این روزها حال و هوای زندگی کارگران اصلا مطلوب نیسا و اصلی ترین دلیل آن نیز به افزایش بیسابقه قیمتها در سال جاری و عدم ترمیم دستمزد سال ۹۹ کارگران باز می گردد. تحلیلگران و متخصصان در واکاوی این مساله این نکته راعنوان می کنند که با توجه به رشد بی سابقه قیمتها و افت […]

این روزها حال و هوای زندگی کارگران اصلا مطلوب نیسا و اصلی ترین دلیل آن نیز به افزایش بیسابقه قیمتها در سال جاری و عدم ترمیم دستمزد سال ۹۹ کارگران باز می گردد.

تحلیلگران و متخصصان در واکاوی این مساله این نکته راعنوان می کنند که با توجه به رشد بی سابقه قیمتها و افت شدید قدرت خرید حقوقبگیران ثابت، حقوق کارمندان و بازنشستگانش از سوی دولت ترمیم شده است اما این مهم در مورد کارگران رخ نداده و در واقعیت با وجود این حجم تورم اما دستمزد کارگران دست نخورده باقی مانده است.

عدم اجرای قانون


اولیا علی بیگی رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار با بیان اینکه درگیری و مشکل اصلی جامعه «عدم اجرای قانون» است به درآمد گفت: مساله اصلی آن است که این مهم از سوی قانون گذاران رخ می دهد به این ترتیب که مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد قانون گذار وقتی که قانونی را وضع میکند، حداقل خودش باید به آن عمل بکند که دیگران هم یاد بگیرند و به قانون احترام بگذارند اما عملا در برخی موارداین مهم و اجرای آن دیده نمی شود.


وی با اشاره به قانون خدمات کشوری مصوب مجلس شورای اسلامی افزود : در این قانون نمایندگان مجلس به صراحت براین موضوع تاکید کردند که دولت هرساله مکلف است تا حقوق کارکنان دولت را متناسب با نرخ تورم تعیین کند اما در عمل این مساله مشاهده نمی شود.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار در ادامه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را مدنظر قرار داده و می گوید : در لایحه ای بودجه سال ۱۴۰۰ که دولت به مجلس ارایه کرده ، یکی از پیشنهادها، پیشنهاد ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت است که حتی زمزمه افزایش آن تا ۳۰ درصد از سوی مجلس هم شنیده می شود اما سوال مهم و کلیدی آن است چنین بحثی رادر مورد حقوق کارکنان مطرح می کنند اما مادامی که نوبت به افزایش حقوق کارگران می رسد کلا رویه تغییر می کند.


اولیا علی بیگی با بیان اینکه حقوق کارگران در مجلس به تصویب نمی رسد و در جلسات شورایعالی کار نهایی می شود گفت : زمانی که نوبت به تعیین حقوق کارگران می رسد متاسفانه عده ای از جمله برخی نمایندگان با مصاحبه های متعدد اینگونه عنوان می کنند که حقوق کارگر باید بالای ۴۰درصد تعیین شود تا بتوانند گرانی و تورم را پوشش دهند اما در عمل چنین چیزی نمی شود و تنهانگاه نمایندگان روی حقوق کارکنان دولت است.


اقدام مضر برای کارگران


به اعتقاد وی این دوگانگی در گفتار و عمل برخی متولیان و نمایندگان مجلس سبب می شود تا عده ای نسبت به سوء استفاده از این موضوع اقدام کنند که در نهایت به ضرر کارگران ختم می شود.


به گفته این فعال کارگری در صورتی که نمایندگان مجلس طبق مصوبه قانون نسبت به این مهم اقدام و به وظیفه خودشان در مجلس به درستی عمل کرده و حقوق کارکنان دولت را بر مبنای قانون خدمات کشوری که مصوب تعیین کنند در نتیجه محل سوء استفاده ای برای برخی نمایندگان در شورای عالی کار ایجاد نخواهد شد.


عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با بیان این مطلب که «خواهشمندم برخی نمایندگان مجلس یا سکوت بکنند یا به قانونی که مصوب خودشان است عمل کنند» گفت: مبنا و شاکله اصلی تصمیم گیری شورای عالی کار به مصوبه مجلس باز می گردد چرا که ما تقریبا حدود ۸۰۰هزار کارگر مشمول قانون کار داریم ؛ ولی از بودجه دولت استفاده می کنند به این معنا که در واقع شرکتهایی هستند که وابسته به دولت اند.


وی افزود: زمانی که نمایندگان مجلس با وجود این موارد افزایش حقوق کارکنان را ۲۵درصد تعیین می کنند طبیعا کارگرانی که در شرکتهای وابسته به دولت اشتغال به کار دارند بر مبنای آن بودجه شان تنظیم میشود ولذا شاکله اصلی مزد در اونجا تعریف و تایید می شود و همین سبب می شود تا عملا شورای عالی کار خلع سلاح شود.

مشکلات بحرانی کارگران


اولیا علی بیگی با بیان اینکه وقتی صحبت از حقوق کارگر و افزایش آن می کنیم مدنظر تعیین حدی است که کارگران بتوانند زندگی کنند و معیشت خود را بگردانند گفت: با رقمی که کارگران در حال حاضر دریافت می کنند عملا تنها ۱۰ روز از ماه را می توانندخرج کنند و این نشان ازآن دارد که حقوق آنها مکفی نیست.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار تصریح کرد: شرایط کنونی اقتصادی در کشور به شکلی است که زندگی و معیشت جامعه با مشکلات جدی روبه رو شده است و همین منجر به آن شده تا زندگی کارگران دچار مشکلات اساسی و بحرانی شده است.

به گفته این فعال کارگری بایستی یه فکر اساسی در این بخش از سوی دولت ومجلس اتفاق بی افتد و این همان کاری است که توقع داریم از سوی مجلس رخ دهد و این گروه از نمایندگان بیش از آنکه به فکر شعار دادن و وعده هایی باشند که عملیاتی نمی شود اگر واقعا نمی توانند کاری کنند سکوت در پیش بگیرند.