مشاور رییس جمهور از تشکیل ۴ شورای «سرمایه گذاری، حقوقی، پارلمان دبیرخانه و حقوق بین المللی» در شورایعالی مناطق آزاد برای تسهیل فرایند سرمایه گذاری در مناطق آزاد ۸ گانه کشور خبر داد.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از پایگاه خبری فرینا، حمیدرضا مومنی مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نشست مجمع توسعه و نوآوری سازندگان کیش که با حضور جعفر آهنگران سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش، «اصلاح دستورالعمل ها و شیوه نامه ها، ایجاد بانک اطلاعاتی، تقویت مشوق ها، تقویت و به روز رسانی مزیت های مناطق آزاد» را از اولویت های دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد برشمرد.

مومنی با بیان این که ایجاد چنین بسترهای مهمی در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد می تواند از منافع و حقوق سرمایه گذاران در مقابل چالش های پیش رو دفاع کند اظهار داشت: با ایجاد یک بانک اطلاعاتی در قالب شورای سرمایه گذاری در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی فرایند سرمایه گذاری در مناطق ۸ گانه کشور برای فعالان اقتصادی تسهیل می شود.

به گفته او، تشکیل شورای حقوقی نیز از دیگر اقداماتی مد نظر دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد است و باید دستورالعمل ها و شیوه نامه ها بررسی و اصلاح شود. مشاور رئیس جمهور با تاکید بر این که شورای پارلمانی در دبیرخانه در عملکرد مناطق آزاد اثر گذار است گفت: حفظ مشوق هایی که در قانون چگونگی اداره مناطق آزاد کشور پیش بینی شده است سبب جذب سرمایه گذاران متعددی از اقصی نقاط کشور به این مناطق خواهد شد.

مومنی تصریح کرد: در همین راستا دولت موظف است زیر ساخت های مورد نیاز مناطق آزاد کشور را فراهم کند تا فعالیت ها در این مناطق استمرار داشته باشد. وی با بیان این که در دو دهه گذشته به مزیت های جذب سرمایه گذاری در مناطق آزاد کشور پرداخته نشده است اظهار داشت: با تقویت و به روز رسانی مزیت های سرمایه گذاری در مناطق آزاد کشور میزان حجم سرمایه گذاری از سوی فعالان اقتصادی در این مناطق افزایش می یابد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطر نشان کرد: با تشکیل شورای حقوق بین المللی و ایجاد مرکز تولید فکر در دبیرخانه؛ مولفه های انعقاد قرارداد بین المللی در اختیار فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران قرار می گیرد.

مومنی تاکید کرد: برای حفظ مناطق آزاد کشور باید اصلاحات و تغییرات جدی انجام شود تا به یک خرد جمعی برسیم. وی در خصوص تفویض اختیار مدیرعاملان مناطق آزاد که بر اساس قانون مشخص شده است افزود: دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد  باید هویت و ماموریت های اصلی خود را به سرانجام برساند و با ارتقاد دادن جایگاه خود به عنوان معاون رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد در هیئت دولت از منافع مناطق آزاد ۸ گانه کشور دفاع کند.

لازم به ذکر است؛ در این نشست فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران با ارائه گزارشی کوتاه از اقدامات ارزشمند خود در راستای توسعه و پیشرفت جزیره کیش به مشاور رئیس جمهور به تبادل اطلاعات و شناسایی راه کارهای موثر برای تسهیل و تسریع روند مطلوب اجرای طرح های عمرانی و اقتصادی در کیش پرداختند. در این نشست، مشاور و مدیرکل حوزه مدیرعامل، معاونان و برخی از مدیران سازمان منطقه آزاد کیش و مجمع توسعه و نوآوری سازندگان این منطقه حضور داشتند.