادرات آبزیان نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته باشد با این حال محدودیت صادراتی باعث متنوع شدن بازارهای صادراتی آبزیان شده است.

خدایی، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان، عنوان کرد که شیوع بیماری کرونا، باعث شده است صادرات آبزیان نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته باشد با این حال محدودیت صادراتی باعث متنوع شدن بازارهای صادراتی آبزیان شده است.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از اتاق تهران، علی‌اکبر خدایی عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان، منع واردات آبزیان به عراق از ایران را یکی از چالش‌های صادرکنندگان این حوزه برشمرد و از نبود دیپلماسی اقتصادی قوی برای رفع این موانع انتقاد کرد.

علی‌اکبر خدایی با اشاره به اینکه ارزش صادرات آبزیان ایران در کل سال ۱۳۹۸، معادل ۵۰۷ میلیون دلار و در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹حدود ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده است، گفت: آمارها در حوزه صادرات آبزیان، حاکی از کاهش ۱۶ درصدی از نظر ارزشی طی ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل است که این کاهش به دلیل افت تقاضا وکاهش مصرف در بازارهای صادراتی رخ داده است.

 او با بیان اینکه «عمده مقاصد صادراتی ایران در حوزه آبزیان به ترتیب شامل کشورهای جنوب‌شرق آسیا، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مانند امارات، عمان، قطر و کویت و روسیه و اروپاست» ادامه داد: صادرات برخی اقلام اگرچه نسبت به گذشته کاهش داشته اما این کاهش نسبت به آنچه که پیش‌بینی ‌می‌شد، کمتر بوده است.

 او افزود: عمده صادرات ما به چین و کشورهای جنوب‌شرق آسیا صورت ‌می‌گرفت. اما به دلیل قواعد سخت‌گیرانه‌ای که این کشورها پس از شیوع ویروس کرونا، برای واردات محصولات غذایی از جمله آبزیان وضع کرده‌اند، صادرات به این کشورها کاهش یافته است. البته این مساله سبب شد، جهت‌گیری صادراتی صادرکنندگان ایران تغییر کرده و تا حدودی به سمت روسیه و کشورهای همسایه متمایل شود؛ اکنون کشورهایی نظیر روسیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز به مقاصد صادراتی ما تبدیل شده‌اند. در واقع، ‌می‌توان گفت که شیوع بیماری کرونا، در گسترش بازارهای صادراتی آبزیان اثر داشته است.

خدایی با اشاره به اینکه ارزش صادرات میگو در سال گذشته ۱۵۰ میلیون دلار بوده که امسال با کاهش ۳۰ درصدی مواجه شده است، توضیح داد: صادرات خاویار ۵۰ درصد افزایش یافته است؛ به طوری که مقدار صادرات خاویار در سال ۱۳۹۸ معادل ۱۳۰۰ کیلو بوده اما طی‌ ۹ ماهه سال جاری مقدار صادرات این محصول به ۲۳۰۰ کیلو رسیده و پیش‌بینی ‌می‌شود تا پایان سال ۳ هزار کیلو خاویار صادر شود.

او در ادامه یکی از چالش‌های صادرکنندگان آبزیان را ممنوعیت واردات عراق عنوان کرد و گفت: اکنون یکی از مشکلات‌ ما در زمینه صادرات آبزیان، مربوط به عراق است؛ پس از مصوبه‌ای که دولت مرکزی عراق‌ برای منع‌ واردات آبزیان از ایران صادر کرد، صادرات به این کشور در شش ماهه دوم سال، دچار افت خواهد شد. در سال گذشته حدود ۱۲هزار تن انواع آبزیان را به عراق صادر کردیم که فعلا کمتر از ۶ هزار تن صادر شده است. این یکی از چالش‌های صادرکنندگان است و به همین سبب هم از اتاق مشترک‌ و هم از وزارت خارجه درخواست کرده‌ایم که در این زمینه رایزنی کنند، اما ظاهرا تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

او افزود: اگرچه گفته ‌می‌شود، این مصوبه دولت عراق برای حمایت از تولید داخلی صادر شده اما صنعت پرورش آبزیان در این کشور دچار مشکلات زیادی است و به نظر ‌می‌رسد، فرصت‌طلبی ترکیه و عربستان در این زمینه دخیل بوده و صادرکنندگان ایرانی را دچار مشکل کرده است. البته به دلیل تقاضای خوبی که در مورد محصولات ایرانی در عراق وجود دارد؛ انتقال این محصولات به صورت غیررسمی در حال انجام است اما به هر حال، این محدودیت‌ها روی صادرات رسمی اثر خواهد گذاشت.

 او در ادامه توضیحاتی در مورد صادرات آبزیان ایران به اروپا ارائه کرد و گفت: تلاش‌هایی در حال انجام است که ارتباط ما با اروپا بیشتر شود؛ اروپا در گذشته، اصلی‌ترین بازار آبزیان ایران بود و یکی از امتیازات صنعت آبزیان ایران آن است که مجوز صادرات مستقیم محصولات خود را به اتحادیه اروپا دریافت کرده است؛ اما به دلیل اعمال تحریم‌ها و تعرفه بالای واردات از ایران به اتحادیه اروپا، شانس صادرکنندگان ایرانی برای حضور در این بازار کاهش یافته است. بنابراین، به دنبال آن هستیم که سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه از طریق مذاکرات خود این تعرفه ۱۲درصدی را کاهش دهند. اما متاسفانه پیگیری‌های مستمری برای رفع این موانع در داخل صورت نمی‌گیرد.