کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه عربستان باید حسن‌نیت خود و اینکه حقیقتا خواهان یک رابطه پایدار و متعادل با ایران است را ثابت کند، گفت: دو کشور در دور پنجم مذاکرات، به توافقات مثبتی رسیده‌اند.

حسن هانی زاده

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه عربستان باید حسن‌نیت خود و اینکه حقیقتا خواهان یک رابطه پایدار و متعادل با ایران است را ثابت کند، گفت: دو کشور در دور پنجم مذاکرات، به توافقات مثبتی رسیده‌اند.

به گزارش  درآمد نیوز ، حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا، با اشاره به برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان به میانجیگری بغداد گفت: مذاکرات ایران و عربستان از اردیبهشت ماه سال گذشته یعنی یک سال پیش، در بغداد با نظارت دولت الکاظمی نخست وزیر عراق آغاز شد که تاکنون پنج دوره مذاکره حساس بین دو هیأت نمایندگی ایران و عربستان برگزار شده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: پرونده‌های مهمی در مذاکرات میان ایران و عربستان مطرح شده است؛ از جمله دخالت تخریبی عربستان در مسائل محور مقاومت، همسویی با رژیم صهیونیستی و مسائل مربوط به روابط دو جانبه مورد بحث قرار گرفت و به گفته مقامات برای بسیاری از مشکلات راه حل‌هایی پیدا شده است.

وی با بیان اینکه یکی از این مشکلات، مسئله جنگ عربستان علیه مردم یمن است، اظهار کرد: ایران تاکید کرده است که این جنگ نتیجه‌ای برای این کشور نخواهد داشت؛ لذا بهتر است عربستان با طیف‌های سیاسی یمن، از جمله انصارالله وارد مذاکره شود که این موضوع پیچیده‌ترین پرونده گفت‌وگو میان ایران و عربستان بود و پس از آن عربستان چندبار اعلام آتش‌بس کرد.

احتمال دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در کشور ثالث

هانی‌زاده با بیان اینکه در دور پنجم مذاکرات، همه مسائل مطرح شده مورد بحث قرار گرفت و به توافقات مثبتی رسید، افزود: خروجی دور پنجم مذاکرات مثبت بود؛ به همین دلیل قرار است که طی نشست‌های آینده یک بیانیه ۱۰ ماده‌ای برای حل اختلافات بین ایران و عربستان منتشر شود و پس از آن یک دیدار تاریخی بین وزرای خارجه ایران و عربستان در بغداد یا کشور ثالثی صورت بگیرد که در آینده‌ای نزدیک این اتفاق رخ خواهد داد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی با توجه به اینکه عربستان جایگاه مهمی در دو حوزه اسلامی و عربی دارد و جمهوری اسلامی ایران هم از قدرت تاثیرگذاری بالایی برخوردار است، به شدت نسبت به روند مذاکرات ایران و عربستان در بغداد حساسیت پیدا کرده است و حتی پیام‌هایی برای عربستان ارسال کرده که نباید رابطه خود با ایران را بهبود ببخشد.

رابطه ایران و عربستان به کاهش نفوذ رژیم صهیونیستی در خلیج فارس منجر می‌شود

وی با بیان اینکه بهبود رابطه ایران و عربستان به کاهش نفوذ رژیم صهیونیستی در خلیج فارس و منطقه منجر خواهد شد، گفت: این امر برای مقامات رژیم صهیونیستی که اهمیت بالایی به حضور در خلیج فارس می‌دهند، نگران‌کننده است.

هانی‌زاده با اشاره به تیرگی روابط میان عربستان و دولت بایدن اظهار کرد: سعودی‌ها با توجه به اختلاف نظرهایی که با تیم جو بایدن دارند، احساس می‌کنند باید با ایران وارد مذاکره شده و روابط دوستانه‌ای برقرار کنند؛ هرچند تجربه نشان داده است که همواره رفتار عربستان با ایران و محور مقاومت، رفتار تاکتیکی است و هرگاه دچار انزوای سیاسی شود، به سمت ایران متمایل می‌شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان با تأکید بر اینکه عربستان باید ثابت کند که خواهان یک رابطه پایدار و متعادل با ایران است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در گذشته همواره دست دوستی به سمت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دراز کرده و خواهان کاهش تنش‌ها و برقراری روابط به دور از دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای است لذا این عربستان است که باید حسن‌نیت خود را در مذاکره با ایران و رابطه پایدار نشان دهد.

منبع: ایرنا