بهبود شمول مالی، قبل از هر چیز نیازمند ایجاد زیرساختهای مالی و دیجیتالی مناسب و محیطی مساعد برای استفاده از فناوری‌های جدید به‌منظور افزایش دسترسی و کاهش هزینه خدمات مالی است.

بهبود شمول مالی، قبل از هر چیز نیازمند ایجاد زیرساختهای مالی و دیجیتالی مناسب و محیطی مساعد برای استفاده از فناوری‌های جدید به‌منظور افزایش دسترسی و کاهش هزینه خدمات مالی است.

بهبود شمول مالی از طریق بیمه، مستلزم رفع محرومیتهای دیجیتالی، طراحی و اجرای سیاستهای عمومی و پیشرفت در طراحی محصولات بیمه‌ای است، به‌گونه‌ای که نفوذ بیمه در اقتصاد افزایش یابد.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، شمول مالی در فعالیتهای بیمه‌ای، بر این متمرکز است که گروه‌های کم درآمد جامعه بتوانند از طریق فرآیندهای جبران خسارت و پس‌انداز که بخش ذاتی محصولات بیمه هستند، به محصولاتی دسترسی پیدا کنند که آن‌ها را قادر می‌سازد از زندگی، سلامت و دارایی خود در برابر عواقب ناشی از شوک‌های مختلف محافظت کنند. بیمه بخشی جدایی‌ناپذیر از طیف وسیع محصولات مالی است و جایگاه مهمی در دنیای پیچیده مدرن دارد؛ زیرا ریسکهای قابل بیمه‌شدن در هر مرحله از زندگی بسیار افزایش یافته و این امر منجر به گسترش بیمه و تکامل انواع پوشش‌های بیمهای شده است. به این ترتیب ورود بیمه در استراتژی ملی شمول مالی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر این اساس میز تخصصی مطالعات نظارتی پژوهشکده بیمه اقدام به ارائه گزارش پژوهشی با عنوان «توسعه بیمه و بهبود شمول مالی در بستر فناوری‌های دیجیتال» نموده است.

این گزارش که توسط دکتر لیلی نیاکان عضو هیات علمی گروه مطالعات کلان بیمه و راهبر میز مطالعات نظارتی پژوهشکده بیمه و با همکاری زینب بهبودی‌راد کارشناسی ارشد اقتصاد نظری دانشگاه تهران انجام شده است، به دنبال ارائه راهکارهایی برای بهبود شمول مالی از طریق بیمه با استفاده از ظرفیت فناوری‌های دیجیتال و در نتیجه افزایش فرصت‌ها برای بخش وسیعی از جامعه در جهت دسترسی به سطوح بالاتری از رفاه است.

بر اساس یافته‌های گزارش حاضر، ورود بیمه در استراتژی ملی شمول مالی از اهمیت بسیاری برخوردار است چراکه بیمه، انعطاف‌پذیری و رشد پایدار خانوارها و بنگاه‌های کوچک و متوسط را تقویت می‌کند، تحقق سیاستهای عمومی را تسهیل می‌نماید، از طریق جمع‌آوری ریسک و جبران خسارت به تداوم روند اقتصادی و تجمیع سرمایه کمک می‌کند و ضمن بهبود ثبات مالی، به توسعه بخش مالی می‌انجامد.

شمول مالی در بیمه با موانع متعددی روبه‌رو است که در دو دسته کلی شامل محدودیت‌های موثر بر تقاضای بیمه و موارد مربوط به عرضه خدمات بیمه‌ای طبقه‌بندی می‌شوند. با توجه به موانع مذکور، گسترش بیمه‌های خرد، ارتقای سواد مالی و بیمه‌ای اقشار مختلف، شراکت با سایر نهادها، طراحی مناسب محصولات، بهبود محیط مقررات‌گذاری و استفاده از فناوری‌های جدید، از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در جهت بهبود شمول مالی از طریق بیمه به‌کار گرفته شود.

علاقه‌مندان برای مشاهده و دریافت متن کامل گزارش پژوهشی «‌توسعه بیمه و بهبود شمول مالی در بستر فناوری‌های دیجیتال» می‌توانند به وب‌سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1532/ مراجعه نمایند.