یکی از اقدامات موثر بانک ایران زمین در حوزه بانکداری داخلی توسعه صنعتی کشور در جهت کمک به سرمایه‌گذاری در بخش غیر دولتی است.

یکی از اقدامات موثر بانک ایران زمین در حوزه بانکداری داخلی توسعه صنعتی کشور در جهت کمک به سرمایه‌گذاری در بخش غیر دولتی است.

به گزارش درآمد نیوز  به نقل از افق سرمایه، بانکداری داخلی و بانکداری بین‌الملل دو وجه اساسی بانکداری محسوب می‌شوند که بانک‌ها بر این اساس به پیاده‌سازی عملیات بانکی می‌پردازند. تمامی عملیاتی که بانک در بازار مالی با ارز انجام می دهد از قبیل اعطای انواع تسهیلات ارزی در زمره بانکداری بین الملل قرار می گیرد که با هدف گسترش دامنه فعالیت ارزی کمک به توسعه اقتصادی و گسترش صادرات و واردات کالا در اختیار صادرکنندگان و تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

بانک‌ها در راستای حمایت و تامین مالی تمام یا قسمتی از نیازهای ارزی تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بخش خصوصی و تعاونی، تسهیلات مختلف ارزی در اختیار آنان قرار می‌دهند. هریک از انواع تسهیلات ارزی در چارچوب مقرارات و ضوابط از پیش تعیین شده به این بخش‌ها واگذار خواهد شد.

تسهیلات بابت واردات کالا و خدمات از محل منابع ارزی بانک‌ها اعطا شده که این نوع از تسهیلات با هدف گسترش صادرات، توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در قالب عقود مرتبط با عملیات بانکی بدون ربا در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته و موارد مصرف این نوع تسهیلات شامل تسهیلات پرداختی بابت خرید مواد اولیه با سررسید یکساله و تسهیلات مربوط به خرید ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی و خدماتی و یا تکمیل طرح‌های نیمه تمام با سررسید چهار ساله می‌شود.

همچنین، پرداخت این تسهیلات بر اساس آیین‌نامه تامین مالی صادرات به منظور افزایش توان رقابتی صادرکنندگان کالاها و خدمات آنها در جهت تقویت توسعه صادرات کشور صورت پذیرفته که در این حالت بانک‌ها با استفاده از منابع ارزی خود، حساب ذخیره ارزی، تسهیلات دریافتی از سایر بانک‌ها و موسسات خارجی و سایر منابع ارزی اقدام به اعطای تسهیلات در چارچوب این آیین‌نامه بصورت انفرادی و سندیکایی می‌نمایند.

روابط عمومی صندوق توسعه ملی گزارش تجمیعی عملکرد تسهیلات ارزی و ریالی از محل منابع صندوق توسعه ملی را از ابتدای تاسیس تا پایان سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که بانک ایران زمین واحدهای صنعتی و معدنی را تا حد توان تامین مالی کرده و جدول توزیع بانکی مبالغ و میزان جذب قراردادهای سپرده‌گذاری ریالی این صندوق حکایت از این موضوع دارد که تامین مالی ۱۲ طرح در بخش صنعت و معدن توسط این بانک صورت گرفته است.

همه این منابع به منظور تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تخصیص یافته است. سرمایه در گردش، مهمترین نیاز بنگاه‌های اقتصادی در دوره کنونی است. بر این اساس، بانک ایران زمین سهم خود از منابع مربوط به مناطق کمتر توسعه‌یافته به طور کامل جذب و تخصیص داده است.

ضرورت حمایت از تولید برای گذر از شرایط کنونی

عبدالمجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران زمین، با تاکید بر حمایت از تولید به عنوان راهی برای گذر از شرایط کنونی گفت: چندین سال است که تولید کشور با شرایط سخت دست و پنجه نرم می‌کند، به‌طوری که بسیاری از واحدهای تولیدی امکان تولید را از دست داده‌اند و یا با ظرفیت‌های پایین به ادامه مسیر می‌پردازند.

پور سعید افزود: به گفته رهبر معظم انقلاب که تولیدکنندگان را فرماندهان، پیشروان، خط‌شکنان و صفوف مقدم عرصه حیاتی «تولید داخلی، رونق اقتصادی و گسترش رفاه عمومی» خواندند، در شرایط کنونی حمایت از تولید و تخصیص اعتبار به واحدهای تولیدی می تواند نقش اساسی در پیشبرد اهداف کشور و گذر از شرایط کنونی داشته باشد.

مدیرعامل بانک ایران زمین با اشاره به نقش کلیدی بانک‌ها در گذر از شرایط کنونی اظهار داشت: انتظاری که از بانک‌ها به عنوان یکی از اساسی‌ترین بخش‌های تامین مالی و اقتصادی می‌رود، قرار گرفتن در کنار تولید و تامین بخش مهمی از اعتبار حوزه تولید کشور است.

وی افزود: به نظر می‌رسد تنها راه گذر از شرایط فعلی حمایت از کالای داخلی توسط همه آحاد جامعه است. حوزه‌های اقتصادی باید سعی کنند با حمایت‌های درست، استفاده از ظرفیت‌های داخلی و کنترل واردات چرخ‌های تولید را به حرکت درآورند و مردم نیز در راستای حمایت از تولید باید تولیدات داخلی را خریداری و حمایت کنند.

پورسعید ضمن تاکید بر مشارکت بانک‌ها در تامین مالی شرکت‌های تولیدی گفت: بانک‌ها در سال‌های اخیر بسیاری از منابع خود را به این امر اختصاص داده اند. ما نیز برنامه ریزی‌های خاصی را انجام و از مدیران منطقه‌ای خود خواسته‌ایم براساس خط مشی‌های تنظیم شده نسبت به حمایت از شرکت‌های تولیدی استان‌های خود اقدام کنند که در این راستا اقدامات بسیاری انجام که اخبار آن منتشر شده است.

گفتنی است؛ عملکرد بانک زمین می‌تواند در توسعه صنعتی کشور، ثبات اقتصادی، نقدشوندگی سریع و آسان، کمک به سرمایه‌گذاری و فعال نمودن بخش غیردولتی در امور صنعتی و کارآفرینی، جلوگیری از نوسانات درآمدهای نفتی، پشتوانه اعتباری کشور در عرصه‌های بین‌المللی و اقتصادی، موثر باشد. از دیگر اقدامات این بانک می‌توان به کاهش مطالبات غیرجاری طی سال‌های گذشته و بر اساس گزارش بانک مرکزی اشاره کرد که از زمستان سال ۹۷ تا پایان سال ۱۳۹۹ نسبت تسهیلات غیرجاری به‌کل تسهیلات (ریالی و ارزی) از ۱۰ درصد به ۸٫۵ درصد کاهش‌ را نشان می‌دهد که این میزان برای بانک ایران‌زمین حدود ۵٫۲ درصد است.