مدتی است که وزارت صمت با سرپرست اداره می‌شود و به‌زعم فعالان حوزه تولید، این امر مشکلاتی برای صنعت و تولید کشور به دنبال داشته است. به عبارت دقیق‌تر تولیدکنندگان و کارشناسان بر این باورند، دولت در شرایط فعلی باید هرچه سریع‌تر تکلیف این وزارتخانه را مشخص کند؛ چراکه تصمیمات مقام عالی می‌تواند در شرایط […]

مدتی است که وزارت صمت با سرپرست اداره می‌شود و به‌زعم فعالان حوزه تولید، این امر مشکلاتی برای صنعت و تولید کشور به دنبال داشته است. به عبارت دقیق‌تر تولیدکنندگان و کارشناسان بر این باورند، دولت در شرایط فعلی باید هرچه سریع‌تر تکلیف این وزارتخانه را مشخص کند؛ چراکه تصمیمات مقام عالی می‌تواند در شرایط کنونی جهت مشخصی به تولید و سایر بخش‌ها بدهد و چه بسا خیلی از مشکلات فعلی با اتخاذ راهکارهای هوشمندانه تا حدی کاهش می‌یابد. به علاوه انتظار می‌رود دولت نظارت بیشتری برای کنترل بازارهای مالی و دارایی همچون خودرو اعمال کند. این در حالی است که رهاشدگی وزارت صمت در مقطع فعلی که بخش صادرات هم با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند، منجر به سوءاستفاده و سودجویی برخی از فرصت‌طلبان خواهد شد.

 به زعم تولیدکنندگان، بلاتکلیفی در وزارت صنعت و عدم معرفی وزیر، منجر به بروز مشکلاتی در تولید شده است و بسیاری از آنها نسبت به این موضوع گله‌مند هستند، نظر شما در این‌باره چیست؟

 این مساله کاملا درست است. زمانی‌که رئیس‌جمهوری برای دفاع از وزیر پیشنهادی به مجلس نمی‌رود، مشکلاتی را در پی خواهد داشت. گرچه موضوع، دفاع از وزیر پیشین یا پیشنهادی قبلی نیست، اما شرایط به گونه‌ای بود که شاید با انتخاب او مشکلات کمی کاهش می‌یافت. این در حالی است که انتظار می‌رفت رئیس دولت برای حمایت از وزیر پیشنهادی به مجلس می‌رفت. به طور حتم، در حال حاضر وضعیت صنعت، بهم ریخته است و این در حالی است که نه یکی بلکه دو وزارتخانه (بازرگانی و صنعت) درگیر مشکلات هستند و این بلاتکلیفی قطع به یقین معضلات بسیاری به دنبال خواهد داشت. از طرفی دیگر در شرایط کنونی تداوم اقتصاد ما به صنعت و بازرگانی وابسته است. ذکر این نکته ضروری است که اگر وزیری تمام وقت هم سرکار باشد، زمان برای رسیدگی به تمام امور را نخواهد داشت، چراکه خیلی از مسائل مستلزم تفکر و بحث در حوزه اجراست. می‌دانیم که امروزه موضوع تولید و تولیدکنندگان حائز اهمیت فراوانی است و رهاشدگی در شرایط کنونی به هیچ عنوان به نفع این حوزه نخواهد بود. از سوی دیگر امسال به‌عنوان جهش تولید نام‌گذاری شد ولی در عمل حوزه تولید در کشور ما با مشکلات فراوانی مواجه است. به علاوه ما در صادرات هم مشکلات بیشماری داریم و انتظار می‌رود جلساتی با صادرکنندگان تشکیل و مسائل این حوزه هم پیگیری شود، چراکه اکنون خیلی از کشورهای همسایه همچون عراق، راه صادرات را برای ما بسته‌اند. اینها همه نیاز دارد تا مسئول مشخصی در این حوزه داشته باشیم که بتواند شرایط را به شکل معقول و شایسته‌ای سر و سامان دهد. متاسفانه مساله تولید، دغدغه مسولان نیست. به عقیده من لازم است تا خیلی از مسئولان به وزارت صنعت بروند و مشکلات را نزدیک پیگیری کنند، چراکه کنترل از راه دور ثمر بخش نخواهد بود.

 نظر شما در خصوص وضعیت نامناسب قیمت‌ها در بازارهای مالی، بلاخص بازار خودرو و کالاهای اساسی چیست؟

 همانگونه که اشاره شد، وقتی وزارتخانه مسئول، ساز و کار مشخصی ندارد، نمی‌توان انتظار بهبود شرایط را داشت. از طرفی دیگر خودروسازها به ضعف مدیریت واقف هستند. پیش‌تر، زمانی که سازمان گسترش و نوسازی صنایع، مواردی را ابلاغ یا صحبتی می‌کرد، خودروسازها گوش می‌کردند، اما متاسفانه در حال حاضر چنین چیزی نیست و تصمیم‌گیری‌ها خودسرانه است. به طوریکه ماشین ۲۰ میلیون تومانی را تا ۱۰۰ میلیون قیمت‌گذاری می‌کنند. مهم‌ترین دلیل آن‌هم رهاشدگی وزارت صمت است. از طرفی دیگر شخص قطعه‌سازی باور دارد با توجه به نرخ فعلی دلار، قیمت پراید ۱۲۰ میلیون تومان است، در حالیکه سالیان پیش اعلام شد در حوزه قطعه‌سازی خودکفا شدیم و قیمت آنها به گران شدن دلار بستگی ندارد. چطور می‌شود که زمانی خودکفا بودیم و اکنون وابسته شدیم! اگر دلار تعیین‌کننده است پس تکلیف بهره‌وری، ساختار و مدیریت چه می‌شود؟ جالب‌تر آن است که زمانی قطعه‌سازها مقابل خودروسازها بودند، اما اکنون در یک جهت حرکت می‌کنند. به طور مثال زمانی بود که خودروسازها اعلام می‌کردند، ‍قطعات به درستی به آنها نمی‌رسد و در این بخش مشکلاتی دارند اما الان چنین اظهاراتی نمی‌کنند. از طرفی بسیاری از قطعات ما وارداتی شده است و به‌عنوان کالای ایرانی در اختیار عموم قرار می‌گیرد، به همین منظور گرانی فعلی را متاثر از افزایش نرخ دلار می‌دانند.

 به زعم خیلی از فعالان اقتصادی، دولت به طریقی از بازارسهام و ارز برای کسب منابع و جبران کسری بودجه استفاده می‌کند، نظر شما در مورد این موضوع چیست؟

 این حرف در زمان خود درست بود، یعنی دولت مشکلاتی داشت که توانست برخی از دغدغه‌ها را پوشش دهد. در حال حاضر دولت بیشتر در پی آن است که کنترلی روی قیمت دلار داشته باشد. چراکه افزایش نرخ روزانه آن باعث زیر سوال رفتن دولت می‌شود و نشان‌دهنده ضعف مدیریت است و این مورد در شرایط فعلی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

 رئیس‌جمهوری اظهار داشت کشور مازاد تولید مواد غذایی دارد اما در حوزه توزیع مشکلات داریم. نظر شما در این خصوص چیست؟

 بخش کشاورزی ما شرایط خوبی ندارد و مفلوک است. در حالی که تولید از زمان‌های گذشته انجام می‌شده است و ادامه‌دار است. به دلیل اینکه ما کشوری هستیم که محوریت کشاورزی در آن قوی است و کشاورزان ما به‌رغم فقر شدید تولید می‌کنند. در این بین هم شرکت‌هایی هستند که فعالیت می‌کنند و به تبع آن مازاد تولید شکل می‌گیرد. این در حالی است که شرکت‌ها باید برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشند تا بتوانند در حوزه صادرات هم فعالیت کنند. از طرفی مشکلاتی در حوزه صاردات وجود دارد که منجر به انبار شدن برخی از محصولات شده است. به واقع اگر مازاد تولید وجود دارد، قیمت‌ها باید پایین‌تر از حد فعلی باشد اما اینگونه نیست. به عبارت دیگر این مساله جای بحث و بررسی فراوان دارد.