سمنان- درآمد نیوز – سرپرست شرکت گاز استان سمنان گفت: ۲ نفر بر اثر حوادث گاز طبیعی مانند انفجار و آتش‌سوزی نیمه نخست امسال در استان جان باختند.

درآمد نیوز – علی‌رضا اعوانی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: حوادث گاز طبیعی منجر به فوت در نیمه نخست امسال در شهرستان‌های دامغان و شاهرود رخ داد. وی ادامه داد: ۲ جان‌باخته بر اثر آتش‌سوزی و انفجار در نیمه نخست امسال در استان سمنان مرد بودند.

وی بیان کرد: سال گذشته ۹ نفر در استان سمنان بر اثر حوادث گاز طبیعی جان باختند. اعوانی بیان کرد: شهروندان قبل از استفاده از بخاری باید از باز بودن مسیر دودکش مطمئن شوند و هر وسیله گازسوز باید یک دودکش مجزا و مخصوص به خود داشته باشد و دودکش باید حداقل یک متر از کف پشت بام و لبه دیوار مجاور فاصله داشته باشد وی با اشاره به اهمیت کنترل دقیق وسایل گازسوز به منظور اطمینان از سلامت کارکرد آنها، گفت: وجود کلاهک در خروجی دودکش ها به دلیل ممانعت از فشار جریان باد و خروج گازهای ناشی از سوختن الزامی است  و همچنین مشترکان گاز باید از قرار دادن خروجی دودکش در داخل راهروها، حیاط خلوت‌های مسقف و همچنین به صورت افقی خودداری کنند. اعوانی، استفاده از لوله های آکاردئونی (خرطومی) به عنوان دودکش وسایل گازسوز را بسیار خطرناک دانست و افزود: در نصب بخاری باید از دودکش های گالوانیزه و ضد زنگ با حداقل تعداد زانویی، بست فلزی و شلنگ استاندارد و مخصوص استفاده شود.

سرپرست شرکت گاز استان سمنان گفت: به هیچ وجه بخاری بدون دودکش در محیط های بسته مانند اتاق خواب و آبگرمکن در مکان هایی مانند انباری، آشپزخانه های کوچک، حمام یا رختکن و پاسیو نباید نصب شود. مونو اکسید کربن گازی است سمی که از احتراق ناقص کربن به وجود می آید که رنگ و بوی خاصی ندارد و به همین دلیل آنرا قاتل خاموش می نامند و در اثر استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد ایجاد می شود.