رشد بدون جذب سرمایه‌گذاری خارجی تقریبا محال است، همه کشورهای دنیا به طور مشخص جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارند و سعی می‌کنند در این حوزه پیشرفت کنند اما متاسفانه این مقوله در ایران بسیار پسرفت‌ کرده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت‌: رشد بدون جذب سرمایه‌گذاری خارجی تقریبا محال است، همه کشورهای دنیا به طور مشخص جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارند و سعی می‌کنند در این حوزه پیشرفت کنند اما متاسفانه این مقوله در ایران بسیار پسرفت‌ کرده است.

به گزارش درآمد نیوز، مهراد عباد در مورد الزامات ایجاد رشد پایدار اقتصادی در کشور اظهار کرد:‌ اینکه ما نتوانستیم رشد پایدار اقتصادی داشته باشیم دو عامل اصلی دارد. یکی از آنها مشکل تحریم‌ها بود، گرچه ابتدا همه می‌گفتند که تاثیری ندارد اما تحریم‌ها در بلندمدت تاثیر خود را بر اقتصاد ایران نشان دادند. باید توجه داشت که در ایجاد رشد اقتصادی ارتباطات بین‌المللی تاثیر مهمی دارد.

وی افزود:‌ از طرف دیگر متاسفانه ما مدیران ناکارآمدی روی کار و در پست‌های حساس گذاشتیم. در سال‌های اخیر وضعیت به این شکل بود که تحریم‌ها اتفاق می‌افتاد اما عکس‌العمل‌ها نسبت به تبعات آن خوب نبود. برای مثال برای مثال مشکل ارزی به وجود آمد و عکس‌العمل تعریف ارز ۴۲۰۰ تومانی یا ایجاد سقف و سابقه واردات بود، یک سری کالاهایی که نباید واردات آنها ممنوع می‌شد دچار ممنوعیت شدند. اینها تصمیمات غلطی بود که دولت‌های قبل گرفتند.

عباد در ادامه تصریح کرد: ما نیاز به یک اصلاح ساختاری در اقتصاد خود داریم و باید یک جراحی اتفاق بیافتد. دولت باید به کمک بخش خصوصی و همینطور مشاوران مناسب موارد مختلف مانند روند ثبت سفارش کالا، روند تخصیص ارز، شرایط تولید و… را بررسی و اصلاح کند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این روابط بین المللی روی رشد اقتصادی ما قطعا تاثیرگذار است، ما باید سریعا مذاکرات را شروع کنیم چراکه کمک می‌کند تا شرایطمان بهتر شود. خوب ست که به توافقنامه‌های بین‌المللی مانند FATF بپیوندیم. اگر تعهدات بین‌المللی که قبلا داشتیم را انجام دهیم، می‌تواند کمک‌کننده باشد. ما اگر بخواهیم به توسعه پایدار دست یابیم کارهای زیادی برای انجام دادن داریم برای مثال در حوزه محیط زیست، ایران معاهده پاریس را پذیرفته و امضا کرده اما تاکنون هیچ کاری در این راستا انجام نشده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: حل مشکلات بین‌المللی و همچنین از میان برداشتن موانع داخلی که از آن به عنوان «تحریم داخلی» یاد می‌شود می‌توانند در راستای رشد اقتصادی در بلندمدت به ما کمک کند اما در کوتاه‌مدت کار زیادی نمی‌توان انجام داد.

وی با اشاره به اهمیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی تشریح کرد: رشد بدون جذب سرمایه‌گذاری خارجی تقریبا محال است، همه کشورهای دنیا به طور مشخص جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارند و سعی می‌کنند در این حوزه پیشرفت کنند اما متاسفانه این مقوله در ایران بسیار پسرفت‌ کرده است. بنابراین در راستای رشد اقتصادی پایدار سه فاکتور اصلی وجود دارد: بهبود روابط بین‌المللی،اصلاح ساختاری روندهای فعالیت‌های تجاری (شامل واردات، صادرات و تولید) و همچنین جذب سرمایه‌گذاری خارجی.

عباد در ادامه افزود:‌ در سالیان گذشته تعداد قوانین و بخشنامه‌‍ها به قدری زیاد بود که صبح یک قانون و شب یک قانون دیگر حاکم بود، گاهی این بخشنامه‌ها یکدیگر را نقض می‌کردند برای مثال بانک مرکزی قانونی تعیین می‌کرد که قانون وزارت صمت با آن متناقض بود. باید یک هماهنگی بین تیم اقتصادی وجود داشته باشد و این تیم یک رهبر خوب هم داشته باشد. مشاوران اقتصادی بسیار خوب باید در کنار این تیم باشد و یک هارمونی بین تیم‌های اقتصادی باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد:‌ سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نزیک به صفر رسیده است، ما نیاز به واردات تکنولوژی و فناوری داریم، تجهیزات نفت و گاز ما برای سال‌های بسیار گذشته است درحالی که با افت چاه‌های نفت ما نیاز داریم که از فناوری‌های نوین استفاده کنیم. بنابراین هم نیاز به سرمایه‌گذاری پولی و هم تجهیزاتی داریم.

عباد در ادامه افزود‌: خروج سرمایه از کشور که در حال رخ دادن است، وضعیت را بدتر می‌کند. کشورهای توسعه‌یافته کمک سرمایه گذاری خارجی را هم داشته‌اند اما ما نه تنها جذب سرمایه‌گذار خارجی نداریم بلکه خروج سرمایه هم داریم. ۷ میلیارد دلار سرمایه‌ای که برای خرید مسکن از کشور خارج و به ترکیه رفته است، رقم بسیار زیادی است. اگر ما می‌توانستیم سرمایه‌گذاران را مجاب کنیم که در کشور بمانند و در ایران سرمایه گذاری کنند قطعا در رشد اقتصادی کمک می‌کرد. البته باید قبل از جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید روی سرمایه‌گذاری داخلی کار کنیم؛ وقتی یک ایرانی اعتماد نمی‌کند و سرمایه خود را خارج می‌کند، مسلم است که یک خارجی هم این کار را نمی‌کند. تولیدکننده آنقدر در ایران اذیت می‌شود که عطای کار را به لقای آن می‌بخشد و بسیاری از آنها در حال خروج از کشور هستند.