شکوفایی بخش معدنی و صنایع معدنی کشور نیازمند برنامه ریزی و سرمایه گذاری زیادی است و ایمیدرو با استفاده از ظرفیت‌های قانونی با همکاری همه ذینفعان عرصه های معدنی به دنبال هم افزایی، کارآمدی، رونق کسب و کار و توسعه پایدار در این بخش است.

درآمد نیوزشکوفایی بخش معدنی و صنایع معدنی کشور نیازمند برنامه ریزی و سرمایه گذاری زیادی است و ایمیدرو با استفاده از ظرفیت‌های قانونی با همکاری همه ذینفعان عرصه های معدنی به دنبال هم افزایی، کارآمدی، رونق کسب و کار و توسعه پایدار در این بخش است.

اجرای طرح‌های توسعه ای، نوسازی صنایع تولیدی متالوژی، استخراج و فرآوری مواد معدنی، اقدامات اکتشافی برای توانمندسازی بخش معدنی کشور، مهمترین وظیفه ایمیدرو است که از زمان تشکیل این سازمان هیچ وقت اجرای آنها متوقف نشده است.

در حال حاضر با حمایت دولت سیزدهم، ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای و بازوی مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت، نقش مهمی در تولید ثروت از زنجیره های معدنی و صنایع معدنی کشور دارد و این مهم می تواند در رشد اقتصادی و افزایش درآمدهای معدنی کشور بسیار تاثیرگذار باشد.

استفاده بهینه از ذخایر معدنی کشور و بهره برداری درست و تاثیرگذار از این ثروت طبیعی برای رشد اقتصادی، وظیفه مهم سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران است و در این راستا برای حفظ این ثروت ملی باید توسط دست اندرکاران معدنی صیانت های لازم به عمل آید.

بدون تردید توسعه پایدار زنجیره ارزش و تولید ثروت از ذخایر معدنی کشور با مشارکت بخش خصوصی و رفع موانع تولید در این بخش سبب خواهد شد که با بکارگیری دانش و فناوری های جدید کسب و کار در حوزه معدنی کشور رونق بیشتری بگیرد.

هرچند که امسال ایمیدرو با برنامه‌ریزی مناسب یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار طرح های معدنی و صنایع معدنی را برای بهره‌برداری آماده کرد، اما همچنان در این راستا تلاش خواهد کرد تا توسعه متوازن معدنی و صنایع معدنی در کشور محقق شود.

در حوزه اکتشافات مواد معدنی نیز ایمیدرو اقدامات خوبی را آغاز کرده و حاصل این تلاش ها سبب شده که ذخایر معدنی قابل توجهی در کشور شناسایی شود، به‌طوری که طبق پروانه های اکتشافی و صدور گواهی‌های کشف، ایمیدرو تاکنون ۴۳۰ هزار کیلومتر مربع پهنه معدنی را در کشور شناسایی کرده است.

با اجرای طرح فعال سازی معادن کوچک طبق سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو از ابتدای امسال تا اول دی ‌ماه ۳۹۲ معدن و از ابتدای طرح تاکنون در مجموع ۷۹۱ معدن کوچک را فعال کرده و با افزایش ۱۸ هزار تنی ظرفیت تولید این معادن، برای ۱۳ هزار و ۴۰۰ نفر از جوانان کشورمان به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده است.

در حال حاضر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با همراهی شرکت‌های معدنی بخش‌های دولتی و خصوصی، توانمند سازی داخلی را در این حوزه در دستور کار خود قرار داده است و بومی‌سازی فناوریهای جدید در بخش معدنی کشور را به صورت جدی دنبال می‌کند. انعقاد ۳۷ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری،علمی، پژوهشی و دانش بنیان و معرفی ۱۲۴ پروژه معدنی به صندوق بیمه سرمایه گذاری برای فعالیت های معدنی به منظور دریافت تسهیلات مورد نیاز و افزایش سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی به یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، از دیگر اقدامات ایمیدرو است.

هم اکنون میزان حفاری‌های اکتشافی توسط ایمیدرو به یک میلیون و ۴۵۰ هزار متر رسیده و برای این میزان اکتشاف یک هزار و ۴۵۵ میلیارد تومان هزینه شده است، اما حاصل اکتشافات ایمیدرو و هزینه کرد این مبلغ، به افزایش ۱۳ میلیارد دلاری ارزش ذخایر معدنی کشور منجر شده است. در این راستا ایمیدرو در سال‌های اخیر با بومی‌سازی فناوری های جدید در توسعه معادن و صنایع معدنی کشور همواره خودکفایی در این بخش را مورد توجه جدی قرار داده و در این راستا امسال ۶۸۱ میلیون دلار از محل بومی سازی تجهیزات و فناوری های جدید در این حوزه صرفه جویی ارزی شده است.

برای تحقق توسعه پایدار و رونق کسب و کار در حوزه معدنی کشور توسعه زنجیره معدنی و صنایع معدنی با ایجاد بسترها و زیرساخت‌های مورد نیاز با مشارکت بخش خصوصی، حوزه معدنی کشور را به جایگاه واقعی خود رهنمون خواهد کرد.

مقابله با تحریم‌های ظالمانه با هدف حداکثر ارزش آفرینی و تولید ثروت در بخش معدن توسط ایمیدرو و جذب سرمایه گذاری به منظور استفاده بهینه از معادن و صنایع معدنی کشور و کسب درآمدهای ارزی با رشد صادرات محصولات معدنی برای بالندگی بیشتر بخش معدنی کشور از برنامه‌های مهم ایمیدرو است تا از منابع و ذخایر این بخش به صورت بهینه استفاده شود.

اشتغالزایی , افزایش سرمایه , ایران , ایمیدرو , بخش خصوصی , جذب سرمایه , دلار , دولت , رشد اقتصادی , سرمایه گذاری , صادرات محصولات , صرفه جویی ارزی , کسب و کار