به گزارش درآمد نیوز به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از کاهش قیمت نفت، نوسان ارزش سهام ها در بازار آسیا و کاهش ارزش سهام ها در وال استریت و ثبات قیمت جهانی طلا است که شرح آن در ذیل آمده است:

به گزارش درآمد نیوز  به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از کاهش قیمت نفت، نوسان ارزش سهام ها در بازار آسیا و کاهش ارزش سهام ها در وال استریت و ثبات قیمت جهانی طلا است که شرح آن در ذیل آمده است:

به دنبال نگرانی های تقاضا و افزایش عرضه، قیمت نفت کاهش یافت

روز سه‌شنبه قیمت نفت کاهش یافت در حالی که موارد جدید ابتلای کووید-۱۹ در اروپا نگرانی‌ها از تقاضا را با وجود پیش بینی افزایش عرضه بالا برد و برخی بازارها هم نگران هستند که ممکن است ایالات متحده ذخایر نفت خام را برای جلوگیری از افزایش قیمت بنزین آزاد کند. معاملات آتی نفت خام برنت تا ساعت ۴:۳۵ صبح به وقت تهران با ۹ سنت یا ۰.۱ درصد کاهش به ۸۱.۹۶ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۱۰ سنت یا ۰.۱ درصد کاهش به ۸۰.۷۸ دلار در هر بشکه رسید. اروپا دوباره به کانون همه‌گیری کووید-۱۹ تبدیل شده و برخی از دولت‌ها را بر آن داشته تا به فکر اعمال مجدد قرنطینه باشند، در حالی که چین در حال مبارزه با شیوع نوع دلتا است. هفته گذشته اوپک پیش‌بینی تقاضای جهانی نفت برای سه ماهه چهارم را تا ۳۳۰ هزار بشکه در روز نسبت به پیش‌بینی ماه گذشته کاهش در حالی که قیمت‌های بالای انرژی مانع از بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری کووید-۱۹ شده است.

بازار سهام آسیا و اقیانوسیه نوسان داشت

با پیگیری مذاکرات بایدن و شی توسط سرمایه گذاران، سهام های آسیا و اقیانوسیه نوسان داشت. در معاملات روز سه‌شنبه در حالی که سرمایه‌گذاران دیدار مجازی بین جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین را دنبال می‌کردند، سهام ها در بازار آسیا-اقیانوسیه نوسان داشتند. سهام های چین بالاتر بود، کامپوزیت شانگهای حدود ۰.۳ درصد و شنژن ۰.۵۰۹ درصد افزایش یافت. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۱.۰۵ درصد رشد کرد.

سهام های ژاپن، نیک کی ۲۲۵ در ژاپن کمی بالاتر رفت در حالی که شاخص تاپیکس اندکی کاهش یافت. کاسپای کره جنوبی، حدود ۰.۱ درصد سقوط کرد. ام اس سی آی، گسترده ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه، ۰.۲۹ درصد افزایش یافت. دیدار مجازی بایدن و شی، با اظهارات صمیمانه‌ای آغاز شد. هر دو رهبر خواستار افزایش ارتباطات شدند. در استرالیا اس اند پی/ ای اس اکس ۲۰۰، پس از مخالفت رئیس بانک مرکزی استرالیا در برابر درخواست‌های افزایش نرخ بهره در سال آینده، حدود ۰.۸ درصد سقوط کرد. فیلیپ لو، رییس کل این بانک مرکزی، در پاسخ به انتظارات مبنی بر اینکه اکثر بانک های مرکزی با اقتصاد پیشرفته، نرخ بهره را تا پایان سال ۲۰۲۲ افزایش خواهند داد، گفت: داده ها و پیش بینی های اخیر، افزایش نرخ نقدی در سال ۲۰۲۲ را تضمین نمی کند. سرمایه گذاران به دنبال سرنخ هایی هستند در مورد اینکه چه زمانی بانک های مرکزی بزرگ می توانند نرخ های بهره را با وجود نگرانی های تورمی افزایش دهند. صورتجلسه سیاست پولی ماه نوامبر بانک مرکزی استرالیا که روز سه شنبه منتشر شد نشان داد که این بانک مرکزی انتظار دارد نرخ نقدی را تا سال ۲۰۲۴ ثابت نگه دارد. در این صورتجلسه آمده است: با توجه به آخرین داده‌ها و پیش‌بینی‌ها، سناریوی اصلی برای اقتصاد هم مطابق با نرخ نقدی باقی مانده در سطح فعلی خود تا سال ۲۰۲۴ است.

وال استریت

در وال استریت، طی شبانه روز گذشته، داوجونز با ۱۲.۸۶ واحد کاهش به ۳۶۰۸۷.۴۵ واحد رسید در حالی که اس اند پی ۵۰۰ تقریباً ثابت و در ۴۶۸۲.۸۰ بود. کامپوزیت نزداک اندکی و تا ۱۵۸۵۳.۸۵ سقوط کرد.

بازار ارز

شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، پس از صعود اخیر، در ۹۵.۴۲۲ بود. ین ژاپن با ۱۱۴.۱۴ در هر دلار معامله شد که ضعیف تر از دیروز در برابر دلار بود. دلار استرالیا پس از جهش اواخر هفته گذشته، در ۰.۷۳۵۳ دلار تغییر قیمت داد.

ثبات قیمت طلای جهانی

با خنثی شدن افزایش دلار و سود بیشتر با مشکلات تورمی، قیمت طلا ثابت ماند. روز سه‌شنبه قیمت طلا، پس از صعود به اوج پنج ماهه، در حالی ثابت ماند که نگرانی‌ها در مورد افزایش ریسک‌های تورمی، جذابیت این شمش را با وجود دلار قوی‌تر و سود اوراق قرضه بیشتر دست نخورده نگه داشت. هر اونس طلا تا ساعت ۵:۱۰ صبح به وقت تهران ۱۸۶۲.۸۱ دلار بود. معاملات آتی طلای آمریکا نیز ثابت و در ۱۸۶۶.۸۰ دلار بود.

هر اونس نقره در سطح ۲۵.۰۴ دلار ثابت بود. پلاتین با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۰۸۵.۵۴ دلار و پالادیوم ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۲۱۴۲.۱۹ دلار رسید.