ائتلاف اوپک پلاس روند فعلی افزایش تدریجی تولید را ادامه می‌دهد و به خاطر احتمال بازگشت نفت ایران، تصمیمی برای افزایش بیشتر تولید ندارد.

 به گزارش درآمد نیوز به نقل از رویترز، ائتلاف اوپک پلاس احتمالاً در نشست روز سه شنبه سیاست خود برای افزایش تدریجی تولید را حفظ خواهد کرد. اعضای این ائتلاف انتظار خود از بهبود تقاضا را در مقابل افزایش احتمالی عرضه نفت ایران متعادل کرده‌اند.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت و متحدانش در آوریل تصمیم گرفتند ۲.۱ میلیون بشکه در روز نفت را در ماه‌های مه تا جولای به بازار بازگردانند. این گروه عقیده دارد تقاضای جهانی نفت علیرغم افزایش موارد ابتلا به کرونا در هند بالا می‌رود.

قیمت نفت از زمان گرفته شدن این تصمیم رو به افزایش بوده، ۳۰ درصد از ابتدای ۲۰۲۱ بالارفته و به ۶۸ دلار در هر بشکه رسیده است. ولی دورنمای تولید بالاتر نفت ایران با پیشرفت مذاکرات وین، این روند افزایش قیمت را کند کرده است.

طبق گفته دو منبع اوپک پلاس، هیچ صحبتی در مورد تغییر سطح تولید برای ماه جولای نشده است و احتمالاً روند فعلی افزایش تدریجی تولید ادامه می‌یابد که عاقلانه‌ترین تصمیم ممکن است. مذاکرات در وین بین قدرت‌های بزرگ دنیا و ایران بر سر احیای قرارداد اتمی برجام از ماه آوریل آغاز شده و طبق گزارش منابع صنعت نفت، تولید نفت ایران از اواخر ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

کُند شدن روند افزایش تقاضا برای نفت مانع عملی شدن طرح‌های اوپک پلاس می‌شود ولی اوپک در حال حاضر انتظار دارد تقاضای جهانی نفت شش میلیون بشکه در روز در ۲۰۲۰ و افزایش یابد و بیشتر این افزایش در نیمه دوم سال باشد.

ائتلاف اوپک پلاس در سال گذشته میلادی و به دنبال سقوط تقاضا، ۹.۷ میلیون بشکه در روز از تولید خود را کم کرد. کاهش تولید این ائتلاف از ماه جولای برابر با ۵.۸ میلیون بشکه در روز خواهد بود.