پایگاه اطلاعات نشانی های مکان محور (جی نف)، به عنوان یکی از زیرساخت های مهم برای تبادل داده های مکان محور در مدیریت واحد شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است. جی نف در واقع امکان بررسی و صحت‌سنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن را در کشور مقدور می‌سازد.

پایگاه اطلاعات نشانی های مکان محور (جی نف)، به عنوان یکی از زیرساخت های مهم برای تبادل داده های مکان محور در مدیریت واحد شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است. جی نف در واقع امکان بررسی و صحت‌سنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن را در کشور مقدور می‌سازد.

به گزارش درآمد نیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست، مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست در گفتگو با پایگاه خبری ایران آنلاین بیان کرد: «در ادبیات علمی، شهر هوشمند یک منطقه شهری است که از انواع مختلف سنسورها و روش‌های الکترونیکی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کند. این اطلاعات سپس برای مدیریت کارامد دارایی‌ها، منابع و خدمات شهری استفاده می‌شود. این فرایند، شامل جمع‌آوری اطلاعات از شهروندان، دستگاه‌ها و منابع شهری است که برای پایش و مدیریت تأسیسات شهری، شبکه‌های تأمین آب، مدیریت پسماند، کشف جُرم، سیستم‌های اطلاعاتی، مدارس، بیمارستان‌ها و دیگر خدمات اجتماعی،آنالیز و پردازش می‌شود.»

دولتی اظهار کرد: «پایگاه اطلاعات نشانی های مکان محور (جی نف)، به عنوان یکی از زیرساخت های مهم برای تبادل داده های مکان محور در مدیریت واحد شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است.»

جی نف، در واقع امکان بررسی و صحت‌سنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن را در کشور مقدور می‌سازد. همچنین به واسطه ایجاد و راه‌اندازی پایگاه ملی جی نف امکان تعیین موقعیت دقیق نشانی‌های فیزیکی حاصل می شود. هدف از ایجاد زیرساخت جی نف، در حقیقت امکان استفاده متولیان مدیریت واحد شهری به منظور ایجاد ارتباط به صورت مستقیم با جامعه و زیرساخت‌های شهری بوده که منجر به پاسخ‌های فوری به نیازهای شهر و شهروندان می شود.

وی با برشمردن مزایای جی نف افزود: «از جمله مزایای جی نف افزایش کارایی، افزایش دقت و داده های قابل اطمینان است که باعث افزایش هوشمندسازی و کاربردهای متناسب با شهر هوشمند می شود. این کاربردها مشتمل بر نیازهای عادی شهروندان از جمله برنامه ریزی های سفرهای درون شهری و … تا مباحث مرتبط با کسب و کار های خصوصی و دولتی شامل مکان یابی اماکن و … و همچنین نیاز های عمومی شامل مدیریت بحران، تجمیع قبوض و خدمات اورژانسی را در بر می گیرد.»

دولتی در پایان با بیان اینکه شرکت ملی پست به عنوان متولی پیاده سازی جی نف و یکی از زیرساخت های شهر هوشمند در ایران، هوشمند سازی را به صورت درون سازمانی آغاز کرده است گفت: «در بحث به هنگام سازی هوشمند پایگاه داده جی نف، استفاده پایگاه داده جی نف برای تسهیل دیسپچینگ و توزیع و همچنین طراحی سرویس های  مکان محور جدید بر مبنای پایگاه داده نشانی اقدام نموده است.»

سومین نمایشگاه شهر هوشمند ایران Smart City Expo ۲۰۲۲ با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران و حمایت وزارت کشور (مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار)، از تاریخ ۱۲ الی ۱۴ تیر ماه  سال ۱۴۰۱ در مصلی تهران برگزار خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه دائمی نمایشگاه به آدرس سایت www.smartcityxpo.com مراجعه و یا با شماره های۴۴و۲۲۸۹۳۲۴۲-۰۲۱ یا ۰۹۹۱۶۳۶۴۴۱۶ تماس حاصل فرمائید.