رئیس هیات عامل ایمیدرو از امضای قرارداد ایجاد خزانه داری شمش طلا برای انتشار اوراق سپرده در بورس کالا طی روزهای آینده خبر داد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو از امضای قرارداد ایجاد خزانه داری شمش طلا برای انتشار اوراق سپرده در بورس کالا طی روزهای آینده خبر داد.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، وجیه ا… جعفری در نشست ویدیو کنفرانسی با اعضای صندوق شمش طلای ایمیدرو ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: ایمیدرو با همکاری بانک ملت و سازمان بورس کالا طرح تاسیس نخستین صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه شمش طلا را در کشور اجرایی می کند.

وی ادامه داد: با ایجاد خزانه داری در بانک ملت و نگهداری شمش تولیدی طلای زرشوران در آن، به ازای شمش های نگه داری شده، اوراق سپرده طلا در مقیاس های کوچک (مثلا یکصد سوت یا ۰٫۱ گرمی) منتشر و در سامانه معاملات بورس کالا عرضه می شود.

اوراق سپرده، به عنوان تضمین

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: عموم مردم می توانند اوراق خریداری شده را به عنوان تضمین و وثیقه استفاده کنند. با این اقدام، جامعه هدف برای خرید کالا بزرگ تر می شود و روند فروش شرکت زرشوران نیز به صورت مستمر انجام می شود.

وی افزود: با توجه به معاف بودن گواهی سپرده این صندوق از مالیات و ارزش افزوده، برای ورود عامه مردم به سرمایه گذاری های خرد در صندوق مذکور، جذاب خواهد بود. جعفری ادامه داد: فعالیت این صندوق به عنوان یک الگوی موفق در دنیا، با فراهم کردن زمینه جمع آوری نقدینگی خرد و سرگردان، موجب پوشش نوسانات تغییر دلار در بازار شده و به کاهش قاچاق طلا نیز کمک می کند.

۲ آزمایشگاه استاندارد برای اصالت کالا

جعفری با بیان اینکه ظرفیت صندوق شمش طلا، ۲۵۰ کیلوگرم بوده و تا ۵ تن قابلیت افزایش دارد، گفت: در صورت درخواست مشتری، شمش – البته بالای یک کیلوگرم- از محل خزانه بانک در اختیار متقاضی قرار می گیرد و در صورت نیاز به اطمینان از اصالت کالا، با هزینه ایشان، به یکی از ۲ آزمایشگاه زیر نظر موسسه استاندارد، معرفی می شود.

وی ادامه داد: البته سازمان بورس کالا هر ۲ ماه به صورت تصادفی اقدام به آزمایش شمش های ارسالی از کارخانه زرشوران می کند.

به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو، در مراحل بعدی، مسیر ورود مجتمع طلای موته نیز به این صندوق فراهم خواهد شد. همچنین، می توان این الگو را برای سایر فلزات گرانبها همچون نقره پیاده سازی کرد.

بنا به این گزارش، در نشست مذکور، مدیرکل اداره خزانه داری بانک ملت، سرپرست شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران، معاون عملیات و نظارت بر بازار شرکت بورس کالای ایران، معاون اقتصادی شرکت بورس کالا، معاون مالی و اداری ایمیدرو، مدیر حقوقی و امور قراردادهای ایمیدرو و مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو، به صورت حضوری و ویدیوکنفرانسی حضور داشتند.