باید در زمینه تعیین تکلیف اراضی، اصلاحات ساختاری انجام شود تا جلوی زمین‌خواری گرفته شود.

رئیس جمهور اصلاح نظام بانکی و اصلاحات ساختاری در حوزه زمین را از پیش‌نیازهای اصلی تحقق رشد و توسعه اقتصادی کشور دانست و خاطر نشان کرد: باید در زمینه تعیین تکلیف اراضی، اصلاحات ساختاری انجام شود تا جلوی زمین‌خواری گرفته شود.

به گزارش درآمد نیوز؛ اولویت‌ها، چالش‌ها و الزامات توسعه پایتخت در جلسه شورای اداری استان تهران به ریاست رئیس‌جمهور مورد بررسی قرار گرفت.

آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی در این جلسه با اشاره به گزارش مثبت ارائه شده از سوی استاندار تهران بویژه در حوزه کاهش نرخ بیکاری، گفت: ایجاد اشتغال در کنار ساخت مسکن یکی از برنامه‌های محوری دولت مردمی است.

آیت‌الله رئیسی احیای واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل را جزء نقاط تمرکز دولت برای اشتغال‌زایی عنوان و خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های موجود در این دست واحدها باید هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شده و فعالیت آنها از سر گرفته شود تا تولید رونق یافته و اشتغال پایدار ایجاد شود.

رئیس جمهور در ادامه به موضوع ارتقای تقسیمات کشوری در استان تهران اشاره کرد و اذعان داشت: اصل اصلاح تقسیمات کشوری در استان تهران مورد قبول ما است، اما این کار باید به شکلی دقیق مورد کارشناسی قرار گیرد و نتیجه به هیأت دولت ارائه شود تا در مورد آن تصمیم‌گیری کنیم.

دکتر رئیسی همچنین به موضوع بکارگیری جوانان انقلابی از سوی استانداری تهران اشاره کرد و گفت: باور به توانمندی‌های جوانان، مشی امام راحل و مقام معظم رهبری است و باید از این روش الگو بگیریم. اگر در بکارگیری جوانان انقلابی کارآمدی آنان را مدنظر قرار دهیم، انرژی جوانی و روحیه نوآوری و خلاقیت آنان می‌تواند گره‌گشای مشکلات کشور باشد.

رئیس جمهور همچنین بر ضرورت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان تهران تاکید و تصریح کرد: بنده در مدت حدودا ۹ ماهه سپری شده، در دولت و در سفرهای که به استان‌های مختلف داشتم، کلنگ آغاز هیچ طرحی را بر زمین نزدم و اساساً تمام توجه خود را بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام متمرکز کرده‌ایم.

دکتر رئیسی با بیان اینکه معطلی طولانی‌مدت پروژه‌های عمرانی به طور طبیعی باعث نارضایتی مردم خواهد شد، خاطر نشان کرد: برای ما مهم نیست که هر کدام از این پروژه‌ها در زمان کدام دولت آغاز شده و تکمیل آن به نام چه کسی ثبت می‌شود؛ ما به میدان آمده‌ایم تا گره از کار مردم باز کنیم و باور داریم که اگر اخلاص داشته باشیم، خدا به تلاش ما برکت می‌دهد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه توسعه ناوگان حمل‌ونقل ریلی در استان تهران با همکاری شهرداری از دغدغه‌های جدی دولت است، گفت: آلودگی هوای تهران نیز یکی دیگر از نگرانی‌های جدی دولت است که به دنبال رفع ریشه‌های آن هستیم و بنده برای برطرف کردن منشأ خارجی این آلودگی‌ها نیز به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مأموریت دادم که با کشورهای همسایه در این زمینه مذاکره کنند.

آقای رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، به مسائل روز کشور از جمله در حوزه اقتصاد پرداخت و با اشاره به تلاش دولت برای اصلاحات اقتصادی، لایحه بودجه سال جاری را یکی از جلوه‌های این اصلاحات دانست. رئیس جمهور محور اصلی بودجه سال ۱۴۰۱ را سند آمایش سرزمینی دانست و تصریح کرد: در تنظیم بودجه سال جاری تلاش کرده‌ایم همه مردم در جای جای کشور از منابع و امکانات برخوردار شوند و عدالت و توازن در تخصیص منابع ایجاد شود.

دکتر رئیسی همچنین تأکید کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۱ این است که در تنظیم این بودجه روی منابع صندوق توسعه ملی هیچ حسابی باز نکرده‌ایم و بنا را بر این گذاشتیم که منابع این صندوق تحت نظر مقام معظم رهبری به برنامه‌ها و اقدامات بزرگ در راستای توسعه کلان کشور اختصاص یابد.

رئیس جمهور اجرای اصلاحات اقتصادی را تنها راهکار تحقق رشد اقتصادی در کشور دانست و گفت: صحبتی که بنده درباره تصمیم‌های سخت در یکی از جلسات روزهای اخیر بیان کردم به شکل صحیحی منعکس نشد. صحبت بنده این بود که ما برای تحقق رشد اقتصادی راه سختی در پیش داریم و بدون همراهی مردم و همه ارکان کشور، پیمودن این مسیر ممکن نیست.

رئیس جمهور افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و افزایش بهره‌وری را دو ضرورت دیگر تحقق رشد اقتصادی برشمرد و خاطرنشان کرد: شخصاً باور دارم که مردم اگر احساس کنند دولت در این مسیر به طور جدی پای کار است با ما همکاری و همراهی خواهند کرد.

آیت‌الله رئیسی گفت: همه افرادی که در بخش‌های مختلف دولت و نهادهای دولتی و حکومتی حضور دارند، باید با الزامات تحقق رشد اقتصادی همراهی داشته باشند و افرادی که به این ضرورت‌ها باور ندارند، نباید در مناصب و جایگاه‌های مؤثر در تصمیم‌گیری و اجرا حضور داشته باشد.

رئیس جمهور در ادامه بر لزوم کنترل هزینه‌های دولت تأکید کرد و افزود: اگر دولت پرخرج باشد، حتی خودش را نمی‌تواند حرکت دهد چه رسد به کلیت جامعه؛ لذا همانطور که مقام معظم رهبری نیز در دیدار روز گذشته با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأکید کردند، دولت و مجلس باید با همکاری یکدیگر هزینه‌ها و تورم را مهار کنند.

دکتر رئیسی با تاکید بر ضرورت توسعه واقعی فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور، اظهار داشت: یکی دیگر از کارهایی که دولت باید به طور جدی دنبال کند، پیوند دانایی به توانایی است. آنچه در نامگذاری سال ۱۴۰۱ مد نظر مقام معظم انقلاب بوده، صرفاً افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان نیست، بلکه در کنار این افزایش تبدیل ظرفیت‌های دانش‌بنیان به تولید، اشتغال و رشد اقتصادی بوده است.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه فقر، فساد و تبعیض به هیچ وجه زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست، تصریح کرد: دولت با اجرای طرح عادلانه کردن یارانه‌ها به طور جدی در مسیر رفع فقر مطلق اصلاحات گام برداشته و در عین حال به دنبال رفع فساد و تبعیض در زمینه تخصیص یارانه‌ها نیز بوده است.

آیت‌الله رئیسی اصلاح نظام بانکی و اصلاحات ساختاری در حوزه زمین را نیز از پیش‌نیازهای اصلی تحقق رشد و توسعه اقتصادی کشور دانست و خاطر نشان کرد: باید در زمینه تعیین تکلیف اراضی، اصلاحات ساختاری انجام شود تا جلوی زمین‌خواری گرفته شود و البته این به معنای آن نیست که مبارزه با زمین‌خواری متوقف به انجام این اصلاحات باشد، بلکه هر دوی این اقدامات باید توأمان پیگیری شود.

ضرورت ساماندهی وضع اتباع خارجی در کشور محور بعدی سخنان رئیس‌جمهور در این جلسه بود. آقای رئیسی در این باره از تاسیس سازمان اتباع خارجی در کشور خبر داد و گفت: اگرچه تأسیس سازمان اتباع خارجی در دستور کار است و تا تعیین تکلیف این سازمان، وزارت کشور مأمور شده جهت تهیه شناسه برای تک تک اتباع خارجی مقیم کشورمان اقدام کند.

دکتر رئیسی افزود: وزارت کشور در حال تهیه اطلاعات هویتی، تردد، تحصیل، کسب‌وکار، ازدواج و طلاق و سایر احوال شخصی اتباع خارجی ساکن در ایران است. افغانستانی‌های ساکن در ایران میهمانان عزیز ما هستند و با افتخار از آنان پذیرایی می‌کنیم اما این مسئله منافاتی با ساماندهی وضعیت آنها ندارد.

آیت‌الله رئیسی در بخش پایانی سخنان خود همراهی مردم را بزرگترین سرمایه دولت دانست و با قدردانی از این همراهی، اظهار داشت: راه ارج نهادن به همراهی و بزرگواری مردم، تلاش برای حل‌وفصل مشکلات مردم است.

رئیس‌جمهور با اشاره به تهیه و تدوین سند تحول از سوی دولت، گفت: در ادوار گذشته برخورداری از برنامه کلان جزء نیازهای اصلی دولت و نظام حکمرانی کشور بود که تصمیم گرفتیم این ضعف را با ارائه سند تحول دولت برطرف کنیم.

وی افزود: این سند با همکاری تعداد قابل توجهی از اندیشکده‌های کشور و با اخذ نظر بیش از ۶۰۰ نفر از صاحبنظران تهیه شده و در ۳۷ محور مختلف، به مهم‌ترین مسائل کشور پرداخته است.
رئیس جمهور در ابتدای این جلسه نیز با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام صادق(ع) و گرامیداشت یاد شهدای دوران دفاع مقدس بویژه شهدای آزادسازی خرمشهر، گفت: رمز موفقیت همه اقدامات و تلاش‌های ما همان است که دیروز مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر آن تأکید کردند؛ به تعبیر مقام معظم رهبری اخلاص رمز موفقیت است و به تلاش‌ها و اقدامات ما برکت می‌بخشد.

آقای رئیسی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب خطاب به نمایندگان مجلس در دیدار روز گذشته مبنی بر کشوری نگاه کردن به مسایل، افزود: نمایندگان مجلس بخشی از بدنه مدیریتی و تصمیم‌گیری کشور هستند و لذا باید در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات خود از زاویه نگاه کلان و کشوری مسایل را ببینند.

آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: بنده مخاطب فرمایشات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در هر جمع یا مناسبتی را در وهله اول خودم و دولت می‌دانم و لذا بعد از هر سخنرانی ایشان در جمع اعضای دولت این سخنان را مطرح کرده و همکاران خود را موظف به پیگیری آنها می‌کنم.

پیش از سخنان رئیس جمهور استاندار تهران گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات استانداری برای رفع مشکلات مردم تهران ارائه کرد.

همچنین آیت‌الله ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی رئیس مجمع نمایندگان استان و پنج تن از نمایندگان شهر و شهرستان‌های استان تهران در سخنانی به طرح دیدگاه‌ها و بیان مشکلات استان تهران پرداختند.

وزیر راه و شهرسازی، وزیر نیرو، وزیر جهادکشاورزی و معاون اجرایی رئیس جمهور نیز در سخنانی برنامه‌ها و اقدامات دولت در استان تهران را تشریح کردند.