بجنورد- ساعتی پیش صدای مهیبی از پتروشیمی بجنورد که در فاصله ۱۷ کیلومتری این شهر قرار دارد شنیده شد که نشان از وقوع انفجار در این محل بود؛ اما خوشبختانه این حادثه خسارت جانی نداشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، ساعتی پیش صدای مهیبی از پتروشیمی بجنورد که در فاصله ۱۷ کیلومتری این شهر قرار دارد شنیده شد که نشان از وقوع انفجار در این محل بود.
در ابتدا روابط عمومی این کارخانه اعلام کرد که ۹ خوشبختانه این انفجار آسیب جانی نداشته و فقط به یکی از درام‌های آمونیاک آسیب رسیده است.
میزان خسارت در حال بررسی است
دقایقی بعد محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان شمالی پس از بازدید از محل حادثه اظهار کرد: گزارشات اولیه حاکی از آن است که بروز نقص فنی در سیستم انتقال بخار آب سبب انفجار شده است اما تیم کارشناسی در حال بررسی است و امشب نیز جلسه‌ای برای بررسی علت حادثه تشکیل و گزارش قطعی آن اعلام خواهد شد.
وی افزود: این حادثه خوشبختانه خسارت جانی نداشته و خسارت مالی هم در حال برآورد است.
شجاعی با تاکید بر اینکه هیچ گونه نشت گاز وجود نداشته است، تصریح کرد: صرفاً انفجار در بخار آب بوده و همه مسئولان پای کار هستند که آب منبع تخلیه شود و منبع مورد بازسازی قرار گیرد.
استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اگر اشکال خاصی ایجاد نشود تا ده روز آینده بازسازی خط انتقال صورت خواهد گرفت تا کارخانه به مدار تولید آمونیاک و تولید سایر محصولات برگردد.
دود غلیظ آمونیاک نیست
غلامرضا عوض‌زاده، فرماندار بجنورد نیز گفت: ویلری که منفجر شده در ابتدای خط دیگ آمونیاک بوده ولی خوشبختانه به دیگ آمونیاک آسیبی نرسیده است. دود غلیظ بخار آمونیاک نبوده بلکه بخار آب بوده و جای هیچ گونه نگرانی نیست.
زورمند، رئیس بهره برداری پتروشیمی خراسان نیز بیان کرد: قطع و وصل چندین باره گاز و عدم مدیریت فشار گاز استان٬ باعث ورود آسیب جدی به یک تجهیز واحد آمونیاک پتروشیمی خراسان شد.
وی اضافه کرد: یخ زدگی ناشی از قطعی گاز باعث شد یک تجهیز واحد آمونیاک در حین راه اندازی دچار ترکیدگی شود.
زورمند ادامه داد: خوشبختانه این حادثه هیچ گونه خسارت جانی و جراحتی در پی نداشته و کارشناسان در حال بررسی میزان خسارت مالی آن هستند.
این مسئول در انتها ابراز امیدواری کرد: عملیات راه اندازی بلافاصله پس از رفع ترکیدگی از سر گرفته خواهد شد.
گفتنی است شرکت سهامی پتروشیمی خراسان، بزرگترین مرکز تولید محصولات شیمیایی شمال و شمال شرق کشور، در اردیبهشت سال ۱۳۷۱ در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی تأسیس و از خرداد ۱۳۷۵ با آغاز فعالیت‌های بهره‌برداری در لیست بنگاه‌های صنعتی و تولیدی کشور قرار گرفت.