درآمد نیوز - پیگیری دکتر سالاری برای بسیج امکانات به منظور ارتقای خدمات غیرحضوری و توقف انتشار دفترچه‌های کاغذی قابل تقدیر است و در شرایطی که دنیا به سوی توسعه خدمات الکترونیک و استفاده از فضای مجازی می‌رود، این اقدامات در سازمان تأمین اجتماعی نیز باید با جدیت پیگیری شود.

به گزارش درآمد نیوز، مهدی کرباسیان اظهار داشت: عموم مردم و جامعه ما از سازمان تأمین اجتماعی و تمامی سازمانها و نهادهای خدمت رسان انتظار دارند که خدمات الکترونیکی را توسعه دهند به نحوی که مردم تا حد ممکن برای دریافت خدمات نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشند.

وی افزود: درباره طرح توقف انتشار دفترچه کاغذی به تمامی مجموعه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی و همچنین دکتر سالاری و همکارانشان تبریک می‌گویم که این کار بزرگ و تحول اساسی را در دست اقدام دارند.

کرباسیان با بیان اینکه توقف انتشار دفترچه برنامه بسیار مهمی است و باید به دقت و در بازه زمانی مناسب اجرا شود، افزود: با توجه به جامعه گسترده و متنوع تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هرچه زمان اجرای این برنامه و مرحله گذار از دفترچه کاغذی طولانی‌تر باشد بهتر است.

وی استفاده از سازوکارهای تشویقی را برای توسعه خدمات غیرحضوری و موفقیت پروژه نسخه الکترونیک بسیار ضروری دانست و گفت: برای موفقیت اینگونه برنامه‌ها باید برای تشویق جامعه هدف به استفاده از سامانه‌های جدید و پذیرش تغییرات از مشوق‌های قوی و اثرگذار استفاده شود تا افراد از روش‌های سنتی دست برداشته و به استقبال تغییر بروند.

مدیرعامل اسبق سازمان تأمین اجتماعی در ادامه با اشاره به اینکه تأمین اجتماعی یک نهاد بیمه‌ای است و با نهادهای حمایتی تفاوت زیادی دارد، گفت: این سازمان باید براساس محاسبات بیمه‌ای اداره شود و اصول بیمه‌گری در تصمیم گیری درباره آن همواره مورد توجه باشد.

کرباسیان گفت: محاسبات حق بیمه و درصدهایی که برای حق بیمه در ابتدای تصویب قانون فعلی تعیین شده است، ارقام مناسبی است و در دورانی به تصویب رسیده است که درآمد نفتی کشور وضعیت خوبی داشته است اما در طول زمان و در ادوار مختلف مقرراتی برای تأمین اجتماعی تصویب و اجرا شده است که در نتیجه آنها محاسبات بیمه‌ای تا حدودی کمرنگ شده است.

وی افزود: در شرایطی که سن امید به زندگی از ۵۷ سال برای مردها و ۶۰ سال برای زن‌ها در ابتدای انقلاب به ۷۰ سال برای مردها و ۷۳ سال برای زن‌ها رسیده است، انتظار می‌رود که سن بازنشستگی نیز متناسب با امید به زندگی افزایش یابد اما اینگونه نشده و برعکس براساس قوانین مختلف، بازنشستگی‌های پیش از موعد به تأمین اجتماعی تحمیل شده است.

کرباسیان تأکید کرد: به نظر می‌رسد که زمان بازنگری اصولی در این گونه قوانین فرا رسیده است و باید درباره خدمات سازمان تأمین اجتماعی نظرات کارشناسی مورد توجه قرار گیرد.

  • منبع خبر : اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی