دایره عرضه کالاها در بورس کالای ایران با نگاه ویژه وزارت صمت گسترده تر می شود چراکه به کمک سازوکار شفاف و رقابتی بورس کالا، رانت و فساد از بازارها حذف شده و نتایج عرضه کالاها و مواد اولیه در بورس طی این سال ها راضی کننده و برای حمایت از تولید، واضح بوده است؛ همچنین جدا شدن دولت از قیمت گذاری دستوری از مسیر عرضه کالاها در بورس کالا می گذرد.

محمد صادق مفتح قائم مقام وزیر صمت می گوید که دایره عرضه کالاها در بورس کالای ایران با نگاه ویژه وزارت صمت گسترده تر می شود چراکه به کمک سازوکار شفاف و رقابتی بورس کالا، رانت و فساد از بازارها حذف شده و نتایج عرضه کالاها و مواد اولیه در بورس طی این سال ها راضی کننده و برای حمایت از تولید، واضح بوده است؛ همچنین جدا شدن دولت از قیمت گذاری دستوری از مسیر عرضه کالاها در بورس کالا می گذرد.

به گزارش درآمد نیوز ، قائم مقام وزیر صمت در گفت و گو با «کالاخبر» اظهار داشت: تجربه عرضه کالاها و مواد اولیه و در کل بکارگیری از سازوکار بورس کالا در بخش های مهم اقتصادی، نتایج بسیار خوب و راضی کننده را به همراه داشته است و در آینده این روند با قدرت بیشتری پیگیری خواهد شد.

مفتح تاکید کرد: نقش بورس کالا در تنظیم بهینه بازار سیمان، فلزات و پتروشیمی واضح است و نتایج بسیار مطلوبی به ثبت رسیده است؛ در حوزه سیمان با وجود آنکه زمان زیادی از عرضه های کامل شرکت ها در بورس کالا نمی گذرد اما نظم و شفافیت مطلوبی در این حوزه ایجاد شده است.

او درباره نقش بورس کالا در حذف رانت و فساد در اقتصاد و بازارهای کالایی نیز عنوان کرد: علت اصلی تنظیم بهینه بازار و رشد عرضه ها در بورس کالا همین حذف رانت ها و فسادها است. در واقع بورس کالا از رشد دلال و دلال بازی جلوگیری کرده و یک بازار رقابتی ایجاد کرده کما اینکه فلسفه وجودی بورس های کالایی در کل دنیا همین ایجاد بازار رقابتی و کاملا شفاف است.

به گفته قائم مقام وزیر صمت، قیمت های کشف شده در بورس کالا، قیمت های رقابتی و ناشی از تقابل عرضه و تقاضا است که این موضوع به طور همزمان به سود تولیدکننده و مصرف کننده است.

پیش بینی پذیر کردن بازارها

وی تصریح کرد: بورس کالا علاوه بر شفافیت در عرضه ها و مشخص بودن خریداران و فروشندگان یک مزیت مهم تری در اقتصاد دارد و آن پیش بینی پذیر کردن بازار است و این فاکتور مهم، ریسک فعالان اقتصادی را کم می کند و هیجانات کاذب بازار را از بین می برد. به بیان ساده تر فعالان اقتصادی در شرایط عادی سعی می کنند هزینه ها و ریسک ها را از طریق افزایش قیمت پوشش دهند و این نگرانی ها، عامل افزایش قیمت خواهد بود اما زمانی که ریسک ها از طریق بورس کالا و ابزارهای مالی پوشش داده می شود خود عاملی برای تنظیم بازار است.

دامنه عرضه کالاها گسترده تر می شود

مفتح خاطرنشان کرد: وزارت صمت طی ماه های اخیر، عرضه محصولات در بورس کالا را از سیمان آغاز کرد و این رویه با عرضه های کامل فولاد و محصولات پتروشیمی ادامه دارد و به مرور این دامنه گسترده تر می شود.

رهایی از قیمت گذاری از مسیر بورس کالا

وی نگاه وزیر صمت و وزارتخانه مربوطه به قیمت گذاری دستوری را اینطور تشریح کرد: هیچکس موافق قیمت گذاری دستوری نیست و همگان آن را نفی می کنند؛ در این بین مکانیزم اصلی که کشور را از قیمت گذاری دستوری بی نیاز می کند بورس کالا است. از این رو اولین تاثیر بورس کالا، جدا شدن دولت از قیمت گذاری دستوری و سپردن آن به یک فرآیند طبیعی و براساس مکانیزم عرضه و تقاضا است.

وی پیش از این نیز در خصوص طرح های وزارت صمت مبنی بر استفاده از ابزارهای نوین مالی در مدیریت هوشمند بازارهای کالایی گفته بود: یکی از این ابزارها، قراردادهای کشف پریمیوم است. منطق استفاده از این قرارداد بر این مبنا است که هم تولیدکننده و هم مصرف کننده بتواند برای بازه زمانی یکساله و یا بیشتر برنامه ریزی کرده و از آینده بازار و فروش کالا و تامین مواد اولیه اطمینان حاصل کنند؛ در اصل با این طرح وزارت صمت با بهره گیری از ظرفیت بورس کالا، بازار را برای فعالان اقتصادی و تولید، پیش بینی پذیر می کند.