برای اولین بار در ایران، خط تولید مودم بومی TF-i۶۰ S۱، با قابلیت پشتیبانی از فناوری اینترنت همراه و ثابت، با حمایت ایرانسل، راه‌اندازی شد.

برای اولین بار در ایران، خط تولید مودم بومی TF-i۶۰ S۱، با قابلیت پشتیبانی از فناوری اینترنت همراه و ثابت، با حمایت ایرانسل، راه‌اندازی شد.

به گزارش درآمد نیوز، این مودم، یک مودم دوگانه (Dual) است که علاوه بر اینترنت پرسرعت همراه (FD-LTE)، از فناوری اینترنت پرسرعت ثابت (TD-LTE) نیز پشتیبانی می‌کند و در ادامۀ مودم‌های بومی تولید شده با حمایت ایرانسل، نخستین مودم بومی دارای ویژگی فوق است.

2

در مراسم راه‌اندازی خط تولید این مودم که صبح سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰، در مجتمع عقیق شهر کرج برگزار شد، علی آقامحمدی رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عزیزالله شهبازی استاندار البرز، حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی نماینده ولی‌فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، سید ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل حضور داشتند.

در این مراسم، علاوه بر راه‌اندازی خط تولید مودم بومی و نیز سامانۀ تولید برق خورشیدی قابل حمل، کلنگ احداث سوله‌های جدید برای تولید تجهیزات الکترونیک و ارتباطی نیز به زمین زده شد.

3

مدیرعامل ایرانسل در این مراسم طی سخنانی، ابراز امیدواری کرد با توسعۀ روند حمایت از بومی‌سازی تجهیزات ارتباطی، کشور شاهد قطع وابستگی در واردات و استفاده از تولیدات داخلی باشد و از خروج ارز از کشور جلوگیری و به ایجاد اشتغال کمک شود.

وی گفت: ایرانسل توجه به بومی‌سازی و کمک به تولید داخلی تجهیزات فناوری‌اطلاعات و ارتباطاتِ مورد نیاز اپراتور را از حدود دو سال پیش، با جدیت بیشتری پیگیری کرده و هم‌اکنون، بومی‌سازی بسیاری از انواع تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز، به نتیجه رسیده و امروز، تولید نخستین مودم بومی با قابلیت پشتیبانی از فناوری اینترنت پرسرعت ثابت و همراه، رسماً آغاز می‌شود.

4

عباسی‌آرند با تشکر از رییس سازمان اوقاف و امور خیریه برای ورود به حمایت از فناوری و بومی‌سازی تجهیزات فناوری‌اطلاعات و ارتباطات تأکید کرد: این اتفاق، نشان‌دهندۀ همکاری بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری، تولید و فروش و توزیع است و امیدوارم با ادامۀ این حمایت، از طرفی نیاز بازار تأمین شده و قیمت‌ها اصلاح و تعدیل شود و از طرف دیگر، پروژه‌هایی مانند تولید بومی گوشی و تبلت و نیز تجهیزات اکتیو شبکه نیز به نتیجه برسد.

وی افزود: دیدیم که در دوران کرونا، استفاده از ظرفیت فناوری‌اطلاعات و ارتباطات، به شدت افزایش یافت و طبعاً لازم است زیرساخت‌های مورد نیاز در این زمینه نیز، همزمان توسعه یابد که امروز، یکی از این زیرساخت‌ها راه‌اندازی می‌شود.

5

در این مراسم، رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری نیز با تقدیر از اقدام ایرانسل در حمایت از بومی‌سازی تجهیزات ارتباطی، بر لزوم توجه به بهره‌وری و استفاده از فرصت جوانی جمعیت تأکید کرد و بخش الکترونیک را یکی از بخش‌هایی دانست که باید در زمینۀ بومی‌سازی تجهیزات آن، فعالیت دوچندانی انجام و نیاز کشور در این زمینه مرتفع شود.

آقامحمدی، همچنین خواستار تشکیل جلساتی با حضور سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر مقامات ذی‌ربط برای پیگیری توسعۀ کارخانه‌های نوآوری در کشور شد.

6

استاندار البرز نیز در این دیدار، با تشکر از مدیرعامل ایرانسل و سایر حامیان این پروژه، تصریح کرد: استان البرز برای همکاری و حمایت از پروژه‌های مشابه آماده است و دست شما را به گرمی می‌فشارد.

7

همچنین رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، در این مراسم، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، ضمن تشکر از از مدیرعامل ایرانسل و سایر دست‌اندرکاران این پروژه، بر عزم این سازمان نسبت به اختصاص بهترین ظرفیت‌های موجود، به شرکت‌های دانش بنیان تأکید کرد.

خاموشی افزود: تشریک مساعی نهادهای مختلف خصوصی و دولتی در چنین پروژه‌هایی را به فال نیک می‌گیریم و آماده‌ایم تا ظرفیت‌های مختلفِ در اختیار سازمان اوقاف را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهیم.

8

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این مراسم، با اشاره به اینکه تولید، یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری است، گفت: خوشحالم که در مسیر اجرای این پروژه، با تدبیر مدیرعامل ایرانسل و سایر عزیزان، یکی از افتخارات اررزشمند و فاخر در کشور رقم می‌خورد.

هاشمی افزود: با همکاری اپراتورها از جمله ایرانسل، بنا را بر این گذاشته‌ایم که طرح جامع تولید گوشی تلفن‌‎همراه را با مشارکت سایر بخش‌ها پیش ببریم و نیاز بازار داخلی تأمین کنیم.

9

با راه‌اندازی این پروژه، برای تولید ماهانه بیش از ۱۵هزار دستگاه مودم در کشور، ایجاد ظرفیت شده است. ایرانسل پیش از این نیز، در راستای حمایت از بومی‌سازی تجهیزات فناوری‌اطلاعات و ارتباطات، با دو شرکت دیگر تولیدکنندۀ مودم، همکاری و از تولید مودم بومی حمایت کرده است.