رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: توسعه سرمایه‌گذاری در تمامی بخش‌ها از جمله صنعت کشتیرانی و اقتصاد دریا، علی‌رغم اینکه به افتخارآفرینی مضاعف منجر می‌شود،

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: توسعه سرمایه‌گذاری در تمامی بخش‌ها از جمله صنعت کشتیرانی و اقتصاد دریا، علی‌رغم اینکه به افتخارآفرینی مضاعف منجر می‌شود، یکی از اولویت‌های مهم دولت در سند تحول است.

به گزارش  درآمد نیوز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رکوردشکنی این گروه طی سال ۱۴۰۰ در حوزه‌های عملکردی و درآمدی، به پیام پُرمهر رهبر معظم انقلاب در زمان صادرات سوخت به ونزوئلا ذیل شدیدترین فشارهای تحریمی دشمن اشاره کرد و گفت: اگرچه صادرات محموله‌های سوخت به کشور ونزوئلا یک اقدام غرورآفرین از سوی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی به شمار می‌رود، اما در نظر دشمن، این کار معنای دیگری یافت و مفهوم شکسته شدن سد تحریم‌های نفتی را مورد تاکید قرار داد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همواره در اولویت اول تحریم‌های غیرقانونی دشمنان قرار داشته، افزود: بر این اساس باید تلاش کرد تا با توسعه سرمایه‌گذاری، زمینه را برای تقویت ناوگان ملی حمل‌ونقل دریایی فراهم نمود.

وی با تاکید بر اینکه علی‌رغم چنین ظرفیت‌های بی‌بدیلی در سرمایه گذاری، متاسفانه در جهت توسعه بخش دریایی کشور کوتاهی صورت گرفته است، تصریح کرد: یکی از اولویت‌های مهم دولت در تدوین “سند تحول دولت”، سرمایه گذاری مستقیم و یا هدایت سرمایه گذاری بخش خصوصی به سمت اقتصاد دریا است.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: برای مدیران صنعت کشتیرانی و بخش دریایی کشور به ویژه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این نوید را دارم که اگر با تداوم روش جهادی کنونی و همت مضاعف، حرکت کنند، دولت حمایتی جدی از این بخش‌ها به عمل خواهد آورد.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت مناسبی در صنعت کشتیرانی کشور برای توسعه هر چه بیشتر موجود است، گفت: صنعت کشتیرانی به علت پیشرو بودن می‌تواند به پیشران صنایع دیگر نیز بدل شود؛ بنابراین پیشنهاد دولت این است که دست اندرکاران این صنعت از ظرفیت گروه‌های دانش بنیان کشور بهره بیشتری بگیرند؛ ضمن اینکه دولت نیز تلاش خواهد کرد زمینۀ حضور شرکت‌های دانش بنیان را هر چه بیشتر به سمت بخش دریا فراهم نماید تا شاهد توسعه هر چه بیشتر این بخش با استفاده از توانمندی‌های داخلی باشیم.

بهادری جهرمی یکی از اولویت‌های دولت در توسعه تجارت و صادرات را رونق بخشیدن به کریدورهای حمل‌و نقلی در کشور دانست و افزود: دولت در این راستا برخی حمایت‌ها از جمله تخصیص یارانه را در نظر گرفته است.

وی با تأکید بر سرمایه گذاری هر چه بیشتر در بخش دریا و صنعت کشتیرانی کشور، تصریح کرد: صنعت کشتیرانی کشور ذیل تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی افتخار آفرینی کرده است بنابراین معتقدیم که سرمایه گذاری هر چه بیشتر در این حوزه به افتخار و غرورآفرینی بیشتر منجر خواهد شد.

نوسازی ناوگان، اولویت‌ گروه کشتیرانی ایران

در ادامۀ دیدار سخنگوی دولت و مدیران گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل این گروه در گزارشی که به سخنگوی دولت ارائه کرد؛ گفت: علی‌رغم همه مشکلات که با آن‌ها مواجه هستیم موفق شدیم که رکوردهای خوبی را در مجموعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ثبت برسانیم.

محمدرضا مدرس خیابانی با بیان اینکه طی سال جاری رکورد عملکردی و درآمدی چندین ساله گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جابجا شد، خاطر نشان کرد: کشورهای تحریم کننده گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف به دنبال ایجاد محدودیت‌ها بر سر راه فعالیت و توسعه این ناوگان هستند که خوشبختانه با همت پرسنل و مدیران خدوم این شرکت، تاکنون نتوانستند به نتیجه برسند.

وی افزود: با این حال مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به واسطه ماهیت بین‌المللی خود، به مسیر خدمات رسانی در عرصه‌های مختلف تجاری ادامه داده؛ هر چند در بخش مراودات مالی با موانعی روبه‌رو است که با شیوه‌های مختلف، در حال رفع آن‌ها است.

مدرس خیابانی ادامه داد: به جهت رونقی که امسال در عرصه تجارت دریایی رخ داد، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانسته بیشترین میزان فروش را طی سال‌های گذشته تجربه کند؛ ضمن اینکه در حوزه حمل و نقل کانتینری نیز، سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشته و توانستیم ۲۶ میلیون تن کالا را جابه‌جا کنیم که رکورد بی نظیری محسوب می‌شود و به معنای ۴۵ درصد رشد در جابه‌جایی کالا نسبت به سال ۹۹ است.

وی یکی از اولویت‌های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را نوسازی ناوگان دانست و گفت: امروز اگرچه با محدودیت‌هایی در حوزه خرید شناور مواجه هستیم؛ ولی تلاش کرده ایم تا تحریم‌ها و محدودیت‌ها را دور زده و به فعالیت خود به نحوی ادامه داده‌ایم که رکوردهای درخشانی به ثمر رسد.

مدرس خیابانی با بیان اینکه امروز شاهد هستیم برخی طرف‌های خارجی همچنان که منتظر نتیجه مذاکرات هستند، مشتاق به همکاری با گروه کشتیرانی هستند؛ تصریح کرد: البته گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران فراموش نمی‌کند که بسیاری از این شرکت‌ها به خصوص در حوزه ساخت کشتی، بعد از تحریم‌های سال ۲۰۱۸، اختصاص منابع مالی را که قرار بود به صورت فاینانس در اختیار ما بگذارند، به یکباره متوقف کرده و درخواست تسویه کامل مطالبات خود را نمودند؛ بنابراین هر شخصی که در این دوران علاقمند به همکاری با مجموعه کشتیرانی باشد باید به تعهدات خود عمل کند.

لینک منبع