گروه صنعتی ایران خودرو علاوه بر پروژه طراحی و تولید موتور سه استوانه، برقی‌سازی محصولات را نیز با هدف کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی در دستور کار قرار داده است.

مدیرعامل شرکت جتکو گفت: گروه صنعتی ایران خودرو علاوه بر پروژه طراحی و تولید موتور سه استوانه، برقی‌سازی محصولات را نیز با هدف کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی در دستور کار قرار داده است.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از ایکوپرس- داود خسروی با بیان این‌که تولید خودروهای برقی و برقی‌سازی خودرو از گام‌های موثر در کاهش آلایندگی هواست، گفت: حذف سوخت فسیلی می‌تواند به کاهش آلایندگی هوا به ویژه در شهرها و کلانشهرها کمک کند و قوای محرکه خودروها به جای موتور بنزینی، الکتریکی باشد.

وی با اشاره به این‌که در برقی‌سازی دو رویکرد وجود دارد که شامل هیبرید کردن خودرو و برقی سازی کامل خودرو است، بیان کرد: در رویکرد برقی‌سازی که اقدام مرتبط با شرکت دانش‌بنیان جتکو است، تمام سامانه پیشرانه خودرو شامل موتور، گیربکس و متعلقات آن‌ها، اگزوز و… از خودرو حذف شده و سامانه پیشرانه برقی جایگزین آن می‌شود.

مدیرعامل جتکو، با اشاره به حرکت ایران‌خودرو به سوی برقی‌سازی محصولات و تولید خودروی تارای برقی، عنوان کرد: در این راستا، مرحله نخست نمونه‌سازی تارا برقی انجام شد و تا پایان سال نیز نمونه‌سازی صنعتی آن تولید و رونمایی خواهد شد. پس از آن، آزمون‌های خودرویی بر روی آن انجام و در صورت فراهم شدن شرایط، امکانات، تسهیلات و زیرساخت ها شهری، تولید انبوه امکان پذیر خواهد شد.

وی با اشاره به امکانات خودروی تارای برقی، خاطرنشان کرد: خودروی تارا می‌تواند به ازای هر بار شارژ باتری، حدود ۳۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد و موتور آن گشتاوری حدود ۳۰۰ نیوتن متر تولید کند. هم چنین سرعت حدود ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب زیر ۱۰ ثانیه، برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

خسروی با بیان این‌که علاوه بر خودرو تارا، برقی‌سازی محصولات جدید گروه صنعتی ایران خودرو نیز در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: برقی‌سازی کراس‌اوور جدید ایران خودرو در دستور کار جتکو قرار دارد؛ نسخه برقی این محصول نیز با فاصله کمی از نسخه بنزینی آن، قابل رونمایی و عرضه خواهد بود.

وی برقی سازی خودرو را حرکتی بنیادین دانست و گفت: این مسیر در گروه صنعتی ایران خودرو با قوت و قدرت استمرار می یابد تا سبد محصولات این خودروساز در بازه زمانی ده ساله به شکل قابل ملاحظه ای در برقی شدن اکثر محصولات متمرکز شود.

مدیرعامل جتکو، با بیان این‌که در ایران، سالانه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو تولید و وارد بازار می شود، عنوان کرد: با برنامه‌ریزی جامع و مدون می‌توان ظرف یک دهه آینده ضمن برقی‌سازی تمامی وسایط نقلیه عمومی، به تدریج به طور موثر در مسیر جایگزینی خودروهای شخصی نیز اقدام کرد. خوشبختانه با وجود موانع اقتصادی و تحریم‌ها، ایران خودرو از تولید خودروی برقی که آینده خودروهای جهانی به شمار می‌رود، غافل نبوده و توانسته با ورود به این راه، نتایج خوبی در حوزه توسعه محصول کسب کند.

وی با اشاره به پروژه‌های فعلی جتکو، از تولید اولین سامانه داخلی سازی شده پلتفرم برق و الکترونیک خودروهای بنزینی خبر داد و گفت: تا پایان آبان‌ماه جاری نمونه اولیه این سامانه رونمایی خواهد شد. این محصول، اقدامی بسیار موثر در زمینه خودکفایی و توسعه دانش بومی در حوزه برق و الکترونیک خودرو بوده و قطعا صرفه جویی ارزی قابل توجهی به دنبال خواهد داشت.