ساری – درآمد نیوز – شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران از راه‌اندازی بیست و ششمین دفتر فن‌بازار منطقه‌ای کشور در این استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران ، سید مصطفی موسوی مدیرعامل این شرکت در آیین افتتاح مرکز فن بازار منطقه ای استان گفت :تسهیل در تجاری سازی فناوری، بستر سازی انتقال فناوری و ایجاد فرآیند فناورانه میان عرضه کنندگان و متقاضیان فناوری،کارآفرینان و سرمایه گذاران از اهداف راه اندازی دفتر فن بازار منطقه ای در استان است.    

وی با اشاره به اهمیت راه اندازی دفتر فن بازار منطقه ای ، افزود : مهم ترین مزیت دفتر فن بازار منطقه ای رونق بازار منطقه ای، شناسایی شرکت های دارای پتانسیل فن آوری و دانش بنیان در بخش تولید و صنعت است.

موسوی گفت : نقش فن بازار منطقه ای درجهت پاسخ به نیاز میان عرضه و تقاضای فن آوری بسیار تاثیر گذار بوده و درمدت زمان کوتاهی ثمره راه اندازی فن بازار در عرصه های مختلف فن آوری نمایان می شود.

وی با شاره به اینکه فن بازار باید بتواند زمینه عملی برای دسترس پذیر کردن خدمات تخصصی مورد نیاز برای اشخاص حقیقی و حقوقی درگیر در فرایند تجاری سازی را فراهم نماید ، افزود: دفتر فن بازار باید شرایط را برای ترغیب صاحبان سرمایه به سرمایه گذاری مولد و اشتغال به جای سرمایه گذاری کاذب را فراهم و مهیا کند.

دبیر شبکه فن بازارملی ایران نیز در این مراسم گفت: دفنر فن بازار محلی برای مبادله فن آوری، عرضه و تقاضای فن آوری بوده و واحدهایی که نیازمند تکنولوژی نوین هستند با مراجعه به این دفتر می توانند نیازهای خود را تامین نمایند.

محمدصالح خالقی افزود : فن بازار نقش واسطه ای برای رساندن اطلاعات فن آوری به عرضه کنندگان، متقاضیان، کارآفرینان و سرمایه گذاران را دارد و با ارائه مشاوره در خصوص مراحل و روش های انتقال فن آوری می پردازد و از طریق ارائه خدمات متنوع این فرایند را تسهیل و تسریع می کند.

طبق تعریف ؛ فن بازار ، بازاری برای عرضه و فروش تکنولوژی است . فن بازار ها نقشه واسطه ای را برای رساندن فناوری ها به متقاضیان بر عهده دارند و ارتباط بین تامین کنندگان تکنولوژی و خریداران آن را برقرار می کنند. فن بازارها همچنین اتصال های موثری از زیر ساخت های حمایتی شامل سازمان ها و موسساتی که با مبادله های تکنولوژی مرتبطند مانند شبکه نوآوری ملی برقرار می کنند تا بتوانند فرایند مبادله های تکنولوژی را انجام پذیر کنند.

ایجاد اولین فن بازار ها به کشور های شرق و جنوب شرق آسیا بر می گردد. این کشور ها که در ابتدا خود تولید کننده فناوری نبودند بلکه از شیوه انتقال فناوری استفاده و با بنا کردن فن بازار های بین المللی در کشور خود بستر حضور شرکت های بزرگ و چند ملیتی را در آن ها فراهم کردند و بدین طریق جریان انتقال تکنولوژی را در این کشور ها ایجاد نمودند.  

به طور خلاصه یک فن بازار دارای نقش های مهمی همچون بهره برداری از تکنولوژی و پتنت های استفاده نشده، مبادله تکنولوژی و نقش واسطه گری بین عرضه کنندگان و متقاضیان، ارائه ارتباط های مرتبط با تکنولوژی همچون شیوه های تجارت و تجاری سازی فناوری ها و بازاریابی برای آن ها و خدمات پشتیبانی همچون جستجوی عرضه کننده و متقاضی تکنولوژی و خدمات مالی است. فن بازارها با توجه به نقش هایی که دارند به سه دسته کلی فن بازار های اطلاعات که در آن تنها اطلاعات تکنولوژی به مخاطبان عرضه می شود ، فن بازار های مشاوره که طرفین معامله تکنولوژی  مشاوره های فنی و حقوقی و بازار می دهند و فن بازار های ترکیبی که هر دو وظیفه را همزمان انجام می دهند ، تقسیم می شوند.

مازندران ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی به وسعت یکهزار و ۹۲۳ هکتار دارد.