انجام معامله پایاپای در بسیاری از اوقات صرفه‌جویی در وقت و هزینه است.

درآمد نیوز -دکتر محمدرضا ناری ابیانه، امروزه با وجود ابزارهای مختلفی که در انجام معاملات وجود دارد همچنان از معاملات تهاتری استفاده می‌شود.

انجام معامله پایاپای در بسیاری از اوقات صرفه‌جویی در وقت و هزینه است. افراد بدون صرف وقت برای یافتن ابزار و تبدیل کالاها یا خدمات خود می‌توانند، با دیگران مبادله انجام دهند. این موضوع در سطح کلان نیز می‌تواند به شرکت‌های بزرگ کمک کند.

قوانین پیچیده معاملات، انجام کاغذبازی‌ها و فرآیندهای طولانی اداری و کمبود نقدینگی و مالیات، از دلایلی است که شرکت‌ها به جای معاملات پولی از تهاتر استفاده می‌کنند.

در واقع فرار مالیاتی یکی از دلایل عمده استقبال شرکت‌ها از معاملات تهاتری است. با وجود تهاتر، شرکت‌ها می‌توانند مبالغ مالیاتی خود را کاهش داده و روندهای حقوقی آن را نیز کم کنند.

یکی دیگر از دلایل و مزایایی که در سطح کلان، کاربرد تهاتر را ضروری می‌سازد؛ وجود تحریم‌ها در برخی از کشورها برای انجام معاملات بین‌المللی است.

تحریم در دستگاه‌های بانکی و صادراتی می‌تواند از انجام مبادلات خارجی جلوگیری کند. اما از طریق تهاتر دولت‌ها می‌توانند اقلام مورد نیاز خود را تأمین کنند. برای نمونه مبادلات نفت با مواد غذایی یا دارویی، می‌تواند نوعی معامله پایاپای در وضعیت تحریمی باشد.

انجام معاملات تهاتری در کنار نکات مثبت و مزایایی که دارد، شامل معایبی نیز می‌شود. عمده‌ترین چالش در معاملات تهاتری، ارزش‌گذاری کالا، دارایی و خدمات و دستیابی به ارزش‌های برابر برای تعویض آن‌ها است. بسیاری از چالش‌ها و دعواهای قضائی برای این است که افراد با ارزش کالاها در معاملات خود به توافق نمی‌رسند.

ارزش‌گذاری فعالیتی بسیار حائز اهمیت و سخت است که می‌تواند طرفین قرارداد را دچار مشکل سازد. مشکلاتی که در ارزش‌گذرای به وجود می‌آید شامل تغییر ارزش کالا در طول زمان، زمان‌بر بودن بررسی و تجزیه ‌و تحلیل برای یافتن ارزش است.

یکی دیگر از معایب معاملات تهاتری این است که یافتن فردی با شرایط موافق دشوار است. برای برقراری قرارداد تهاتری، باید طرف مقابل قرارداد وجود داشته باشد، یعنی شخصی که حاضر به قبول کالا و شرایط فرد تحویل دهنده کالا است.

استانداردها و قوانین مشخص دیگری نیز وجود دارد که سبب می‌شود در انجام قرارداد تهاتری مشکلی به وجود نیاید و هیچ ‌کدام از طرفین قرارداد دچار زیان نشوند.

معامله تهاتری، ابزاری برای تبادل یا تعویض کالا بدون استفاده از پول تعریف می‌شود، اما در حالت کلی‌تر، تهاتر به معنی انجام معامله‌ای است که در آن هیچ کدام از طرفین نتوانند ادعا کنند که مانده‌ای نزد دیگری وجود دارد.