در روزهای اخیر چهارمین عرضه اولیه سال در بازار سرمایه انجام شد؛ عرضه اولیه‌ای که گامی مهم در راستای تحقق وعده مدیرعامل بانک ملی برای خروج این بانک از بنگاه‌داری است.

در روزهای اخیر چهارمین عرضه اولیه سال در بازار سرمایه انجام شد؛ عرضه اولیه‌ای که گامی مهم در راستای تحقق وعده مدیرعامل بانک ملی برای خروج این بانک از بنگاه‌داری است.

به گزارش خدرآمد نیوز ؛ هجدهم اردیبهشت ماه فرابورس با صدور اطلاعیه‌ای از چهارمین عرضه اولیه سال ۱۴۰۱ در بازار سهام خبر داد. بر اساس اطلاعیه فرابورس اعلام شد دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، ۱۲۰ میلیون سهم شرکت داروسازی دانا معادل ۵ درصد سهام این شرکت، با نماد معاملاتی «ددانا» در فرابورس ایران عرضه می‌شود. دامنه قیمتی این سهم بین ۲۳ هزار و ۸ ریال تا ۲۸ هزار و ۱۲۱ ریال برای هر سهم بوده و با سهمیه ۲۰۰ سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه می‌شود که با توجه به این عدد، پیش‌بینی شد حداکثر نقدینگی مورد نیاز حدودا ۵ میلیون و ۶۲۴ هزار و ۲۰۰ ریال معادل ۵۶۲ هزار و ۴۲۰ تومان خواهد بود.

جزئیات عرضه اولیه «ددانا» در بازار سرمایه

سرانجام در تاریخ مذکور بازار سرمایه شاهد چهارمین عرضه اولیه در سال ۱۴۰۱ در بازار سرمایه بود، این عرضه اولیه نماد ددانا بود که روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه طبق آگهی عرضه اولیه فرابورس، ۱۲۰ میلیون سهم معادل ۵ درصد عرضه شد که ساعت ثبت سفارش آن از ساعت ۹:۳۰ صبح آغاز شده بود و تا ساعت ۱۱:۳۰ ادامه داشت. در پایان عرضه اولیه ددانا میزان مشارکت یک میلیون و ۷۴۲ هزار و ۳۴۴ کد معاملاتی بود، که ۱ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۶۰۷ کد (نفر)، موفق به خرید این سهم شدند. گفتنی است در عرضه اولیه «آسیاتک» یک میلیون و ۵۸۰ هزار و ۱۳۲ نفر مشارکت داشتند که در عرضه اولیه ددانا حدود ۷۰ هزار نفر بیشتر مشارکت در خرید داشتند. باتوجه به مشارکت یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری احتمال می‌رود به هر نفر ۷۴ سهم در سقف قیمتی ۲۸ هزار و ۱۲۱ ریال تخصیص یافته باشد. ارزش این میزان سهام تخصیص داده شده برای هر متقاضی به ۲ میلیون و ۸۰ هزار و ۹۵۴ ریال معادل ۲۰۸ هزار و ۹۵ تومان‌ می‌رسد. این درحالی است که میزان نقدینگی طبق آگهی عرضه اولیه بورس ۵ میلیون و ۶۲۴ هزار و ۲۰۰ ریال اعلام شده بود.

بررسی ها نشان می دهد شرکت داروسازی دانا، بزرگترین تولید کننده مواد اولیه آنتی بیوتیک در منطقه و یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات نهایی آنتی بیوتیک های خوراکی و استریل و همچنین بزرگترین تولید کننده کپسول‌های نرم در کشور است. این شرکت در دامنه کوه سهند در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار با زیربنای ۷۰ هزار متر مربع احداث شده که این مقدار زیر بنا با توجه به طرح‌های توسعه‌ای از قبیل خطوط تولید سرم‌های تزریقی، پوکه کپسول، ویال‌های مایع، قطره‌های چشمی و … نیز طی سال‌های اخیر در حال افزایش است. این شرکت در سال ۱۳۷۷ رسماً افتتاح و به جمع شرکت‌های داروئی کشور پیوسته است. در بخش تولید دارو، این شرکت با داشتن ۲۶ خط تولید پیشرفته، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان دارو در اشکال ویال تزریقی، سافت ژل، قرص و کپسول (آنتی بیوتیکی و غیر آنتی بیوتیکی)، سوسپانسیون خوراکی، قطره استریل، آب سترون قایل تزریق و شیشه ویال در کشور است و با توجه به کیفیت بالای این داروها، سهم ویژه‌ای از بازار دارویی را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر باید یادآور شد که سرمایه شرکت با ۸۲۲ نفر نیروی انسانی در بدو تاسیس ۱۳۰ میلیون تومان بوده و طی مرحله افزایش سرمایه به ۲۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

رونق تولید با جذب نقدینگی در عرضه اولیه

مسعود اسلامی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایبِنا با اشاره به اینکه خروج از بنگاه‌داری بانک‌ها از جمله برنامه‌های مثبت دولت سیزدهم است، اظهار داشت: عرضه اولیه یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملی به عنوان اولین گام در جهت خروج بنگاه‌ها از زیرسایه نگاه دولتی، می‌تواند اقدام موثر و مفیدی برای اقتصاد کشورمان باشد.

اسلامی افزود: در این میان با جذب نقدینگی در زمان عرضه اولیه، می‌توان با نگاه جدید مدیریتی در این شرکت تازه بورسی شده، به رونق تولید و رشد اقتصادی کمک شایانی کرد. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تاکید کرد: لازمه موفقیت‌آمیز بودن این روند، استمرار عرضه سهام این شرکت‌ها در اقتصاد کشورمان است. به بیان دیگر بایستی در ادامه نیز شاهد عرضه سهام بنگاه‌های دولتی در مجموعه بانک‌ها باشیم. اگر این رویه ادامه‌دار باشد، مطمئنا رونق تولید و شفافیت اقتصادی محقق خواهد شد.
واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملی ایران

حسام الدین جعفری ندوشن مدیرعامل کارگزاری بانک ملی ایران با بیان این‌که واگذاری سهام «ددانا» نخستین مرحله از واگذاری سهام شرکت‌های در اختیار بانک ملی ایران در دوره مدیریت جدید این بانک است، افزود: شفادارو به عنوان نهاد بالادستی داروسازی دانا، ۱۶ درصد و داروسازی دانا حدود ۳ درصد بازار داروی کشور را در اختیار دارند و با سوددهی بالا در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به این که داروسازی دانا در سال مالی اخیر بیش از یک هزار میلیارد تومان سود شناسایی کرده است، این شرکت را یکی از سودده‌ترین و مهم‌ترین دارایی‌های بانک ملی ایران خواند و ابراز امیدواری کرد با عرضه عمومی سهام آن در بورس، منابع حاصل از آن به منظور توسعه فعالیت‌های دارویی کشور سرمایه‌گذاری شود.

دوره جدید؛ هنر بانک ملی باید خلق بنگاه است نه مدیریت بنگاه

بنگاه‌داری وظیفه بانک‌ها نیست؛ این عبارتی که بود که محمدرضا فرزین مدیرعامل بانک ملی در همان روزهای نخست سکانداری این بانک دولتی بیان داشت. فرزین سال گذشته در گفتگو با خبرنگار ایبنا در این باره اظهار داشت: “من بارها تاکید کرده‌ام که ما می‌خواهیم بانکداری کنیم نه بنگاهداری؛ و برای تحقق این امر قاعدتا باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشیم تا بنگاه‌ها را بفروشیم که البته این موضوع بستگی به شرایط بازار سرمایه هم دارد. شعار من در بانک ملی این است که هنر بانک ملی باید خلق بنگاه باشد نه مدیریت بنگاه. در واقع ما به دنبال خلق بنگاه هستیم که در این باره برنامه مشخص دوساله‌ای هم دارم که خلق بنگاه‌های جدید براساس مزیت‌ها و مطالعات آمایش سرزمین در استان‌های کشور را در دستور کار قرار دهیم. ما مدیریت بنگاه ها را نمی‌خواهیم و اگر هم چنین مواردی وجود دارد به اضطرار است که قطعا در اولین فرصت به بخش خصوصی واگذار خواهیم کرد تا توسط آنها مدیریت شود.”

حال با نخستین مرحله از واگذاری سهام شرکت‌های در اختیار بانک ملی ایران در دوره مدیریت محمدرضا فرزین، گام بلندی در جهت خروج بانک ملی از بنگاه‌داری برداشته شده است. این در حالی است که فرزین در سال جاری در گفتگویی با بیان اینکه لیست تمام شرکت‌های قابل فروش بانک ملی را اعلام کرده‌ایم و برنامه‌ریزی برای مذاکرات فروش آنها در سال جاری انجام شده است، گفت: “هر شرکتی که بانک ملی دارد قابلیت فروش دارد؛ چه سودآور باشد و چه سودآور نباشد، زیرا ما نمی‌خواهیم بنگاه‌داری کنیم، بلکه می‌خواهیم به نظام تامین مالی کشور و خلق بنگاه‌های جدید کمک کنیم. وی تاکید داشت: این قول را می‌دهم که در سال جاری چندین شرکت بزرگ بانک ملی، حتما به فروش خواهد رسید.”