افق کوروشدر حالی شمع ۸ سالگی اش را خاموش می‌کند که بررسی عملکرد و تاثیر گذاری آن حکایت از عمری بیش از آن چه طی شده دارد

درآمد نیوز – افق کوروش در حالی شمع ۸ سالگی اش را خاموش می‌کند که بررسی عملکرد و تاثیر گذاری آن حکایت از عمری بیش از آن چه طی شده دارد. عملکردی که نه تنها بر اهمیت و جایگاه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در زندگی مردم بیش از پیش تاکید می‌کند، بلکه نشان می‌دهد که حضور بخش خصوصی تا چه حد می‌تواند بر صنعت، اقتصاد، اشتغال، تخصص و زنده نگه داشتن مشاغل اثر گذار باشد.

هر چند امروز ۸ سالگی فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش تمام و چراغ ۹ سالگی اش روشن می‌شود، اما افق کوروش به نحوی در این ایام از جنبه‌های گوناگون رشد و توسعه داشته است که می‌توان آن را به عنوان یک الگو برای بخش خصوصی معرفی کرد و به رغم اینکه برندهایی کهنه کارتر از آن وجود دارند اما در حال حاضر افق کوروش است که به عنوان لیدر و راهبر این بخش مهم در اقتصاد کشور شناخته می‌شود.

پدر معنوی برندهای نوظهور

هر چند از همان ۸ سال پیش که این برند متولد شد، شروع حرکتش نشان از رسم و راه تازه‌ای در این عرصه داشت اما طی سال‌های اخیر به خصوص در دوران بحران‌های اقتصادی ناشی از تحریم و شیوع و گستردگی ویروس کرونا افق کوروش نشان داد که فروشگاه‌های زنجیره‌ای تا چه حد می‌توانند از یک سو در مهار این بحران‌ها موثر باشند و هم تا چه حد باعث اعتماد مردم و خلق برندهای جدید بشوند.

در واقع بیراه نیست که اگر افق کوروش را پدر معنوی بسیاری از برندهای نوظهور فروشگاه‌های زنجیره‌ای بدانیم. چرا که در این عرصه نام و نشان‌هایی هستند که عمری بیش از ۴ دهه دارند اما نتوانسته بودند که خود را به عنوان یک راهبر معرفی کنند. اما شاید یکی از اصلی ترین اقداماتی که افق کوروش طی سال‌های فعالیت خود انجام داده است، تاکید و تائید بر عملکرد بهتر بخش خصوص در اقتصاد کشور است.

ادامه حیات تولید کنندگان

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که سال‌های سال تولید کنندگان و مصرف کنندگان با آن دست به گریبان بودند حضور واسطه و دلال‌ها بود. در واقع این بخش غیر مولد از طریق ایجاد فاصله بین تولید و مصرف کننده و دور نگه داشتن این دو بخش از یکدیگر از یک سو، سودهای کلان به دست می‌آوردند و از سوی دیگر به دو طرف این چرخه زیان می‌رساندند. آنها با قیمت پائین کالا را خریداری می‌کرده و با قیمت‌های بالا به توزیع کنندگان می‌رساندند.

 اما با ظهور فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش و ارتباط مستقیم آنها با تولید کننده، واسطه‌ها حذف و کالاها نه تنها با قیمت مناسب به دست مصرف کننده‌ها میرسند بلکه با قیمت گذاری منصفانه و رقابتی چرخ تولید کنندگان نیز با سرعت بیشتری شروع به چرخیدن کرد.

کنترل بازار در زمان نامساعد

حذف واسطه‌ها از یک سو باعث شد که ارتباط مستقیمی بین تولید و مصرف شکل بگیرد و از سوی دیگر درست در زمانی که اقتصاد کشور در شرایط بحرانی به سر می برد مانع از تکرار تجربه تلخ گذشته‌ها شد. در واقع با حضور فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند افق کوروش نظام توزیع مانع از شکل گیری بازار سیاه و احتکار و نرخ گذاری های سرسام آور شد. 

چرا که در غیر این صورت قدرت خرید بسیاری از آحاد جامعه کاهش می‌یافت و منابع مالی منظم مبتنی بر قیمت روز نیز به دست تولید کننده نمی‌رسید و هر دو طرف اصلی این داستان با مشکلات جدی مواجه می‌شدند. در این حالت دولت نیز برای رتق و فتق امور مردم مجبور به مداخله و تزریق نقدینگی می‌شد که به نوبه خود هم باعث کاهش بودجه‌های جاری عمرانی می‌شد و هم آتش تورم را تندتر می‌کرد.

برابری اجتماعی 

افق کوروش طی ۸ سال اخیر با توسعه شعب خود از یک سو باعث گستردگی سطح خدمات رسانی خود به مردم شده است و از سوی دیگر باعث شده است که در تمام ۳۱۰۰ شعبه‌ای که دارد مشتریان از یک خدمات استاندارد و قیمت‌های یکسان بهره ببرند. در واقع افق کوروش با سرلوحه قرار دادن عدالت و برابری اجتماعی تمام افراد یک جامعه را یکسان پنداشته و برایش فقیر و غنی و بالا و پائین تفاوتی ندارند. یعنی فرقی نمی‌کند که در کدام شعبه، کدام شهر و کدام نقطه باشد، افق کوروش از یک استاندارد واحد پیروی می‌کند.

ایجاد شرایط ویژه

در عین حال افق کوروش با توجه به درک شرایط امروز کشور در تلاش است تا برای قشرهای مختلف جامعه شرایطی فراهم کند تا آنها بهتر بتوانند از خدمات این فروشگاه استفاده کنند. به عنوان مثال می‌توان به انعقاد تفاهم‌نامه‌‌ای امکان خرید اقساطی بازنشستگان تا سقف ۱.۵ میلیون تومان از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با صندوق بازنشستگی کشوری اشاره کرد. 

 سامانه و اپلیکیشن افق کوروش

افق کوروش دریافته است که زمان یکی از اصلی ترین سرمایه‌های زندگی هر انسان است. از سوی دیگر بسیاری از افراد به دلایل گوناگون نمی‌توانند زمان زیادی صرف خرید کنند، در همین حال در نظر داشته باشید که پاندمی کرونا چگونه برای رفت و آمدها محدودیت ایجاد کرده بود. بنابراین راه چاره‌ای که افق کوروش اندیشه کرد توسعه سامانه و اپلیکیشنی به نام “اکالا” بود که با استفاده از آن هم به راحتی خرید قابل انجام بود و هم مانع از رفت و آمدهای ضروری و غیر ضروری شد.

 افق کوروش حتی برای ترغیب خریداران علاوه بر تخفیف‌های همیشگی، تخفیف‌های دیگری نیز برای کسانی که از سامانه و اپلیکیشن استفاده می‌کنند، در نظر گرفته بود. هر چند از یک منظر این رفتار حاشیه سود یک فعالیت اقتصادی را کم می‌کند، اما افق کوروش نشان داد که درک شرایط کشور، زندگی مردم و فهم عمیق‌تر مسئولیت اجتماعی بیش از مسائل اقتصادی دارای اهمیت است. با این حال هدف گذاری روزانه ۳۰۰ هزار خرید اینترنتی و ثبت  760 هزار خرید حضوری در روز نشان از افزایش فروش و استقبال مردم از این خدمت افق کوروش دارد.

ایجاد اشتغال  مستقیم و غیر مستقیم

اشتغال همواره یکی از اصلی ترین دغدغه‌های مردم و مسئولین بوده است. افق کوروش در این عرصه نیز اثر گذار بوده است. در واقع افق کوروش با توسعه و گسترده‌تر کردن شعب خود باعث شده است که میزان اشتغال زیاد بشود. بر اساس آمار در حال حاضر به صورت مستقیم و غیر مستقیم بیش از ۲۱ هزار نفر در کل کشور در این مجموعه فعال هستند. 

فرانچایز

از دیگر اقدامات قابل بررسی و مهم فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش، اعطای نمایندگی یا فرانچایز تحت استانداردها و نظارت مستمر و دائمی است. اهمیت این مساله وقتی بیشتر خود را نشان می‌دهد که افزایش نرخ ارز، تورم و مشکلات اقتصادی باعث بروز مشکلات بسیاری برای مشاغل مختلف و یا ایجاد و راه اندازی یک کسب و کار شده است.

در این شرایط افق کوروش شرایطی فراهم کرده است که افراد می‌توانند با تجمیع سرمایه‌های نه چندان زیاد خود و مهیا کردن شرایط ابتدایی اقدام به اخذ نمایندگی افق کوروش کنند. ضمن اینکه افق کوروش با درک وضعیت فعلی برای کمک به این افراد تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته است. به بیان دیگر فراهم کردن زمینه و ارائه تسهیلات مناسب باعث شده است که افق کوروش با دارا بودن ۱۲۰۰ نمایندگی (فرانچایز) نقش مهمی در ایجاد کسب و کار و حفظ سرمایه‌های خرد مردم داشته باشد. ضمن اینکه این تعداد نمایندگی در کشور یک رکورد محسوب می‌شود.

جهش خیره کننده افق کوروش در میان شرکت‌های برتر ایران 

اقداماتی که طی سال های اخیر افق کوروش انجام داده موجب شده است که این نام و نشان در جایگاه نخست این کسب وکار قرار بگیرد.

کسب رتبه ۶۹ در بیستمین دوره همایش شرکت‌های برتر IMI-100  همچنین کسب رتبه ۴۰ در بیست و یکمین دوره و رتبه ۳۵ در بیست و دومین دوره ،جهش خیره کننده افق کوروش در میان شرکت‌های برتر ایران در سه دوره اخیر را نشان می دهد.

همچنین کسب عنوان” شرکت پیشرو” در بین شرکت‌های برتر و “رتبه اول” از نظر شاخص فروش در گروه فروشگاه‌ها نشان داده است که طی ۸ سال گذشته افق کوروش چه مسیر طولانی و بلندی را طی کرده است. مسیری که در آن چرخ‌های بسیاری در اقتصاد کشور خواهند چرخید و با شروع ۹ سالگی افق کوروش این چرخ‌ها هم بیشتر خواهند شد و هم با سرعت بیشتری خواهند چرخید.

از سویی دیگر اهتمام به انجام اقداماتی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی نیز منجر به دریافت تندیس مسئولیت‌های اجتماعی شده است.