یک سال از طرحی که قرار بود در اسرع وقت تعیین تکلیف شود می گذرد. در دوره ای که مجلس در حال رسیدگی و پیگیری طرح عرضه خودرو در بورس کالا بود وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت مخالف آن بود و لذا این طرح کج دار و مریز جلو رفت.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از «کالاخبر»، گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر امروز به موضوع “عرضه خودرو در بورس” اختصاص داشت و سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در این برنامه ضمن اشاره به کوتاهی خودروسازان به عرضه خودروهای خود در بورس کالا و استفاده از این ظرفیت بالقوه گفت: بورس کالا آمادگی لازم را در این زمینه داشته و با توجه به فراهم بودن بسترهای لازم می تواند پذیرای این محصولات باشد.

جهرمی در ابتدای این برنامه گفت: یک سال از طرحی که قرار بود در اسرع وقت تعیین تکلیف شود می گذرد. در دوره ای که مجلس در حال رسیدگی و پیگیری طرح عرضه خودرو در بورس کالا بود وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت مخالف آن بود و لذا این طرح کج دار و مریز جلو رفت.

وی افزود: از سوی دیگر میان بورس کالا، مجلس و دستگاه های دخیل در این طرح نقطه نظرات متفاوتی وجود داشت. ما به عنوان بورس کالا تنها درخواستی که داشتیم مدت زمانی بود تا بتوانیم زیرساخت های لازم که مد نظر نمایندگان بود را ایجاد کنیم.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا ادامه داد: نکته دیگر پلتفرم های معاملاتی بورس کالا بود که تاکنون عمدتا برای تولیدکنندگان طراحی شده بود و ۱۰ تا ۱۲ هزار مشتری در حال انجام معاملاتی بر روی این پلتفرم بودند. از اینرو اگر قرار بود برای خودرو نیز در نظر گرفته شود و افزایش متقاضی داشته باشیم مدت زمانی نیاز بود تا این پلتفرم ها بروز رسانی شود کما اینکه در حال حاضر این اقدام انجام شده است.

به گفته جهرمی آن چیزی که درخصوص این طرح در مجلس و حاکمیت به تصمیم گیری و جمع بندی نهایی نمی رسید محل مصرف و منابعی بود که قرار است در رقابت نصیب خودروساز شود و در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: ازجمله مواردی که تاکنون جمع بندی نشده است نوع خودروهایی است که قرار است در بورس عرضه شود در صورتی که اکنون هیچ منعی قانونی برای عرضه خودرو در بورس خصوصا خودروهای لوکس وجود ندارد. بنابراین این موضوع از مواردی است که باید از سمت حاکمیت تصمیم گیری شود که از بورس چه می خواهد؟ ما به عنوان بورس کالا یک زیرساخت معاملاتی داریم که همه خودروها را می توانیم مورد معامله قرار دهیم. اگر سیاست گذار ملاحظه ای در بخشی از خودروها دارد باید سیاست خود را اعلام کند تا بورس براساس آن نیاز طراحی لازم را انجام دهد.

او گفت: با توجه به طولانی شدن فرآیند تصمیم گیری از سوی سیاست گذار، بورس کالا تصمیم به عرضه خودروهایی گرفت که مشکلی به لحاظ قانونی ندارد. در سال های قبل هم دنا و سراتو نیز در بورس کالا عرضه شده بود لذا منع قانونی به این لحاظ وجود ندارد. از اینرو تصمیم گرفته شد که از خودروهای کم تیراژتر و لوکس تر کار آغاز شود.