اقتصاد اروپا پس از موج جدید Covid-۱۹ به رکود اقتصادی دوم سقوط کرد.

 به گزارش درآمد نیوز  به نقل از راشاتودی، بر اساس برآوردهای اولیه منتشر شده توسط یورواستات، هر دو اقتصاد اتحادیه اروپا و منطقه یورو طی بیش از یک سال با رکود اقتصادی دوم روبرو هستند و در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ به روند کاهشی خود ادامه دادند. روز جمعه اداره آمار اعلام کرد تولید ناخالص داخلی (تولید ناخالص داخلی) در ۱۹ کشور مشترک یورو در ژانویه تا مارس ۰.۶ درصد نسبت به سه ماهه قبلی کوچک شد، در حالی که اقتصاد بزرگ تر اتحادیه اروپا ۰.۴ درصد کاهش داشت. از سال گذشته، اقتصاد منطقه یورو ۱.۸ درصد کاهش یافت، در حالی که تولید در این ۲۷ کشور ۱.۷ درصد کاهش داشت.

اتحادیه اروپا و منطقه یورو در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۰ با موج جدید Covid-۱۹ دراین قاره روبرو شد. این بدان معناست که این منطقه در حال حاضر مجدداً دچار رکود شده و رشد منفی در دو دوره سه ماهه متوالی برای آن تعریف شده است. اروپا اکنون در رکود اقتصادی دوم قرار دارد، شرایطی که به دنبال بهبودی کوتاه مدت از یک رکود، رکود اقتصادی دیگری به وجود می آید. اولین رکود اقتصادی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد، هنگامی که بحران ویروس کرونا منجر به تعطیلی ها شد که اکثر مشاغل را متوقف کرد.

آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد این اتحادیه، جزو سه عضو اتحادیه اروپا بود که در ژانویه تا مارس با بیشترین کوچک شدگی روبرو بودند. آلمان پس از پرتغال و اسپانیا بالاترین میزان کاهش تولید ناخالص داخلی را در سال نشان می‌دهد که معادل ۳ درصد است. اقتصاد آلمان نیز در مقایسه با سه ماهه قبل ۱.۷ درصد سقوط کرد.

برخی از اقتصاددانان اظهار داشتند که اوضاع امسال بهتر می شود، زیرا واکسیناسیون به دولت‌ها کمک می‌کند تا محدودیت‌های ویروس کرونا را کاهش دهند و بهبود اقتصادی را تقویت کنند. یک متخصص گفت: سرعت به کنار، بهبود اقتصادی در مسیر درستی حرکت می کند به ویژه با افزایش سرعت واکسیناسیون. وی افزود ماه‌های تابستان برای بهبود اقتصادی جنوب اروپا به ویژه برای کشورهای متکی به جهانگردی بسیار مهم است.