با توجه به نزدیک شدن جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، این کشور میزبان حدود ۱٫۵ میلیون توریست ورزشی و گردشگر خارجی در ماههای آبان و آذر سال‌جاری جهت تماشای بازی های جام جهانی و گردش در مناطق قطر است.

محمدرضا آذین

 با توجه به نزدیک شدن جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، این کشور میزبان حدود ۱٫۵ میلیون توریست ورزشی و گردشگر خارجی در ماههای آبان و آذر سال‌جاری برای تماشای بازی های جام جهانی و گردش در شهر های قطر است.

با توجه به فرصت بازرگانی و اقتصادی ایجاد شده در قطر، بازار خوبی نیز برای ایران فراهم شده است. ایران می‌تواند راه را برای افزایش تراز تجاری دو کشور که اکنون حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار در سال است توسعه دهد. گرچه این حجم از مبادلات اقتصادی بین دو کشور در مقایسه با حجم کل تجارت خارجی ایران بسیار ناچیز است، اما پتانسیل افزایش این مبادلات تا حدود ۵ میلیارد دلار در سال در صورت ایجاد زیر ساخت های لازم و همت و اراده تجار ایرانی و قطری میسر است.

صادرات از ایران به قطر از دو مسیر دریایی و هوایی قابل انجام است. برخی از کالاها که تاریخ مصرف کوتاهی دارند از طریق هوایی به قطر فرستاده و سایر کالاها نیز از راه دریایی ارسال می شوند. بنابرین این فرصتی است که با هوشمندی کامل می توان به رونق بنادر و کشتیرانی ایران، به خصوص بندر بوشهر، بیانجامد.

تعاملات اقتصادی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های موثر در گسترش روابط بین المللی جوامع امروزی است، براساس آمارهای گمرک روابط تجاری بین ایران و قطر در سطح پایینی قرار دارد.  شناسایی مزیت‌های نسبی هر کدام از این دو کشور در تامین نیازهای بازار طرف مقابل یکی از راه‌های مناسب توسعه تجارت ایران و قطر محسوب می‌شود و این فرصت در حال حاضر با توجه به برگزاری جام جهانی در قطر، فراهم شده است.

البته ناگفته نماند دولت سیزدهم هم با تشکیل ستادی به ریاست رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور برای بهره وری از این فرصت تجاری و سیاسی، برنامه های با عنوان بهره وری از فرصت های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و با همکاری دفتر معاون اول تدوین و به کلیه دستگاههای متولی ابلاغ داشته است که نشان از فرصت شناسی دولت سیزدهم و عزم ملی برای همکاری با کشور قطر است.

همکاری‌های دوجانبه در حوزه «انرژی»، «سرمایه‌گذاری‌ها ی مشترک»، «جذب سرمایه‌های سرمایه‌گذاران قطر»، «تعاملات دوجانبه بخش خصوصی»، «فعالیت در حوزه کشاورزی»، «توسعه تعاملات گردشگری» و «توسعه تبادلات غیرنفتی» از جمله مهم‌ترین زمینه های همکاری دو کشور همسایه ایران و قطر به شمار می‌روند.

آمارهای جهانی نشان می‌دهد قطر با داشتن بالاترین درآمد سرانه در سطح جهان، ثروتمندترین کشور دنیا محسوب می‌شود؛ این موضوع به معنای توان بالای فعالان اقتصادی این کشور در سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی است. در مقابل، ایران از یکسو توان بالایی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی، به‌ویژه سرمایه‌گذاران قطری دارد و از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین عرضه‌کنندگان محصولات کشاورزی از جمله سبزیجات، پسته و خرما است و توان بالقوه بالایی در تامین بخش قابل‌توجهی از نیاز بازارهای مصرفی قطر دارد.

نکته پایانی؛ قطر همسایه جنوبی ایران است و ساختار های اقتصادی مشابهی با ایران دارد. این دو همسایه دارای اقتصادی متکی به منابع عظیم سوختی گازی و نفتی می باشند و تشابهات اقتصادی، فرهنگی، مصرفی، و… اجتماعی بسیار بالایی دارند و همگی این ویژگی ها مهمترین وجه اشتراک برای تجارت دو کشور، میان تجار ایرانی و قطری می باشد.  با توجه به عزم دولتمردان ایران و قطر که اخیرا هم شاهد دیدار های دو جانبه رییس جمهور کشور ما با امیر قطر در تهران و دوحه بوده ایم، نشان از عزم و اراده دولتها برای توسعه روابط تجاری و سیاسی دو کشور است. و فرصتی مناسب و ارزشمند برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری ایران و قطر است.