تولید، پشتیبانی و مانع زدایی در واقع ارکان اصلی و راهگشای رشد و توسعه واحد های صنعتی خواهد بود که تبلور حمایت همه جانبه کلیه عوامل مؤثر بر تولید در جهت راهبرد تسهیل و رفع موانع کسب و کار در فرمایشات مقام معظم رهبری نمایان و مسیر را روشن کرده است.

درآمد نیوز -استان کهگیلویه و بویراحمد دارای صنایعی همچون صنایع غذایی و آشامیدنی، منسوجات، دباغی و عمل آوری چرم، صنایع سلولزی، محصولات کانی غیر فلزی، صنایع شیمیایی، صنایع فلزی و برق و الکترونیک است و از لحاظ صنایع معدنی نیز دارای ذخایر مناسبی از موادی همچون سنگ آهک، ذخایر نمک، دولومیت، بوکسیت، فسفات، سلستین میباشد با این حال پتانسیل مطلوبی برای گسترش صنایع با تکنولوژی بالاتر و به اصطلاح(های تک) در این استان وجود دارد که با سرمایه گذاری مناسب و حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی می توان به ارزش افزوده مناسبی دست یافت و با شناسایی مزیت های اقتصادی نسبت به توسعه بخش صنعت و معدن در این منطقه اقدام نمود در همین خصوص روابط عمومی بانک صنعت و معدن با نعمان نیک اقبال مدیر بانک صنعت و معدن استان کهگیلویه و بویراحمد و رئیس شعبه یاسوج به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه می آید:

۱- در راستای تحقق شعار سال”تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها” چه برنامه هایی دارید؟

تولید، پشتیبانی و مانع زدایی در واقع ارکان اصلی و راهگشای رشد و توسعه واحد های صنعتی خواهد بود که تبلور حمایت همه جانبه کلیه عوامل مؤثر بر تولید در جهت راهبرد تسهیل و رفع موانع کسب و کار در فرمایشات مقام معظم رهبری نمایان و مسیر را روشن کرده است.

همکاران در استان با تمرکز بر اهداف تعیین شده در استراتژی حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال ضمن تسهیل و تسریع مراودات بانکی وکاهش هزینه های مراجعه حضوری با مذاکرات مداوم و بررسی مشکلات واحدها در تأمین نیازهای مالی، اعتباری و کاهش زمان ارایه خدمات بانکی مصمم بوده و به طور مکرر در حال انجام وظیفه می باشند.

خوشبختانه ذهنیت و دیدگاه عموم همکاران بانک صنعت و معدن در راستای همراهی، همفکری و مشاوره در جهت رفع مشکلات پیش روی تولید در استان نهادینه شده و انشاالله نتیجه و بازخورد مناسبی در ادامه و نتیجه کار با ایجاد استقلال اقتصادی حاصل گردد.

۲- مهمترین سیاست ها و استراتژیهای این سرپرستی در سال ۱۴۰۰ چیست؟

سیاست و استراتژی مورد توجه متناسب با دنیای رقابتی و تنوع محصولات و همچنین با امعان نظر به رسالت تخصصی و توسعه ای بانک صنعت و معدن و هماهنگ و همگام با سیاست های ابلاغی مدیریت ارشد بانک می باشد ( حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال و…) لذا در جهت هم افزایی و دگرگونی در دیدگاه سنتی و تمرکز بر نفوذ در بازار ضمن حفظ مشتریان موجود برای رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی مشکل دار، در چارجوب قانون اقدام به عمل خواهد آمد .

ضمناً با عنایت به سیاست حاکمیتی شرکتی و بانکداری دیجیتال با انجام مذاکرات متعدد با واحدهای برتر استان، اراده مصممی در جهت ترغیب به افزایش مراودات مالی با بانک صنعت و معدن، عارضه یابی در جهت شناسایی مشکلات و محدودیت های پیشرو و همچنین ارایه خدمات منطبق با نیازهای واقعی واحدهای تولید مد نظر قرار دارد.

۳- مهمترین اقدامات انجام شده در سال ۹۹ چه بوده است و به چه میزان درتحقق برنامه های سال گذشته موفق بوده اید، دلایل موفقیتتان چه بوده است ؟

بی شک اجرای اهداف تعیین شده و سیاست های ابلاغی مدیریت ارشد بانک مطابق با چشم اندازی که مزین به پیام نوروزی مقام معظم رهبری در نامگذاری سال بوده تکلیف بانک مبنی بر رونق تولید و حمایت واقعی و عملی را مشخص کرده است.

بانک صنعت و معدن در استان غنی و چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد علیرغم عدم وجود طرح های صنعتی و معدنی بزرگ با حمایت و پشتیبانی از ظرفیت موجود، حداکثر تلاش خود جهت تأمین مالی واحدهای تولیدی فعال و همچنین تلاش در جهت رفع موانع و افزایش راندمان واحدهای مشکل دار را به کار بسته که ضمن حمایت از سرمایه گذاری جدید و توسعه طرح ها با تأمین سرمایه در گردش متناسب با ظرفیت واحدهای ثولیدی سعی بر افزایش تولید و تثبیت اشتغال واحدهای موجود داشته باشد.

۴-با توجه به مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا چه اقدامات و راهکارهایی برای حمایت از تولیدکنندگان استان خود دارید؟

تحریم و مشکلات و محدودیت های ایجاد شده توسط کشورهای متخاصم، موضوع جدیدی برای کشور توانمند ایران نبوده و طی سالیان متمادی گریبانگیر واحد های تولیدی و اقتصادی و بانک ها بوده است؛ آنچه مهم است نحوه برخورد با این تهدیدات و برنامه ریزی در جهت تبدیل به فرصت کردن و استفاده حداکثری از توان داخلی در جهت بی اثر نمودن این تحریم ها می باشد.

خارج شدن برندها و شرکت های تولیدی مثل ال جی و سامسونگ که سهم قابل توجه ای از بازار داخلی را در اختیار داشته اند باعث ایجاد فرصت مناسبی برای واحد های تولید داخلی شده اند به عنوان مثال بانک صنعت و معدن در استان با حمایت از واحد تولیدی نیما تهویه باعث افزایش تولید و جایگزینی محصولات در نبود شرکت های فوق شده است .

با شیوع ویروس کرونا نیز لزوم حمایت از واحدهای مرتبط همچون شرکت لابراتوارهای داروهای گیاهی طبیعت زنده ( سینره ) جهت توسعه و افزایش تولید مرتبط با نیاز جامعه و تأمین سرمایه در گردش واحدهای مشابه و تأمین مالی واحد جدید فراوران طبیعت کیان که تولید کننده محصولات بهداشتی و دارویی از گیاهان دارویی است نیز به طور مستمر در حال انجام است.

۵-پس از تدوین سیاستهای اعتباری و راهبردی بانک در سال۱۴۰۰، برای اجرای مؤثر سیاست ها و به منظور ایجاد هم افزایی و چابک سازی سازمان، چه اقداماتی را مؤثر می دانید؟

با شروع سال ۱۴۰۰ لزوم حمایت و پشتیبانی از تولید به عنوان وظیفه خطیر بانک صنعت و معدن مورد توجه قرار دارد اجرای کامل و مؤثر سیاستهای ابلاغی لزوم تأمین منابع و پیشتاز بودن در جذب منابع واحد های بزرگ و دارای سهم عمده در بازار و چابک سازی و تسریع در انجام خدمات بانکی و استفاده کارامد از توان کارشناسی همکاران توانمند مجموعه بانک صنعت و معدن می تواند در کارایی و بهره وری بیشتر سازمان مؤثر باشد.

ضمنا در جهت نیل به اهداف تعیین شده در سیاستهای ابلاغی لزوم هم سویی مقررات و دستور العمل ها و امکان انعطاف متناسب با شعار سال و سیاستهای ابلاغی خصوصاً سرفصل هایی که متناقض با تسریع و تسهیل بوده و باعث ایجاد موانعی است که منشأ تأخیر در امور و عدم هم افزایی و چابک سازی سازمان می گردد، ضروری به نظر می رسند.

۶- برای اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال چه اقداماتی در سرپرستی تحت مدیریت شما صورت گرفته است؟

خوشبختانه مدیریت ارشد بانک با درک اهمیت افزایش سهم بانک صنعت و معدن در اقتصاد کشور و پوشش مؤثر و کار آمد تأمین مالی واحدهای تولیدی با تعیین و ابلاغ سیاستهای مرتبط با موضوع حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال سعی در ایجاد راهبردی مناسب در راستای پیشرو بودن و افزایش کارایی شعب دارد.

مجموعه همکاران با همفکری و مذاکرات متعدد و شناسایی صنایع برتر استان در جهت همکاری دو سویه و افزایش و تمرکز مراودات مالی در بانک صنعت و معدن و تسریع خدمات بانکی و تأمین مالی مناسب اقدام و به صورت ماهانه گزارشات و بازخوردها را بررسی و به روز می نمایند.

شایان ذکر است جذب و تأمین مالی این واحدها نیاز به وجود منابع ویژه علاوه بر منابع محدود در دسترس در استانها دارد و انشالله با تعامل مناسبی که بین شعب استان و ستاد بانک وجود دارد چشم انداز روشنی جهت منتفع شدن واحدهای تولیدی از بحث حاکمیتی شرکتی و بانکداری دیجیتال ترسیم گردد. ضمناً به نظر می رسد تهیه دستورالعمل و رعایت مقررات، حمایت مالی و لزوم اعطای امتیازات خاص در بدو دعوت از واحد های مورد نظر و در قالب منابع ویژه از ضروریات ترغیب واحد های مورد نظر در استانها می باشد تا انشااله اهداف برنامه ریزی شده در اسرع وقت محقق گردد.

۷- از چه روشهایی برای جذب منابع بیشتر در استان استفاده می کنید؟

تأمین منابع مطابق رسالت بانک صنعت و معدن به عنوان تنها بانک تخصصی حوزه صنعت و معدن کشور و با توجه به سیاست ها و اساسنامه، تعریف شده و عدم ورود به حوزه بازرگانی و خدماتی محدودیت هایی در حوزه عمل و فعالیت نسبت به سایر رقبا و بانک ها ایجاد نموده است؛ با این حال این مدیریت با تعامل مناسب و جذب مشتریان و تولید کنندگان و ایجاد حس اعتماد متقابل و تأکید بر تمرکز گردش مالی سعی در جذب منابع ارزان قیمت جهت حمایت از صنایع استان دارد.

همچنین استفاده از ظرفیت های منابع صندوق توسعه ملی، کمک های فنی اعتباری و ظرفیت های وزارت صمت و سازمانهای اعتبار دهنده ذیربط از راهکارهای تأمین منابع می باشد.

۸- طی یکسال گذشته به چند طرح صنعتی و به چه میزان تسهیلات پرداخت کرده اید؟

علیرغم محدودیت ها ناشی از تحریم و مشکلات شیوع ویروس کرونا با تلاش همکاران فهیم و با درک لزوم حمایت از واحد های تولید به تعداد ۳۳ طرح صنعتی تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه درگردش پرداخت گردیده است. همچنین با توجه به شرایط استان و تکلیف تعیین شده توسط بانک مرکزی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج نیز مطابق ضوابط ابلاغی پرداخت شده است.

۹- در این مدت چند طرح صنعتی با تسهیلات بانک در استان به بهره برداری رسیده و به چه میزان اشتغال ایجاد کرده است؟

طی سال گذشته سیاست بانک حمایت از واحد های موجود و تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز در جهت افزایش تولید و تثبیت اشتغال بوده است ولی با این وجود سه طرح صنعتی جدید شامل شرکت دنیا سوران الکترونیک تولید کننده انواع ریموتهای صنعتی، شرکت بویرخرمای پارس که در زمینه بسته بندی خرما وتولید خمیر فعالیت دارد و شرکت فراوران طبیعت کیان تولید کننده انواع محصولات دارویی و آرایشی وبهداشتی بر پایه مواد اولیه گیاهی اقدام شده که موجب اشتغال مستقیم ۶۲ نفر شده است. لازم به ذکر است که تمام فازهای تولید شرکت فراوران طبیعت کیان به بهره برداری نرسیده اند و با راه اندازی کل طرح برای بیش از ۲۰ نفر اشتغال جدید ایجاد خواهد شد.

۱۰- چه تعداد واحد صنعتی با تسهیلات بانک در استان در حال اجرا است، چه مقدار پیشرفت داشته است و با بهره برداری از آنها چه مقدار شغل ایجاد شده است؟

در حال حاضر سه طرح صنعتی با پیشرفت بالای ۶۰ درصد در استان در حال اجرا می باشد که انشاالله با به بهره برداری رسیدن طرح های فوق حداقل برای ۶۹ نفر ایجاد اشتغال می گردد. طرح های فوق در بخش بسته بندی مواد غذایی، تولید لوازم خانگی و انرژی می باشد.

۱۱-وضعیت استان از نظر توسعه صنعتی چگونه است و شما چه پتانسیل هایی را برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان می شناسید؟

استان کهگیلویه و بویر احمد بیشتر به عنوان یک استان چهار فصل با اقلیمی زیبا دارای دو ناحیه گرمسیر و سردسیر با بافت کشاورزی و دامپروری و ظرفیت های گردشگری و آبهای روان مورد توجه قرار دارد.

کوهستانی بودن استان و پوشش جنگلی گیاهی متراکم ضمن ایجاد سرزمینی زیبا و رویایی لزوم انعطاف در بررسی اجرای طرح های متناسب با شرایط حفاظت محیط زیست، صنایع تبدیلی و ورود به صنعت توریسم و گردشگری را به عنوان یک مزیت قابل استفاده متناسب با ظرفیت آمایش سرزمین استان دو چندان می کند.

این استان دارای صنایع نوظهور و اکثراً خرد و زود بازده می باشد. بدیهی است عدم وجود صنایع مادر باعث افزایش بهای تمام شده تولید به علت افزایش هزینه های حمل و نقل گردیده از این رو بانک صنت و معدن هماره تلاش نموده با حمایت از سرمایه گذاری جهت ایجاد و توسعه طرح های دارای مزیت مرتبط، نسبت به تکمیل زنجیره تولید واحدهای تولیدی اقدام نماید.

به عنوان مثال با توجه به مزیت خوب وجود چشمه ها و آبهای روان و رشد گیاهان دارویی این بانک با ایجاد و حمایت از طرح های تولید آب معدنی ( از صفر تا صد )، طرح های دارویی و بهداشتی نظیر فرآوری طبیعت کیان، سینره و زردبند خصوصاً در مقطع زمانی حساس شیوع ویروس کرونا تلاش نموده نقش فعالی در اقتصاد استان داشته باشد.

۱۲-برای وصول مطالبات چه برنامه و راهکاری دارید؟

خوشبختانه با تلاش همکاران بانک صنعت معدن در استان و با همفکری و تعامل سازنده و برنامه ریزی گروهی و استفاده از پیشنهادات تمامی پرسنل و با ایجاد هم افزایی حاصل از اعتماد و اختیاری که مدیریت ارشد بانک در تفویض اختیار به شعب استانها محول نموده علیرغم مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا در سال های اخیر پرونده های مطالباتی این شعبه در بخش مشکوک الوصول کاهش چشمگیری داشته است، به عنوان مثال ریسک مطالباتی این شعبه که در پایان سال ۱۳۹۷ حدود ۳۳ درصد بوده ، در سال ۱۳۹۸به ۲۵ درصد و در سال ۱۳۹۹ به ۲۰ درصد و در نهایت تا پایان مهرماه ۱۴۰۰ به ۱۳ درصد رسیده است. ادامه این روند با همراهی سازنده مدیریت ارشد بانک و همچنین همه همکاران در استان و با ایجاد راهبرد و تعامل سازنده و مشاوره و همکاری در راه اندازی مجدد طرح های راکد، بازدید مستمر و جلسات متعدد، استفاده از ظرفیت های ستاد تسهیل و قانون بودجه و جلوگیری از انباشت دیون طرح های جدید با دیدگاه پیشگیری موجب کسب نتایج رضایت بخش در وصول مطالبات گردیده است. پیش بینی می گردد با تلاش همکاران در ادامه روند کاهش ریسک اعتباری و وصول مطالبات، بانک در وضعیت مناسب تری قرار گیرد .

۱۳- چه برنامه هایی برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتریان دارید؟برای افزایش کارمزدها چه راهکارهایی دارید؟

ارباب رجوع در بانک صنعت و معدن شامل صنعتگران، معدن کاران می باشد که در کنار سایر مشتریان به عنوان ذینفعان اصلی دلیل معنایی ظهور بانک می باشند. افزایش کیفیت و کمیت خدمات مطلوب قابل ارایه و بالتبع افزایش درآمد کارمزدی همواره به عنوان راهکار اساسی مورد تأکید و هدف گذاری قرار دارد .

مدیریت بانک صنعت و معدن نیز با درک درست واقعیت و با تمرکز بر شناخت و رفع مشکلات واحد های صنعتی سعی در ایجاد نگرش حمایتی در راستای حاکمیتی شرکتی و تسریع در ارایه خدمات با سیاست تنوع خدمات و تسریع و تسهیل سیستم های قابل برون سپاری و گسترش بانکداری دیجیتال دارد.

همکاران در استان نیز با درک و شناخت ارزش استفاده از این ظرفیت ها همواره سعی تلاش نموده اند با راهنمایی و ترغیب مشتریان به استفاده از سیستم های بانک صنعت معدن و افزایش خدماتی مانند صدور ضمانتنامه بانکی نسبت به افزایش درآمد های کار مزدی اقدام نماید که خوشبختانه از رشد مناسبی نسبت به گذشته برخوردار است .

۱۴-با توجه به افزایش سطح اختیارات شعب، تعامل شما با ستاد بانک چگونه است و چه انتظاری از ستاد دارید؟

تعامل سازنده همکاران در ستاد بانک با استان نشأت گرفته از دیدگاه تیمی و درک درست مدیریت ارشد بانک و تفویض اختیارات است که باعث رشد متناسب عملکردی و نهایتاً تسهیل در نیل به اهداف برنامه ریزی شده در استان می باشد؛ ضمن تشکر از مدیر عامل محترم جناب آقای دکتر مهری ، اعضای محترم هیأت مدیره و مدیران و تمامی همکاران ستاد که همواره تعامل سازنده در جهت پیگیری امور استانها داشته اند، خواهان توجه خاص جهت تأمین منابع ویژه موضوع آمایش سرزمین و انعطاف پذیر بودن دستورالعمل ها متناسب با اقتضای شرایط اقتصادی و سیاسی دوران تحریم و شرایط خاص استان می باشیم .

۱۵- تعامل شما با مقامات ارشد استانی نظیر(استانداری، اداره کل اموراقتصادی و دارایی و سازمان صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟

خوشبختانه تعامل خوب و سازنده بانک صنعت و معدن در سطح استانهای کشور با سازمانها و مقامات استانی در جهت حمایت از واحدهای تولیدی به شکل گیری برند این بانک از دیدگاه مسؤلان و مدیران ارشد سازمانهای کشور تبدیل شده و همواره در اظهارات و مصاحبه ها ازبانک صنعت و معدن به عنوان بانکی تخصصی و همراه یاد می کنند بالتبع در استان کهگیلویه و بویر احمد نیز تعامل مناسبی با استانداری و سازمان صمت و کلیه سازمانهای ذیربط وجود داشته و دارد که با تداوم حمایت ها و همیاری های مستمر بانک صنعت و معدن از واحدهای تولیدی قطعاً با پوشش و افزایش حوزه خدمات سهم و نقش بیشتری در اقتصاد استان و کشور ایفا می نماید.

۱۶-به نظر شما نقش نیروی انسانی کارآمد در موفقیت و برتری شعب چیست؟ برنامه شما برای افزایش سطح مهارت و دانش کارکنان مجموعه خود و فرآیند جانشین پروری چیست؟

بدون شک اجرای کامل قوانین پولی مالی و بانکی نیازمند نیروی انسانی کارآمد، منعطف و توانا برای ایجاد تعادل و تعامل میان منافع مشتری و بانک بوده و باتوجه به ماهیت بانک صنعت و معدن به عنوان تنها بانک تخصصی حوزه صنعت و معدن کشور باید پرسنل دارای تخصص و قدرت مشاوره دهی بالا در زمینه سرمایه گذاری صنعتی باشند. برنامه ریزی در جهت تأمین منابع و تخصیص علمی و هدفمند از هدررفت سرمایه محدود کشور جلوگیری وسرمایه گذاری انجام شده منجر به حداکثر سوددهی و اشتغالزایی در کشور می گردد. خوشبختانه با دید جانشین پروری همه همکاران در همه سطوح و با گردش کاری نسبت به انجام وظایف اقدام می نمایند.

لذا توجه به تأثیر نظر و پیشنهادات همکاران در مصوبات اعتباری که به طور مستمر در جلسات هماهنگی و کمیته اعتباری برگزار می گردد منجر به ایجاد دیدگاه روشنی در جهت اجرای مصوبات کمیته اعتباری و ضمانت اجرایی تصمیمات اتخاذ شده مراجع تصمیم گیری گردیده است.

۱۷-روشهای شما برای استفاده از ایده ها و پیشنهادات همکارانتان در جهت بهبود فعالیتهای شعبه چیست؟

جلسات دوره ای هماهنگی جهت تبادل اطلاعات و هم اندیشی و بررسی راهکارها و مشکلات خصوصاً جهت وصول مطالبات معوق به صورت مورد به مورد و در مقاطع زمانی مختلف و ماهیانه برگزار می گردد و نظر همکاران به طور پیوسته در تصمیم گیری مؤثر واقع می گردد. ضمناً در جهت ترغیب انگیزشی همکاران خدمات بانکی و متصدیان جهت شناخت و درک متقابل مشکلات صنعتگران و مجریان طرح ها در بازدید های دوره ای همراه کارشناسان مشارکت داده می شوند تا ضمن آشنایی با طرح ها از ایده های این دسته از همکاران نیز استفاده گردد.