یک تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه تعداد نمادها در تابلوی بورس باید افزایش یابد، گفت: تلاش دولت سیزدهم باید این باشد که تعداد شرکتهای بیشتری در بازار سرمایه پذیرش شوند.

به گزارش درآمد نیوز ، حمید کوشکی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بازار سرمایه پتانسیل جذب سرمایه‌های خرد مردم و پس‌اندازها را دارد، گفت: توسعه بازار سرمایه، کار سختی نیست و فقط همت می‌خواهد؛ این در حالی است که اقتصاد ایران شفاف نیست؛ چراکه بخش عمده‌ای از آن خارج از بورس است.

افزود: حتی یک شرکت کوچک وقتی در بورس پذیرش می‌شود، هر حرکتی حتی کوچک هم انجام دهد یا هر هزینه‌ای را به ثبت برساند، باید در قبال آن پاسخگو بوده و آن را در صورتهای مالی خود گزارش کند؛ در نهایت حتی اگر هزینه‌های خود را در بخش «سایر هزینه‌ها» اعلام نماید، باز هم باید در مجمع پاسخگو بوده و هیأت مدیره در مورد آن توضیح دهند؛ بنابراین تمامی درآمدها و هزینه‌ها باید یک جایی گزارش داده شوند؛ این عملاً منجر به ایجاد شفافیت می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر شرکتی خارج از بازار سرمایه فعالیت کند، هیچ کس ایرادی به نحوه هدررفت منابع آن وارد نمی‌آورد؛ چراکه کار شفاف نیست؛ در حالیکه اگر شرکتهای بیشتری عضو بازار سرمایه شوند، حتماً شفافیت بر بدنه اقتصاد ایران حاکم خواهد شد؛ پس اولین گام و تلاش دولت جدید باید این باشد که شرکت‌های بیشتری را به سمت بورس هدایت کند.

کوشکی ادامه داد: اگر به دنبال اقتصاد شفاف هستیم، باید کاری کنیم که شرکتها وارد بازار سرمایه شده و گزارشات مالی منتشر کنند و در نهایت، جامعه بفهمد که آنها چه فعالیتی داشته و با چه هزینه‌ای کار را هدایت می‌کنند؛ دومین اتفاق این است که بازار سرمایه از نظر تعدد نمادها گسترش می‌یابد و هنگامی که پول جدید به این بازار پمپاژ می‌شود، دیگر حباب شکل نخواهد گرفت.

وی اظهار داشت: البته شکل گیری حباب یکی از پدیده‌های مربوط به بازارها است که در شرایط خاص شکل می‌گیرد؛ اما تعدد شرکت‌های بورسی و پمپاژ پول به آنها منجر به شکل‌گیری حباب نمی‌شود؛ ضمن اینکه وقتی شرکتهای کوچک وارد بورس می‌شوند، از سوی شرکتهای بزرگ و زنجیره تولید مورد حمایت قرار می‌گیرند و یک شرکت شفاف بورسی، در ترکیب هیأت مدیره شرکتهای بزرگ قرار خواهد گرفت و این از جمله مزایای بازار سرمایه است.

کوشکی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت جدید باید اشراف کاملی بر روی مزایای بازار سرمایه داشته باشد تا بتواند با نگاه به جامعه سهامداری و بازار سرمایه، از محل توسعه بازار، بورس را هدایت و راهبری نماید؛ نه اینکه با تزریق پول به بورس بدنبال حمایت از بازار سرمایه باشند.

وی یادآور شد: از جمله موضوعات مهم دیگری که باید این روزها از سوی دولت جدید مورد توجه قرار گیرد آن است که ریسک قوانین و مقررات از بین برود؛ چراکه اگر همه این کارها را برای حمایت از بازار سرمایه انجام دهیم و ابزارهای نوین مالی را هم توسعه دهیم، بدون ریسک قوانین و مقررات نمی‌توان کار را به درستی هدایت کرد؛ نمونه آن هم در سال ۹۹ با کم و زیاد کردن دامنه نوسان یا تغییرات مکرر ساعت معاملات و امثال این تصمیمات مشاهده گردید که منجر به بروز بی اعتمادی در بازار شد.

کوشکی معتقد است که اگر تیم اقتصادی دولت از سوی افرادی در سازمان بورس و یا وزارتخانه‌های اقتصادی هدایت شوند که حسی نسبت به بازار سرمایه نداشته و در یک محیط آفلاین و بدون خبرنگار، مصوباتی را برای بازار سرمایه صادر می‌کنند، ریسک قوانین و مقررات مرتبط با بازار به طور قطع افزایش خواهد یافت و متأسفانه باید به صراحت گفت که این ریسک قوانین و مقررات است که کمر اقتصاد را شکسته است.

وی افزود: بازار سرمایه از اقتصاد مستثنی نیست و باید مجموعه تصمیماتی اتخاذ شود منجر به افزایش امنیت بازار شده و نگاه توسعه‌ای بر بازار حاکم کند.

کوشکی گفت: کمتر از ده درصد پس‌انداز مردم هم اکنون در بازار سرمایه است و ترکیب پرتفوی نقدینگی نشان می‌دهد بخش عمده ای از این پس اندازها، در بازارهای مخرب در گردش است؛ چراکه بازار سرمایه ریسک قوانین و مقررات دارد و این امر باعث می‌شود که بخش کوچکی از نقدینگی در بازار تزریق شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: آمار نشان می‌دهد که با این همه ورود کد سهامداری به بازار، همچنان بازار پول به طرز قابل توجهی در تأمین مالی اقتصاد نقش دارد؛ در حالیکه این نسبت باید حداقل ۵۰- ۵۰ باشد.