جمعیت رو به کاهش و پیری جامعه چین خبری ناگوار برای اقتصاد خواهد بود.

به گزارش درآمدنیوز جمعیت رو به کاهش و پیری جامعه چین خبری ناگوار برای اقتصاد خواهد بود.

به گزارش درآمد نیوز  و به نقل از الجزیره، پل کروگمن نویسنده و اقتصاددان آمریکایی گفت که کاهش جمعیت چین این تهدید را ایجاد می‌کند که جامعه چین در آینده با مشکلاتی مواجه خواهد بود و از این مساله به عنوان خبر ناگوار تعبیر کرد.

وی خاطر نشان کرد: مهم این است که متوجه شویم اگر کاهش جمعیت منجر به کاهش تعداد کارگران شود، به این معنی است که نیاز به ساخت کارخانه‌های جدید کمتر، ساختمان‌های اداری کمتر و مانند آن وجود خواهد داشت، اما اگر تعداد خانواده‌ها رو به کاهش باشد، به این معنی است که نیاز چندانی به ساخت مسکن جدید وجود نخواهد داشت.

کروگمن، برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۸ معتقد است مشکلات ناشی از کاهش جمعیت در صورتی غیر قابل عبور نیست که مقامات چینی وضوح فکری و برنامه ریزی سیاسی داشته باشند. او همچنین آن را نامشخص می‌بیند که آیا چین در رسیدگی به وضعیت جدید به چالش خواهد رفت یا نه.

از نظر او کاهش جمعیت خبر خوبی نیست، به این دلیل است که باعث دو مشکل عمده مدیریت اقتصادی در چین می‌شود که بار‌های هنگفتی را بر دوش منابع محدود این سیاره در حال حاضر و بر جامعه بین المللی خواهد داشت.

پیری جمعیت:

بروگمن در مقاله‌ای در نیویورک تایمز توضیح داد که اولین مشکل این است که روند رو به کاهش جمعیت منجر به پیری جامعه می‌شود چرا که هر جامعه برای حمایت از سالمندان به جوانان متکی است.

کروگمن شبکه ایمنی اجتماعی چین را در مقایسه با شبکه آمریکا نسبتاً توسعه نیافته توصیف می‌کند.

داده‌های رسمی اداره ملی آمار چین نشان داد که جمعیت این کشور تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۱٫۴ میلیارد نفر رسیده است که نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۸۵۰٬۰ نفر کاهش یافته است.

بحران هزینه‌های عمومی کشور چین:

مشکل دیگر این است که اشتغال کامل جامعه را ملزم می‌کند که هزینه‌های عمومی را به اندازه کافی بالا نگه دارد تا با ظرفیت مولد اقتصاد مطابقت داشته باشد.

در این مرحله، به نظر می‌رسد اقتصاد چین وابسته به بخش املاک و مستغلات گرفتار تورم فوق العاده شده است، این مساله “شبیه به یک بحران مالی است که قطعا در حال اتفاق افتادن است. ”

اقتصاددان آمریکایی در مقاله خود بیان می‌کند که نمی‌داند چالش‌های جمعیتی چین تا چه حد دچار تزلزل خواهد شد، «اما دلایل قانع کننده‌ای برای نگرانی وجود دارد.»

چین ابرقدرتی است که رهبری با رفتار عجیب و غیرمعلوم دارد و من فکر می‌کنم این نگرانی وجود دارد که اگر اقتصاد چین عملکرد ضعیفی داشته باشد، حکومت آن چگونه پاسخ خواهد داد.»