با عرضه ی آیگو ایکس تویوتا، معلوم می شود هنوز مفهوم خودروی شهری ارزان و شاد نمرده است.

با عرضه ی آیگو ایکس تویوتا، معلوم می شود هنوز مفهوم خودروی شهری ارزان و شاد نمرده است.

به گزارش درآمد نیوز، تویوتا اوایل امسال [۲۰۲۱] گفته بود که به سگمنت خودروهای شهری اروپایی وفادار می ماند و حالا با رونمایی از آیگو ایکس Aygo X به قول خود عمل کرده است. جایگاه آیگو ایکس در بین محصولات این خودروساز ژاپنی در پایین ترین دامنه قیمتی حتی پایین تر از یاریس قرار دارد. این هاچبک از صفر دوباره طراحی شده و حالا ظاهری زمخت پیدا کرده اما به آپشن ها و امکانات بهتری مجهز شده است.

در حالی که دو نسل اول آیگو حاصل همکاری مشترک پژو-سیتروئن بوده [و حالا پژوسیتروئن بخشی از برند استلانتیس است] نسل سوم آن فقط برعهده کمپانی ژاپنی بوده است. این طور به نظر می رسد که شریک تجاری فرانسوی تصمیم دارد از این سگمنت بازار به طور کلی خارج شود. با این حال این آیگوی نسل سوم رگه هایی از ژن فرانسوی در خود دارد. هر چه باشد حاصل استودیوی تویوتا در جنوب فرانسه است. تأثیر سگمنت شاسی بلند روی این خودرو به طور چشمگیری کاهش یافته اما با این حال از خصوصیات نسل سوم ایگو این است که کمی قدبلندتر از نسل قبلی خود به نظر می رسد و برای همین تویوتا از آن به عنوان خودروی کراس اور یاد می کند نه هاچبک.

با این که کمی قد بلندتر شده اما هنوز یک خودروی شهری به حساب می آید. طول آن ۱۴۶ اینچ، عرض آن ۶۸ و ارتفاع آن ۶۰ اینچ است برای همین برای مراکز شهرهای بزرگ در اروپا مناسب است. با این که پنل های بدنه آن هیچ نقطه مشترکی با نسل قبل ندارند، اما با یک نگاه بیننده به فکر آیگو می افتد که شاید دلیل آن شباهت قسمت پشت این خودرو به نسل قبل است که شیشه ای است. خریداران این خودرو می توانند با صرف کمی هزینه بیشتر سقف تاشوی آن را خریداری کنند و در نسل سوم آن فضایی که بالای سقف این خودرو باز می شود بزرگتر است.

آیگو ایکس جدید کمی قدبلند و جادار تر شده و هم برای سرنشین و هم بار فضای بیشتری ایجاد کرده است. در داخل هم انواعی از آپشن ها و امکانات به روز اضافه شده است. صفحه نمایش لمسی سامانه اینفوتینمنت آن به نوعی با داشبورد آن یکپارچه شده است. امکانات دیگر مثل سامانه مکان یابی مبتنی بر کلاود [ابر] شارژر بی سیمی، کارپلی اَپل، اندروید اتو هم در این خودرو پیش بینی شده است. البته ذکر این نکته هم لازم است که این خودرو در سگمنت ارزان شهری طبقه بندی می شود و برای کسانی که می خواهند ارزان ترین حالت آن را بخرند، این امکانات هم جزو گزینه هایی است که مشتری می تواند انتخاب نکند.

توان این خودرو را قوای محرکه ۱ لیتری سه سیلندر تأمین می کند که ۷۲ اسب بخار و ۶۹ پوند-فوت گشتاور ایجاد می کند. سامانه انتقال قدرت آن ۵سرعته بوده و نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند. در اروپا مردم سامانه گیربکس اتومات را بیشتر ترجیح می دهند از این رو گیربکس CVT‌ هم جزو گزینه های قابل انتخاب مشتریان است. نمایندگی های اروپا از سال ۲۰۲۲ می توانند آیگو ایکس را به مشتریان خود بفروشند. قیمت ها هم در سال ۲۰۲۲ هنگام عرضه و تحویل به مشتری مشخص می شود.

منبع: autoblog.com