دبیر شورای راهبردی ستاد مردمی آیت الله رئیسی -ثمر (سمر)، در نشستی تخصصی با فعالین اقتصادی نفت و گاز (حوزه انرژی) به تجزیه و تحلیل این حوزه پر حاشیه پرداختند.

به گزارش درآمد نیوز: سید محمود مصفا در تشریح حوزه انرژی گفت: انرژی همواره بعنوان یک جوانه تولید در رشد و رفاه اقتصادی کشور حائز اهمیت است و حرکت کردن چرخ صنعت کشور، بدون شک با انرژی نفت و گاز بوده و نمی توان این منبع اصلی تامین انرژی را نادیده گرفت.

وی گفت ؛وقتی کارنامه مدیران اجرایی دولت ها تا به امروز در حوزه انرژی را تجزیه و تحلیل می کنیم شاهد یک پوچی مدیریت هستیم، شاهد پراکندگی و هدف گذاری های نا مشخص در تصمیم گیری هستیم ،وارث انواع چالشها و مشکلات عدیده حل نشده در همه قسمت های حوزه انرژی هستیم.

مصفا گفت:همواره سیاست گذاریهای فوق العاده ضعیف که هیچ مبنای مشخصی ندارد و همچنین  نظام سیاست گذاری و برنامه ریزی غلط و تصمیم گیری نا صحیح در بخش انرژی  را نظاره گر هستیم ،شوربختانه در نتیجه این نابسامانیها، نتوانستیم بستر سازی مناسب سیاست های کلی و اسناد بالا دستی حوزه انرژی را برنامه ریزی کنیم .

در صورتی که میتوان با یک منطق اقتصادی و با سیاست های راه بردی مناسب به تحول در حوزه انرژی برسیم .

وی اشاره کرد:با یک گام قوی و نه شعار گونه می توان با ذخایر بزرگ نفت و گاز کشور از مزیت های فراوانی در رشد و تعالی اقتصادی بهره ببریم.

سالهاست در دولت های قبلی به دلیل سیاست گذاریهای اشتباه و برنامه ریزی های غلط از این نعمت خدادادی برای رشد پایدار اقتصادی و مقاوم شدن اقتصاد نتوانستیم استفاده لازم ببریم.

مصفا یاداور شد :وقتی پنج بند، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی با بخش انرژی مرتبط است و سیاست کلی اقتصاد مقاومتی بر کاهش آسیب پذیری و افزایش مقاومت اقتصاد کشور تایید کرده است، ما باید با همتی جهادی و نگاهی متحولانه،از نو  حوزه انرژی را احیا و زنده کنیم و قابلیت های حوزه انرژی را  با ارتفاع گرفتن دوباره از واماندگیهای قبلی مجددا فرصت ها را شناسایی و سرمایه گذاری و رقابت پذیری را به بهره برداری حداکثری برسانیم.

وی گفت:  معتقدم باید بستری محیا شود که ظرفیت مشارکت را بالا ببرد ،بازار سازی را آسان کند، و یکپارچگی را در زنجیره بزرگ انرژی نهادینه کنیم.

مصفا گفت :در جمع بندی نهایی اگر بخواهیم علت های عدم کارایی حوزه انرژی رو تخصصی تر تحلیل کنیم و عوامل اصلی ضعف و بد حالی مزمن این روزهای صنعت نفت و گاز را تعریف کنیم ،

باید بگویم ،شوربختانه نظاره گر هستیم هنوز سرانه انرژی کشور بالای هشت برابر متوسط سرانه جهان است .

علت مهم دیگر ،حضور کمرنگ بخش غیر دولتی در سرمایه گذاری و نزول شدید سرمایه گذاری در این حوزه است.

چرا ما هنوز نتوانسته ایم انرژی های پاک و تجدید پذیر را در سبد انرژی کشور تدوین و تامین کنیم ؟

چرا باید سهم پایینی از تجارت جهانی داشته باشیم وقتی رتبه برتر ذخایر اول نفت و گاز را در جهان داریم .؟

چرا ، توسعه مناسبی در صنایع پایین دستی صنعت نفت نداریم؟

چرا باید خام فروشی همچنان در اوج فروش خود باشد ؟

چرا الگوی مناسبی برای پالایش و تولید فراورده های با کیفیت وجود ندارد و همچنان تولیدات بی کیفیت فوق العاده پایین داریم .؟

مصفا متذکر شد:سالهاست که  بیماری وابستگی شدید به درآمد ارزی و در نتیجه وابستگی بودجه دولت به درآمد های نفتی را فریاد میزنیم ،که همیشه باعث شده با کوچکترین لرزه های بازار جهانی در وضعیت های متعدد سقوط ازاد اقتصادی قرارگیریم .

چرا با وجود مازاد تولید مشتقات نفتی و انبار سنگین انواع فرآورده های کارخانجات ،اینقدر قیمت های تولیدات  نفتی در بازار داخلی گران به دست مشتری برسد ؟

چرا با این همه ادعا و سر و صدا  در داشتن دانش فراوان در ساخت و نگهداری تجهیزات پالایشگاهها ،شاهد این همه حوادث ناگوار و فرسودگی های خطرناک در مدار تولید هستیم .

رئیس کمیته اقتصاد نفت و گاز ستاد آقای رئیسی در پایان جلسه یادآور شد؛

که صنعت نفت و گاز آبرو و الگوی کشور هست ، و انشالله  در دولت جناب آقای رئیسی و با تضمین همیشگی  ایشان برای رفع و حل معضلات، در فرصت کافی با آسیب شنا سی عمیق  برای اصلاح قانونی و مانع زدایی ها عمل خواهیم کرد و با همت نیروهای متخصص  مومن و دلسوز و جهادی شاهد گشایش ها در تسریع و تسهیل سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی خواهیم بود.