تهران- درآمد نیوز- به‌دنبال انتشار اخبار به کشف واکسن کرونا، میزان امیدواری برای رونق اقتصادی بازارهای جهانی رو به افزایش گذاشته است و سرمایه گذران برای ورود این واکسن ثانیه شماری می‌کنند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد تجارت و توسعه موسوم به آنکتاد در جدیدترین گزارش خود، از کاهش رشد اقتصادی جهانی متاثر از کرونا خبر می‌دهد و پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی جهان تا پایان سال ۲۰۲۰ کاهش ۴.۳ درصدی را تجربه کند.
به گزارش راشاتودی، کارشناسان بر این باورند که چنان‌چه در سال ۲۰۲۱ همه چیز خوب پیش رود می‌توان شاهد رشد ۴.۱ درصدی اقتصاد جهان بود.
آمارهای آنکتاد نشان می‌دهد از آغاز شیوع ویروس کرونا در جهان میلیون‌ها نفر از کار بی‌کار شده‌اند و پیش‌بینی شده با تداوم کرونا بیش از ۱۳۰ میلیون نفر در جهان فقیرتر شوند.
این در حالی است که به دنبال انتشار خبرهای دل‌گرم‌کننده از موفقیت برخی شرکت‌های تولیدی واکسن کووید-۱۹ از جمله فایزر، بایون‌تک، آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد در دستیابی به اثربخشی ۹۰ درصدی این واکسن‌های احتمالی در برابر ویروس کرونا، بازارهای جهانی اندکی دل‌گرم‌تر شده‌اند.
اکنون پرسش اینجاست با فرض اینکه واکسن کرونا وارد بازار شود و همچنین جلوی گسترش این بیماری مرگبار را نیز بگیرد، چه زمانی بازارهای جهانی رو به افزایش خواهند گذاشت؟
بنابر اعلام موسسه سرمایه‌گذاری بلک راک، در صورت تولید و توزیع واکسن کرونا می‌توان از سال ۲۰۲۱ ، اندک اندک رشد اقتصادی را در جهان انتظار داشت.
آمارها حاکی است اکنون به سبب شیوع ویروس کرونا بخشی از کسب‌و کارها به‌طور کامل ورشکسته شده‌اند و برای راه‌اندازی مجدد آنها سرمایه‌گذاری نیاز است که این مساله زمان‌بر خواهد بود.
بنابر اعلام موسسه بین‌المللی اعتبارسنجی «فیچ ریتینگز»، رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در سال‌های آینده نیز همچنان محسوس خواهد بود.
این موسسه اعلام‌کرد: پیش‌بینی می‌شود درآمد ناخالص ملی در اقتصاد کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا، ژاپن، کانادا، آلمان، فرانسه و انگلیس، نزدیک به سه تا چهار درصد کمتر از رقمی باشد که پیشتر تصور می‌شد.
همچنین جدیدترین نظرسنجی منتشر شده توسط رویترز در اروپا نشان می‌دهد که اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه نخست سال بعدی میلادی هشت دهم درصد خواهد داشت که از رقم پیش‌بینی یک درصدی ماه گذشته کاهش ملموسی دارد.
طبق این نظرسنجی، رشد اقتصادی اروپا در سال ۲۰۲۱ روی رقم نیم درصد قرار گرفت که ضعیف‌ترین انتظار متوسط از زمان انجام نظرسنجی ماه می (اردیبهشت) سال آینده است.
در حالی که انتظار می‌رفت اخبار مربوط به موفقیت‌آمیز بودن دستیابی به واکسن کرونا بازارهای سهام را به افزایش بی‌سابقه‌ای بازگرداند، کارشناسان مسائل اقتصادی در تازه‌ترین پیش‌بینی‌های خود براساس پیشرفت اخیر دچار اختلاف نظر هستند. این مساله نشان از پتانسیلی بالا برای بهبودی اوضاع اقتصادی در سال آینده دارد، مشروط بر اینکه واکسن کرونا برای توزیع عمومی آماده باشد.