سعید غلامی باغی عضو هیات مدیره و معاون فروش اموال منقول سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در راستای انتشار فراخوان عمومی و دعوت از تمام کارگزاران بورس کالا جهت همکاری، از ایجاد تحول در نحوه فروش اموال تحت اختیار این سازمان با بهره‌گیری از بستر بورس کالا خبر داد و به ارایه توضیحات جامعی در این باره پرداخت.

سعید غلامی باغی عضو هیات مدیره و معاون فروش اموال منقول سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در راستای انتشار فراخوان عمومی و دعوت از تمام کارگزاران بورس کالا جهت همکاری، از ایجاد تحول در نحوه فروش اموال تحت اختیار این سازمان با بهره‌گیری از بستر بورس کالا خبر داد و به ارایه توضیحات جامعی در این باره پرداخت.

کاهش ریسک خریدار و فروشنده در بورس کالا

به گزارش درآمد نیوز  به نقل از «کالاخبر»، غلامی در این باره اظهار کرد: نحوه فروش اموال تحت اختیار سازمان هم اکنون از طریق مزایده‌های الکترونیکی و حضوری است که پس از دستور وزیر ‌امور اقتصادی و دارایی و در راستای اجرای برنامه های تحولی مدیرعامل سازمان و همزمان با صدور فرمان ۹ ماده‌ای رئیس‌جمهور در خصوص مبارزه با قاچاق و تعیین تکلیف کالاهای موجود در انبارهای این سازمان، برنامه ریزی لازم برای فروش بخشی از کالاهای تملیکی از طریق بورس کالا در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

عضو هیات مدیره و معاون فروش اموال منقول سازمان اموال تملیکی با اشاره به تکالیف قانونی که در راستای شفاف‌سازی معاملات، ایجاد فضای رقابتی، پرهیز از انحصار و استفاده از روش‌های نوین مالی به دستگاه‌های دولتی تکلیف شده است ادامه داد: بهره‌گیری از بورس کالا یکی از تدابیر وزیر اقتصاد است که طی تشکیل جلسات هفتگی مستمر وی در کارگروه تامین مالی دولت اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: در پی افزایش هم‌افزایی دستگاه‌های مرتبط، طی این جلسات و همفکری‌های انجام شده، سازمان اموال تملیکی و سازمان بورس اوراق بهادار و شرکت بورس کالای ایران به این تصمیم رسیدند که بورس کالا می‌تواند یکی از بسترهای مناسب فروش کالاهای در اختیار سازمان اموال تملیکی باشد که تمام ویژگی‌های لازم از جمله شفافیت مبادلات، نظارت نهاد حرفه‌ای بر قیمت‌گذاری و فرآیند تحویل کالا در آن گنجانده شده است.

غلامی معتقد است فروش اموال در بستر بورس کالا، ریسک خریدار و فروشنده را کاهش می‌دهد و مزایای عرضه کالا در بورس نسبت‌ به روش‌های دیگر فروش کالا بیشتر است.

وی در خصوص دیگر دلایل انتخاب بورس کالا جهت فروش اموال عنوان کرد: بورس کالا دارای سابقه و تجربیات ارزشمندی است و هم‌اکنون روزانه شاهد خرید و فروش بخش عمده‌ای از کالاها توسط فعالان اقتصادی در این محیط هستیم.

نحوه فرآیند فروش کالاهای تملیکی در بورس کالا

عضو هیات مدیره سازمان اموال تملیکی افزود: اوایل شروع به کار بورس کالا، محدودیت‌هایی وجود داشت به این شکل که در تالارهای اصلی تنها کالاهایی که دارای استانداردهای خاصی بودند قابل عرضه بودند، اما امروز شاهد این هستیم که با ایجاد تالارهای فرعی این فضا بسیار گسترش پیدا کرده و کالاهایی که حتی از استانداردهای اجباری برخوردار نیستند اما متقاضیانی دارند نیز در تالارهای فرعی مورد عرضه قرار می‌گیرند.

معاون سازمان اموال تملیکی در خصوص فرآیند فروش کالا از طریق بورس کالا گفت: پس‌ از پذیرش کالا و تنظیم امید نامه و طی کردن مراحل فنی و تخصصی که در بورس کالا وجود دارد، خریداران می‌توانند به انبارهای سازمان اموال تملیکی در سراسر کشور مراجعه کنند و وضعیت کمی و کیفی کالاها را ملاحظه کنند و بر این اساس بالاترین قیمت پیشنهادی خود را در فضای تالار فرعی بورس کالا مطرح کنند و در صورت ارایه بالاترین قیمت بین متقاضیان، کالا به آن ها واگذار می شود.

کدام کارگزاری بورس کالا در فروش اموال تملیکی نقش دارد؟

غلامی با اشاره به نحوه انتخاب کارگزار در راستای اجرایی شدن این موضوع تصریح کرد: اولین گام ورود دستگاه‌های دولتی به عرصه بسترهای نوین مالی همانند بورس کالا، انتخاب کارگزار است که خوشبختانه سازمان اموال تملیکی در این زمینه نیز رویکرد رقابتی دارد؛ به این معنا که تنها یک کارگزار خاص مدنظر این سازمان نیست و سیاست ما این است که همین ابتدای کار با دو یا سه کارگزار، فرایند فروش در بستر بورس کالا را شروع کنیم.

وی عنوان کرد: به منظور انتخاب کارگزار، فراخوان عمومی در سایت سازمان اموال تملیکی درج‌شده و از تمام کارگزاران بورس کالا درخواست شده درصورت تمایل به همکاری، آمادگی خود را اعلام کنند تا سازمان بتواند طبق پارامترهای تعیین شده از سوی هیات‌های تخصصی، بررسی‌های لازم را به عمل آورد.

معاون فروش اموال منقول سازمان اموال تملیکی از جمله پارامترهای تعیین شده جهت انتخاب کارگزار بورس کالا را میزان سابقه، تعداد شعب در سراسر کشور، امتیاز بندی و استانداردها و رتبه‌بندی‌هایی که کارگزاران به‌صورت تخصصی کسب کرده‌اند عنوان کرد.

اولین کالاهایی که در بورس کالا به فروش می‌رسند

غلامی درخصوص اولین کالاهایی که احتمال عرضه شدن در بورس کالا را دارند، اظهار کرد: در ابتدای ورود به صحنه عرضه کالا در بورس کالا تلاش می‌شود کالاهایی ازجمله ورق‌های فلزی، کالاهای شیمیایی، مواد پتروشیمی و عموما کالاهای اساسی که نماد بورسی دارند و با اختلافات و مشکلات کمتری مواجه هستند در پارت های اول عرضه شوند و به تدریج دامنه و تنوع کالاهای عرضه شده در بورس گسترش خواهد یافت.