دولت وظیفه نظارت و بازرسی را به اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای واگذار کند

طی روزهای اخیر هیات مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای به همراه تنی چند از مدیران عامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور در دیداری که با محمد مخبر، معاون اول رئیس‌‌جمهوری داشتند، به بیان چالش‌ها و مسائل این حوزه پرداختند. در این جلسه، بخش خصوصی به عنوان سردمداران فروشگاه‌‌های صنعت خرده‌فروشی مدرن، ضمن بیان دیدگاه‌‌ها و نظرات خود، پیشنهادهایی را در راستای حل مسائلی همچون تسهیل عرضه کالا به مردم، استفاده از ظرفیت اقتصاد دیجیتال، حذف واسطه‌‌ها، هوشمند کردن امور بازرسی و نظارتی، حفظ شأن مردم و اصلاح نظام توزیع کالا به دولت ارائه دادند و خواستار حمایت دولتمردان از توسعه این فروشگاه‌ها شدند.

به گزارش «درآمد نیوز وبه نقل از دنیای اقتصاد در این دیدار معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه ارتباط دوسویه و مستمر میان دولت و نمایندگان فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌تواند به رفع مشکلات این فروشگاه‌ها کمک کند، ادامه داد: این ارتباط به دولت نیز این امکان را می‌‌دهد که از ظرفیت این فروشگاه‌‌ها برای خدمات‌دهی هرچه بیشتر به مردم استفاده کند.

وی همچنین از مدیران عامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای خواست با تعیین سازوکار مشخص، از کسب‌وکارها و فروشگاه‌‌های کوچک و سنتی در محدوده فعالیت خود حمایت کنند و با استفاده از ظرفیت آنها، خدمت‌رسانی به مردم را گسترش دهند.

معاون اول رئیس‌ جمهوری همچنین به مدیران فروشگاه‌‌های زنجیره‌‌ای پیشنهاد داد تا با استفاده از ظرفیت شبکه بانکی کشور و ارائه تسهیلات با سود مناسب، امکان خرید با استفاده از کارت‌های اعتباری را برای مردم فراهم کنند. به گونه‌ای که مردم بتوانند اقساط تسهیلات کارت‌های اعتباری را به صورت بلندمدت پرداخت کنند. مخبر در عین حال اعلام کرد: فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای که برنامه‌‌های توسعه‌‌ای خود را با فعالیت در کشورهای همسایه تقویت کنند، از سوی دولت مورد حمایت قرار می‌گیرند.

 دولت عزم جدی در رفع چالش‌ها دارد

در همین رابطه، نایب رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور با ارزیابی مثبت از برگزاری این جلسه و خروجی آن گفت: اخیرا درخواست برگزاری جلسه‌ای را با حضور معاون اول رئیس جمهور مطرح کرده بودیم که خوشبختانه وی به این درخواست ما پاسخ مثبت داد و طی جلسه‌ای با حضور مسوولان فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای کشور موضوعاتی در رابطه با توزیع کالاهای اساسی و تنظیم بازار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

منصور عالی‌پور در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه دولت سیزدهم به تازگی کار خود را شروع کرده، تصور ما این است که این دولت در راستای رفع چالش‌های موجود قدم بر‌می‌دارد. در این فضای اقتصادی ما نیز به عنوان بخش خصوصی می‌توانیم به دولت کمک کنیم، حرکت در این مسیر را تسریع ببخشیم و گوشه‌ای از کار را بر عهده بگیریم.

 نقش فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای در حفظ آرامش بازار

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی با توجه به مشکلات موجود و همچنین مساله تحریم‌ها و مذاکرات اخیر، نیازمند این هستیم که بازار در ثبات و آرامش باشد و مردم در بخش‌های مربوط به قیمت و تنوع کالاهای اساسی، وجود تلاطم و مشکلات را احساس نکنند. معاون اول رئیس جمهور نیز بر این موضوع تاکید داشت که فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای باید به حفظ این آرامش کمک کنند و ما نیز به طور کامل در این زمینه اعلام آمادگی کردیم.

 اعلام آمادگی صنعت خرده‌فروشی مدرن برای کمک به دولت

عالی‌پور تصریح کرد: با توجه به اینکه این توان در سیستم فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای وجود دارد که بتوانیم کالاهای موردنظر دولت به خصوص کالاهای اساسی و کالاهای تنظیم بازار را به وفور و به خوبی در سراسر کشور توزیع کنیم و دسترسی آسان مردم را برای این کالاها فراهم کنیم، نمایندگان فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای آمادگی خود را در این زمینه اعلام کردند.

نایب رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور همچنین با اشاره به تبعات حذف ارز دولتی اظهار کرد: از طرفی با توجه به اینکه در بودجه سال آینده ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف می‌شود، طبیعتا در این بخش هم نیاز است بازار به خصوص در بخش قیمت‌ها و نیز تنظیم بازار کنترل شود. از این جهت که کالاها در اختیار مردم قرار گیرند و افزایش قیمتی که به برخی از کالاها اعمال می‌شود، مشکل خاصی را برای معیشت مردم ایجاد نکند. فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای در این بخش نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌توانند در خدمت دولت باشند و با تسهیلاتی که برای مصرف‌کنندگان در نظر می‌گیرند به دولت کمک کنند.

 تسهیل اجرای سیاست‌های دولتی با شبکه هوشمند فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای

این فعال صنفی با تاکید بر اینکه فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای حوزه مناسبی برای اجرای سیاست‌های دولتی است، عنوان کرد: حتی اخیرا بحث اخذ مالیات از پایانه‌های فروشگاه‌ها مطرح شده که صرفا شامل فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای نیست و تمامی ‌فروشگاه‌‌ها را در بر می‌گیرد؛ اما به هر حال فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای به عنوان پایلوت هستند و در این زمینه نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که بتوانند این موضوع را در شبکه خود اجرا کنند. به این ترتیب دولت هم می‌تواند سریع‌تر و آسان‌تر به اهداف خود برسد.

نایب رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان اینکه در حال حاضر شبکه هوشمند موجود در سیستم فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای، اجرای سیاست‌های دولت را بسیار تسهیل می‌کند، تصریح کرد: در مواردی که دولت می‌خواهد تصمیماتی را در زمینه اجرای مباحث تنظیم بازار، کنترل بازار، توزیع و همچنین کنترل قیمت‌ها اخذ کند، به راحتی می‌تواند از طریق این مجموعه کار خود را انجام دهد.

 توسعه اقتصاد بدون توسعه صنعت خرده‌فروشی مدرن امکان‌پذیر نیست

وی همچنین با اشاره به سهم اندک فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای از بازار خرده‌فروشی بیان کرد: فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای واقعا سهم اندکی از بازار خرده‌فروشی یعنی حدود ۱۲ درصد را در اختیار دارند و یکی از درخواست‌های ما از دکتر مخبر این بود که از توسعه این فروشگاه‌ها حمایت و به فعالان این حوزه برای تحقق این هدف کمک کنند.

نایب رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزود: در قانون برنامه ششم توسعه هم قید شده که سهم فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای از بازار باید به ۲۰ درصد برسد. لذا دولت باید برای تحقق این هدف کمک کند، البته نه به این معنا که به این بخش بودجه و منابع مالی اختصاص دهد، بلکه انتظار ما حمایت‌های معنوی است.

چرا که در برخی از موارد قضاوت‌ها و هجمه‌های نادرستی علیه فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای مطرح می‌شود که این مساله ناشی از عدم شناخت کافی از صنعت است.

 دولت نظارت بر فروشگاه‌ها را به اتحادیه واگذار کند

وی ادامه داد: حمایت اصلی که ما نیاز داریم، این است که دولت در مواردی که نقش نظارتی خود را ایفا می‌کند، مانع‌تراشی نکند. لذا پیشنهاد ما در این جلسه به معاون اول رئیس‌ جمهوری این بود که دولت بازرسی و نظارت بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای را به اتحادیه واگذار کند و اتحادیه این آمادگی را دارد که به صورت هوشمند، نرم‌افزاری و سیستمی ‌آنچه را که مد نظر سیستم‌های نظارتی است، کنترل و بازرسی کند و در صورت نیاز برخوردهای لازم را انجام دهد.

این امر شدنی است و بهترین ابزار، خود اتحادیه است که می‌تواند هم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هم در صنوف سنتی نقش اثرگذاری ایفا کند.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: ما از یک شبکه هوشمند در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برخورداریم و اتحادیه این آمادگی را دارد که با استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود، به صورت هوشمند و سیستماتیک قیمت‌ها و حتی ماندگاری و کمبود کالاها را کنترل کند. در حال حاضر نیز طی ارتباطی که با سامانه جامع وزارت صمت داریم، این مسائل کاملا به صورت شفاف قابل بررسی و ملاحظه است و می‌توان با ایجاد یک سیستم نرم‌افزاری به‌روز و اتصال آن به شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، این بخش را از حضور بازرسان بی‌نیاز کنیم.

وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا این اتفاق نمی‌افتد که در فروشگاه‌ها و حتی صنوف، بازرسان حضور یابند، اضافه کرد: درواقع بازار باید خود را کنترل کند و کنترل بازار با ابلاغ دستورالعمل و به صورت دستوری واقعا دشوار است.  

 تشکیل کمیته تخصصی برای بررسی پیشنهادها

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی اقتصاد این رویکرد شدنی نیست و ما این پیشنهاد را به دکتر مخبر ارائه دادیم که اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در جهت تنظیم بازار و کنترل و نظارت بر قیمت کالاها در فروشگاه‌ها از آمادگی لازم برخوردار است.

وی نیز بر تشکیل کمیته تخصصی برای بررسی این مسائل تاکید کرد تا در نهایت با کمک و مساعدت دولت و با تصمیماتی که در این زمینه گرفته می‌شود، مسائل این بخش حل شود.

عالی‌پور همچنین در پاسخ به اینکه آیا دولت در راستای توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مناطق محروم و شهرهای کوچک، برنامه خاصی دارد، گفت: در زمینه توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کل کشور معاون اول رئیس‌‌جمهور قول مساعد برای همکاری داد و درنهایت قرار شد یک کمیته تخصصی با معرفی نمایندگانی از اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همچنین فرد یا گروهی که از طرف ایشان معرفی می‌شود، ایجاد شود که اعضای این کمیته تخصصی در راستای رفع موانع فعالیت کنند و هر موردی که می‌تواند در قالب این موضوعات مطرح شود به سمع و نظر وی برسد.

19 copy