رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری از بازگشت ایرانیان سرگردان در فرودگاه مسکو به کشور خبر داد.

به گزارش درآمد نیوز، پنج شنبه هفته گذشته ۳۷ ایرانی که به بهانه تماشای بازی‌های یورو ۲۰۲۱ اقدام به اخذ ویزا و سفر به مسکو کرده بودند، به دلیل تناقض گویی درباره علت سفر در فرودگاه مسکو با ممانعت نیروهای پلیس این فرودگاه برای ورود به خاک روسیه مواجه شدند؛ از آنجا که پروازهای تهران- مسکو بسیار کم است، این مسافران پس از ۳ روز سرگردانی در فرودگاه شرمیتووای مسکو، صبح دیروز به کشور بازگشتند.

این مسافران با پرواز روسی ایرفلوت به مسکو رفته بودند که خروج آنها از فرودگاه، همزمان شده بود با پرواز ایرلاین ایرانی که ۱۷۰ مسافر را به شرمیتووا حمل کرده بود؛ پلیس روسیه مانع ورود همه بیش از ۲۰۰ ایرانی حاضر در این فرودگاه شد؛ هر چند که با پادرمیانی سفارت ایران در مسکو، مسافران پرواز ایرلاین ایرانی (همه ۱۷۰ نفر) اجازه ورود به خاک روسیه را یافتند اما ایرانی‌هایی که با پرواز روسی رفته بودند، همچنان سرگردان باقی ماندند.

این در حالی است که از روز دوشنبه ۱۷ خرداد ماه امسال همزمان با سفر علی اصغر مونسان وزیر گردشگری به مسکو و امضای موافقت نامه لغو روادید گروهی میان ایران و روسیه، صدور روادید میان دو کشور لغو شده است.

بر اساس این موافقت نامه، اتباع دو کشور می‌توانند در قالب گروه‌های ۵ تا ۵۰ نفره و از طریق آژانس‌های گردشگری، بدون نیاز به روادید به خاک یکدیگر سفر کنند؛ تاریخ اعتبار این موافقت نامه تا انتهای ۲۰۲۳ است.

در همین خصوص حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات گردشگری در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ایرانیانی که در فرودگاه مسکو سرگردان مانده بودند، صبح دیروز به کشور بازگشتند.

وی درباره لغو روادید گروهی به روسیه افزود: لغو ویزای روسیه هنوز اجرایی نشده و صرفاً تفاهم نامه آن امضا شده است؛ راه ندادن این افراد غیر قانونی بود چون ویزای آنها معتبر و قانونی بوده است.

رفیعی گفت: هر مدارکی که ایرانی‌ها همراه داشته اند، کاملاً قانونی بوده و راه ندادن مسافران ایرانی از سوی پلیس روسیه، تخلف بوده است؛ متأسفانه در روسیه این قانون هست که اگر هر فردی ویزا هم داشته باشد، پلیس گذرنامه، ملزم به راه دادن مسافران باشد؛ البته این مشکل در بسیاری از کشورها هم وجود دارد. پلیس به هر دلیلی می‌تواند اتباع خارجی را راه ندهد.

وی خاطرنشان کرد: آژانسی که ایرانیان را به روسیه برده، تخلف نکرده است آنکه تخلف کرده، سفارت ما در روسیه کرده که اعلام کرد این ایرانیان ویزا نداشته اند؛ در حالی که همه این ۳۷ نفر روادید داشته اند.

در عین حال یک مقام اگاه به خبرنگار مهر گفت: این گروه از مسافران ایرانی که از ورودشان به خاک روسیه جلوگیری شد، برای سهولت در اخذ ویزا، علت سفر خود را تماشای بازی‌های یورو ۲۰۲۱ اعلام کرده بودند در حالی که علت سفرشان، موارد دیگری مثل تفریح، سرزدن به اقوام و… بوده است. این مسافران پس از ورود به فرودگاه مسکو، وقتی علت سفرشان را پرسیده بودند، تصور کرده بودند چون به مقصد رسیده اند، مشکلی پیش نخواهد آمد و علت واقعی سفر خود را اعلام کرده بودند. و پلیس فرودگاه مسکو بدلیل همین تناقض گویی از ورود آنها به خاک روسیه جلوگیری کرده بود.