تهران- درآمدنیوز- نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: مطابق آمارهای رسمی، از ابتدای امسال تا پایان مهرماه بیش از ۴۰ میلیون دلار پوشاک به خارج از کشور صادر شد.

«مجید نامی» امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: بخش دیگری از صادرات که حجم زیادی را نیز به خود اختصاص داده، به صورت غیررسمی انجام می‌شود.

وی، به حضور تجار و بازرگانانی از کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و آسیای میانه در کشور اشاره کرد که به صورت ریالی به خرید پوشاک پرداخته و به صورت قانونی یا غیرقانونی به کشورهای خود منتقل می‌کنند.

نامی اظهار داشت: این هم نوعی از صادرات است که منفعت آن به تولیدکننده داخلی نمی‌رسد.

وی خاطرنشان‌کرد: آمار هفت ماهه امسال در حالی به ثبت رسیده که در سال‌های گذشته به‌طور متوسط بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار صادرات پوشاک به خارج از کشور انجام می‌شد.

خروج برندهای خارجی

نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در ادامه، به خروج برندهای خارجی تولیدکننده پوشاک از کشور در دو سال گذشته، همچنین تصمیم دولت به جلوگیری از واردات پوشاک اشاره کرد که فرصت بسیار خوبی برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم کرد.

به گفته این مقام صنفی، بخش خصوصی باید با نهایت استفاده از فرصت یاد شده، به تقویت زیرساخت‌های تولید، ارتقای کیفیت و کمیت تولیدات و کار علمی بپردازد تا در صورتی که به هر دلیل دوباره درهای کشور به روی واردات باز شد، توان رقابت داشته باشد.

وی خاطرنشان‌کرد: اکنون همه تولیدکنندگان با تمام ظرفیت در حال تولید برای ایام پایانی سال و شب عید و امیدوار به بهبود شرایط هستند.

از دست رفتن درآمدها ناشی از کرونا

وی، تعطیلی‌های سال گذشته ناشی از شیوع کرونا را یادآور شد و تصریح کرد: این تعطیلی‌ها با توجه به فصلی و مُدی بودن پوشاک، زیان سنگینی به تولیدکنندگان وارد کرد، به طوری که به‌طور متوسط ۹۰ درصد درآمدهایشان را از دست دادند.

نامی خاطرنشان‌کرد:‌ با این حال، گام‌های خوبی برای فروش اینترنتی تولیدات در فروشگاه‌های آنلاین و دیجیتال برداشته شد و حتی پلتفرم‌های ایرانی به این منظور تهیه شده و با استقبال مردم نیز مواجه شده است.

وی گفت: در مجموع، اکنون شرایط تولید خوب است اما تولیدکنندگان همچنان با چالش‌ها و نگرانی‌هایی مواجه هستند که از جمله، تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات ناشی از تخصیص قطره‌چکانی ارز قابل اشاره است.

به گزارش ایرنا، کارشناسان صنعت پوشاک رشد ۳۰ درصدی صادرات این محصولات را تا پایان سال پیش‌بینی می‌کنند.